Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

duidelijk boek studio fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• duidelijk boek studio fotografie

Kan iemand mij vertellen wat een goed boek is voor het leren werken met een studio? Plaatjes met hoe en waar je de flitser, reflectiescherm, omgevingslicht en afstand tot achtergrond moet situeren zouden mij wel erg verduidelijken.

Ik zie vaak mooie foto's met alleen het onderwerp in het licht, en de achtergrond pikzwart.
    Ik had hier tips over gelezen om de achtergrond ver weg van het onderwerp te houden, de externe flitser 45 gr. aan de ene zijde van het onderwerp en een refleciescherm (in mijn geval geprobeerd met diaprojektiescherm en tevens geprobeerd met een wit laken) aan de andere zijde.

Het wilde echter absoluut niet lukken. De achtergrond bleef te licht en er werd niets gereflekteerd door mijn zelf gefabriceerde varianten van reflectiescherm.
    Ik heb heel veel proberen te spelen met diafragma en sluitertijd, maar dit haalde niets uit.

Voordat ik dure spullen wil aanschaffen (echte reflectieschermen, softboxen, achtergronddoeken en studioflitsers) wil ik eerst eens op een eenvoudige manier uitvinden of ik het eigenlijk wel leuk genoeg vind om mij verder in te verdiepen. Een duidelijk boek leek mij daarom ideaal.
    Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

http://ubovdburg.zenfolio.com/

Re: duidelijk boek studio fotografie

Boeken zijn er genoeg te koop op dat vlak. Google maar eens op Amazon of zo.

of mijn tut filmpjes
    Ik krijg steeds vaker vragen van mensen (vooral van BD) of ze een keer een WS kunnen volgen. Dat is heel lastig omdat ik a) geen leraar ben en b) de tijd (voorlopig) niet kan vinden om zoiets te organiseren. Toen dacht ik.. laat ik eens een paar simpele dingen voor de beginner op de film zetten. Uiteindelijk is het toch

Of een workshop

Gr.
    Jorgen
    Groetjes, Jörgen
    www.beautyshoot.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
      of mijn tut filmpjes
      Ik krijg steeds vaker vragen van mensen (vooral van BD) of ze een keer een WS kunnen volgen. Dat is heel lastig omdat ik a) geen leraar ben en b) de tijd (voorlopig) niet kan vinden om zoiets te organiseren. Toen dacht ik.. laat ik eens een paar simpele dingen voor de beginner op de film zetten. Uiteindelijk is het toch
      Klopt het dat het geluid bij jouw filmpjes slecht hoorbaar is? Mijn volume staat op maximaal maar ik kan je amper verstaan. Het lijkt me wel interressant.
      Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

http://ubovdburg.zenfolio.com/

Comment

Heb ik vaker gehoord. Maar je kan op div. plekken in je comp het geluid harder zetten. En dan klinkt het wel goed. Althans. Hier.
        Groetjes, Jörgen
        www.beautyshoot.nl

Comment

het geluid is hier ok.

Eigenlijk zou je toch wel verschil moeten zien aan de onbelichte zijde van je model indien je daar een reflectiescherm zet. Gewoon een groot wit doek of een witte muur zijn al redelijk goed (allez beter dan niets )
          Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

De wat mij betreft ultieme witte background tutorial is gratis en komt van Zack Arias, de man achter de OneLight Workshops. Hij is verspreid over een aantal blog-entries, en zit boordevol praktische en geldbesparende tips.

Ik kan je overigens ook van harte zijn DVD's aanbevelen (OneLight Workshop), waarin hetzelfde (zij het beknopter) aan bod komt. Die zijn echter minder gratis.

Daar begint de blog-reeks.

Enjoy!
            Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
            Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
            GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Sorry, dat zal me leren maar half iemand zijn post te lezen... De blog van Zack Arias gaat er net over om de achtergrond maximaal wit te krijgen, niet zwart.

De uitleg hieronder is vooral voor speedlights bedoeld, maar werkt ook voor studioflitsen.

Het omgekeerde (dus donkere achtergrond) bekom je (staat ook goed op de OneLight DVD's) uitgelegd door te werken met de fameuze 'inverse square law'... Hoe dichter je lichtbron bij je onderwerp staat, en hoe verder dat onderwerp (en dus de lichtbron) van de background, hoe donkerder je zelfs een witte background kan maken.
              Je zet je camera op manual en stelt je shutter speed in op je maximale synch-tijd (meestal 1/250e) en kiest een diafragma waarbij de achtergrond donker/zwart wordt. Je kiest de maximale synch-speed, omdat je dan ook meteen de grootste lensopening (kleinste f-getal) hebt waarbij die achtergrond zwart wordt. De ambient (= achtergrond) belichting wordt immers bepaald door f-stop x sluitersnelheid.
              Hoe groter die lensopening, hoe minder hard je flits zal moeten werken want die flits wordt nu gebruikt (en ingesteld) om het onderwerp tot op het gewenste niveau te belichten.
              Door de relatief kleine afstand van lichtbron naar model en de grote afstand van model naar muur zal het licht zeer snel afvallen (inverse square law) waardoor de background-belichting niet door de flits beïnvloed wordt.

Als je flits nog kracht over heeft en je achtergrond nog steeds niet donker genoeg is, kan je eventueel een Neutral Density filter op de lens zetten. Dat zal de achtergrond belichting met een stop (of twee, naargelang het filter) verdonkeren, hetgeen je dan kan compenseren door je flits evenveel f-stops te versterken.

Ik hoop dat ik het zo correct uitgelegd heb. Ik geef normaal lightroomworkshops, geen lightingworkshops
              Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
              Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
              GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

ivm met belichting in de studio vond ikdeze het beste boek :
                Buy Master Lighting Guide For Portrait Photographers: For Digital and Film Photographers by Grey, Christopher (ISBN: 9781584281252) from Amazon's Book Store. Free UK delivery on eligible orders.

heel praktisch uitgelegd en betaalbaar. Maar het blijft natuurlijk een boek
                --
                Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Working...
                X