Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nevel/Dauw + fotomateriaal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nevel/Dauw + fotomateriaal

Hey iedereen

Ik vroeg me af of de ochtend nevel of dauw een gevaar kan zijn voor het fotomateriaal (lenzen, bodies e.a.) Ik zou graag ook zo'n fotos gaan maken maar heb het nog niet gedaan omdat ik niet zeker ben of dit gevaarlijk kan zijn voor men toestel zonder bescherming.
    Is het nodig om bescherming te hebben of is men materiaal perfect veilig in deze omstandigheden.

Groetjes Wouter

edit:
    Ik denk dat ik dit in het verkeerde forum geplaatst heb...?
    ~ Visit my Blog ~
    ~ Sinds 28 oktober 2008 bezig met fotografie - Aankoop van men eerste DSLR: Nikon D90 ~

Re: Nevel/Dauw + fotomateriaal

Ik heb er toch nog nooit problemen mee gehad...
    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

stel dat het niet goed voor je spullen is, waar komen dan al die mooie nevelavond en ochtendnevel opnamen vandaan.
      nee hoor, geen zorgen ga lekker je gang.
      zand is erger.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Als je de body/lens niet te lang blootstelt aan die toestanden zal je geen probleem ondervinden in ons land. Let wel dat je zelf geen condens op de lenzen vormt door ze vanuit een warme omgeving in een koude vochtige omgeving te brengen.
        Sommige bodies en lenzen hebben ook al stof en waterdichte ringen waardoor ze net iets beter tegen die situaties kunnen.
        Ik heb al in de druilige regen gefotografeert en buiten het afdrogen van je toestel en lenzen achteraf heb ik er geen schade van ondervonden.
        Ik heb echter ook al wel een AF-lens gehad die compleet faalde door de hoge vochtigheid en temperatuur in het Amazone woud en een ander op Mount Fuji - ook extreme mist maar gepaart met koude, maar dat was ook nog met de D200 body die minder voorzien was voor die weersituaties.
        Kortom, voor onze Belgisch/Nederlandse ochtendnevel en mist zou ik me geen zorgen maken
        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
        "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Ook nog geen problemen gehad, wel laat ik mijn toestel even wennen voor ik het gebruik (ik fiets toch altijd overal naartoe, dus mijn toestel is op buitentemperatuur voor ik het aanzet), ik vermoed dat je anders wel eens last kan krijgen van condens?

Ik zou wel oppassen voor druppels die van bomen/planten kunnen vallen!
          Last edited by RikH; 31 oktober 2008, 11:20.
          Mijn foto's
          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            stel dat het niet goed voor je spullen is, waar komen dan al die mooie nevelavond en ochtendnevel opnamen vandaan.
            nee hoor, geen zorgen ga lekker je gang.
            zand is erger.
            grt,bouk.
            Dat klopt maar het kon zijn dat er gebruik maar werd van bescherming of dergelijke

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
            Ook nog geen problemen gehad, wel laat ik mijn toestel even wennen voor ik het gebruik (ik fiets toch altijd overal naartoe, dus mijn toestel is op buitentemperatuur voor ik het aanzet), ik vermoed dat je anders wel eens last kan krijgen van condens?
            Ok... ik denk idd dat dat ook het beste is dan, het toestel aan buitentemperatuur laten wennen om zo condens te vermijden dan.

Ik ben net begonnen en heb een redelijk duur toesteld gekocht voor een beginneling vind ik persoonlijk (Nikon D90 kit) dus ik vraag soms liever even info voordat ik iets doe wat ik nog nooit gedaan heb
            ~ Visit my Blog ~
            ~ Sinds 28 oktober 2008 bezig met fotografie - Aankoop van men eerste DSLR: Nikon D90 ~

Comment

Ik ben dan toch ook nooit zeker, als het niet moet zal je mij ook geen foto's zien maken bij vochtig weer.
              Canon EOS400D/Canon 18-55/Sigma 70-300 APO DG/Sigma17-70/Sigma10-20/Canon 70-200L F2.8/Canon 50mm F1.4/Canon 85mmF1.8http://www.flickr.com/photos/daan330/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D.P. Bekijk bericht
                Ik ben dan toch ook nooit zeker, als het niet moet zal je mij ook geen foto's zien maken bij vochtig weer.
                Ach de meeste camera's kunnen veel meer verdragen dan je denkt hoor
                Je moet uiteraard geen uur in de gietende regen zonder bescherming staan fotograferen, maar spatwater kunnen ze heus wel af hoor.
                [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Bewaar jij je toestel thuis in de frigo of zo ?
                  Condens is een gevolg van het afkoelen van lucht. Eenmaal het verzadigingspunt voorbij kan die lucht het water niet meer vasthouden en slaat het neer. Maw, lucht kan condenseren op een voorwerp indien dit laatste relatief kouder is dan de lucht. De kans dat er condensatie optreedt is afhankelijk van de vochtigheidsgraad. Hoe vochtiger, hoe meer kans. Bij mist heb je dus de meeste kans op condensatie. Om het risico te vermijden -> toestel warm houden (onder jas, in fleece wikkelen tijdens transport, ...)

Vraag maar eens aan je wakkere medeburger die brilt en die van buiten naar binnen komt in de winter.

Slu !

Tjerri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                    Bewaar jij je toestel thuis in de frigo of zo ?
                    Condens is een gevolg van het afkoelen van lucht. Eenmaal het verzadigingspunt voorbij kan die lucht het water niet meer vasthouden en slaat het neer. Maw, lucht kan condenseren op een voorwerp indien dit laatste relatief kouder is dan de lucht. De kans dat er condensatie optreedt is afhankelijk van de vochtigheidsgraad. Hoe vochtiger, hoe meer kans. Bij mist heb je dus de meeste kans op condensatie. Om het risico te vermijden -> toestel warm houden (onder jas, in fleece wikkelen tijdens transport, ...)

Vraag maar eens aan je wakkere medeburger die brilt en die van buiten naar binnen komt in de winter.
                    Niet bepaald nee, maar in mijn foto-tas kan het veel langzamer wennen aan de koude dan wanneer je je toestel recht uit de warme auto in de vrieskoude/mist bovenhaalt.

ik vermoed dat als je je toestel warm houd, dat er juist telkens opnieuw condens optreed?
                    Mijn foto's

Comment

ik vermoed dat als je je toestel warm houd, dat er juist telkens opnieuw condens optreed?
                      Neen, 't is omgekeerd. Lees mijn post nog even opnieuw. Koud toestel in warme lucht (bv. als je buiten in de winter foto's hebt genomen terug binnen komen) : condensatie. Met warm toestel naar buiten lopen in de vrieskou : geen condensatie.

Tjerri

Comment

Mijn welgemeende verontschuldigingen!
                        Mijn foto's

Comment

deze brillende collega amateur fotograaf kan bevestigen: van bvb sauna in de sneeuw springen (lijkt met toch een vrij groot temp verschil) zou geen probleem zijn (behalve dan dat je bril in je huid brand in de sauna )
                          als je in de winter buiten geweest bent en je komt binnen, heb je prijs: altijd 10 min tot Kwartier wachten voor je een foto neemt, want een bril doet er makkelijk 5 min over om op te warmen en een fototoestel is groter (doet er dus langer over)
                          Last edited by Tyrr; 4 november 2008, 12:22. Reden: al 1 spelfout eruit
                          hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Working...
                          X