Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blurren en het vervolg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Blurren en het vervolg

Ik zie steeds meer platen voorbijkomen waar de blur overheerst en niet goed afgewerkt wordt rondom de randen en schaduwen.
    Blur kan soms nodig zijn, maar doe het dan wel goed. Het is een tool waarbij je een foto compleet kunt verklooien.

Ik heb ooit een basis tutorial gemaakt voor het gebruik van gaussian blur.
    Hoi Bd-leden. Ik krijg de laatste tijd via PB of E-mail heel vaak de vraag hoe ik mijn foto's bewerk. Met name de blur alleen op de huid. Vraag me niet waarom, want ik ben alles behalve een PS-expert. Er zijn heel veel verschillende technieken voor, maar deze vind ik zelf de snelste en de simpelste. Ook zijn er

Echter wist ik toen niet wat ik nu weet en hier is het vervolg:

Men neme uw eigen plaat.
    Blurred deze zoals hierboven.

Dus een aparte laag maken. Laagmasker toevoegen en met een zachte borstel op 100% dekking alles terugpoetsen wat scherp hoort te zijn. Lees tutorial.

Ik heb de settings sterk overdreven zodat jullie het goed kunnen zien wat ik bedoel. Het zit hem juist in de lage settings dat je DENKT dat je mooi teruggepoetst hebt, maar dan toch die stomme halo blijft zien.

Als je in het lagenmenu bij channels kijkt en klikt op het masker, dan zal het er ongeveer zo uitzien:
    De pijltjes die ik heb gezet duiden op de randen die nog gepoetst moeten worden.

Ga terug naar je lagen. Kies weer de zachte borstel en zet de dekking op 25-30% en de flow tussen de 30-100%. (mijn flow staat meestal op 70%)

Poets dan overal waar randen zijn met 1 of meerdere stroken zodat de blurrand verdwijnt. Dit ook op schaduwgebieden onder de kin, romdom de mond, onder de neus enz enz.
    Je kan de dekking van de laag zelf (die op ongeveer 30-40% zal staan, ook op 90% zetten zodat het een grote blursoep lijkt. Dan zie je waar het echt erg is en poetst daar gewoon overheen. De dekking zet je dan later weer terug naar 30-40%. De kunst is om een gladde huid te krijgen en geen geblurde plaat
    En als je het helemaal goed hebt gedaan zal iedereen zich afvragen of je uberhaubt wel hebt geblurred

Als je dan weer in channels op het masker klikt zal het er ongeveer zo uitzien.:
    Zoals je ziet zijn nu veel meer gebieden gemaskerd ECHTER op een veel lagere dekking dan eerst. Dit om harde overgangen te voorkomen.
    Uiteraard hoort ook een masker er OOK netjes gepoetst uit te zien en niet met van die hanekammen als ik hier heb gedaan. Maar ik zit nu op een heel trage laptop te werken zonder pen. Mijn excuus

En als je dan het masker weer uitzet en terugkeert naar je oorspronkelijke afbeelding, zal deze netjes zijn en er ongeveer zo uitzien:

Succes en Annie.... wederom bedankt voor je geduld

Jorgen
    Last edited by MadMax; 30 oktober 2008, 14:12.
    Groetjes, Jörgen
    www.beautyshoot.nl

Re: Blurren en het vervolg

Bedankt Jörgen voor deze tips en techniek. Heel bruikbaar
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

om het laagmasker snel te zien is de shortcut "\"
      scheelt weer wat muisklikjes he

greetz

Kef

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KeFJe Bekijk bericht
        om het laagmasker snel te zien is de shortcut "\"
        scheelt weer wat muisklikjes he

greetz

Kef
        Voor de brush ook (b) en zowat voor alle tools.
        Maar wat heeft een shortcut voor zin als je niet eerst weet waar je moet zoeken en waarmee je uberhaubt bezig bent?
        Maar thnx voor de tip
        Groetjes, Jörgen
        www.beautyshoot.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
          Voor de brush ook (b) en zowat voor alle tools.
          Maar wat heeft een shortcut voor zin als je niet eerst weet waar je moet zoeken en waarmee je uberhaubt bezig bent?
          Maar thnx voor de tip
          Klopt, maar toch maar meegegeven voor diegene die het meer gebruiken en de sc ni wisten
          zoals ik tot een paar maand geleden.

greetz

kef

Comment

Working...
          X