Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwarte rand bij flitsen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zwarte rand bij flitsen

Geen idee of dit de juiste plaats is om mijn probleem aan te kaarten maar dit leek me het beste aan te sluiten. Ik heb sinds enkele dagen de Nikon SB 900-flitser in mijn bezit en probeer deze nu zoveel mogelijk uit. Ik ben zeer tevreden over de resultaten behalve gisteren dan. Ik probeerde mijn moeder voor een opdracht voor school te fotograferen en dit binnen in een slecht verlichte ruimte. Toen ik ze met de flits fotografeerde kreeg ik onderaan elke foto een zwarte band. (soms zelfs tot 1/5 van de foto!) Ik heb ze dan in de badkamer gefotografeerd omdat daar meer licht is maar ook hier hetzelfde probleem.

De flits stond ingesteld op "RPT" en de Nikon D80 op "S".

Hier een voorbeeld van een van de zovele mislukte foto's:

Wie kan mij van dit ongemak afhelpen?

Re: Zwarte rand bij flitsen

Ik denk dat je flits die sluitertijd van 1/400 niet aan kan.
    De meeste synchroniseren met max. 1/200 of 1/250.
    Gewoon je sluiter even aanpassen naar 1/200 of langzamer en dan is het waarschijnlijk opgelost.
    Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

Comment

Ik ben geen Nikonmens maar het lijkt mij een flitssynchronisatieprobleem...

op 1/400ste is de sluitersnelheid te kort om je sensor vrij te houden voor de flits...

De oplossing: je flits op FP of highspeed zetten. Dan kan je flitsen op kortere sluitersnelheden dan de max flitssynchrosnelheid zoals 1/250 ste op mijn toestel...

Meer weten lees hier...

Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Waarom de flits op RPT? En niet gewoon op de gewone setting? 1/400ste is gewoon te korte sluitertijd om normaal te flitsen. Gewoon op niet gewoon op TTL/BL, met een 1/60 of zo als sluitertijd, als je persé die 1/400ste wil aanhouden, zal je op de camera de FP modus moeten inschakelen en ik weet niet of die op de D80 zit, nagekeken en dit zit op de D80.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Vraagje: heb je je zonneklep op je lens staan?
          www.YourConcertShots.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rsted Bekijk bericht
            Vraagje: heb je je zonneklep op je lens staan?
            Dat geeft wel een heel ander beeld, hoor. Probeer het eens uit. Dit is typisch een geval van een vertikale sluiter die te snel aan het dichtgaan is, zoals hierboven al meerdere keren aangegeven.

Comment

Discussie verplaatst want dit heeft weinig met "Fotobewerking" te maken.
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Bedankt voor de tips! Het probleem is nu inderdaad verholpen

Comment

Working...
                X