Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Paddestoelen fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Paddestoelen fotografie

De tijd is weer aangebroken en de echte natuurliefhebben neemt weer een flinke duik in het bos om daar de overheerlijke herfstgeuren op te snuiven.
    Opeens zien ze daar een prachtige paddestoel staan die ze graag even op de gevoelige chip willen vast leggen.
    De achtergrond is vaak een spelbreker, en soms is het erg donker, en een flits is nou ook niet echt een gezellig licht.
    Neem voortaan als je het bos in gaat het volgende mee: een plantenspuit, een gewone zaklamp met een normaal lampje er in (geeft wat geliger licht (zeer belangrijk)) en een zwart stuk papier.

Mocht je nu de paddestoel vinden die je erg mooi vind zet daar dan het zwarte papier achter (ongeveer 30 cm verder), neem nu de zaklamp en schijn op de paddestoel op 30graden van je camera... dit laatste geeft een prachtig schaduw-effect.
    Wil je de paddenstoel nóg mooier maken... neem dan de plantenspuit en spuit dan niet op de paddestoel, maar spuit naar boven zodat de nevel op de paddestoel kan landen zoals het in de natuur ook gaat....

En mocht je niet weten hoe je de camera moet zetten... zo dicht mogelijk op de grond, zodat de paddestoel groot lijkt.

Veel plezier met je paddestoel-fotografie, Ciska

Re: Paddestoelen fotografie

bedankt voor deze handige tip
    Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Ik heb zware twijfels bij het nut van een (gewone?) zaklamp .. Ik heb nog nooit een zaklamp gezien die een gans egale lichtbundel geeft, er zitten altijd gecentreerde stralenbundels in waardoor je een onderwerp nooit egaal belicht krijgt maar misschien heb ik alleen maar "rommel"zaklampen

Comment

Misschien is een voorbeeldfoto posten ?
        Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
        Web-Albums

Comment

Ik heb wel een klein voorbeeld.
          Deze paddestoel heb ik van onder genomen met een zaklamp. Deze is met mijn vorige camera gemaakt een foetsie 9600.
          Een flitser geeft namelijk hel wit licht en een zaklamp niet zo heel erg.
          Ik doe zelfs tegenwoordig een dunne bruine doek voor de zaklamp zodat het nog warmer word... krijg je een beetje een grillig effect

Comment

'k heb zo de indruk dat de uitleg aantrekkelijker klinkt dan het uiteindelijke resultaat, of vergis ik me daarin?
            Zelf zal ik het maar bij de rijstzak en het mini-reflectiescherm houden

Mvg,
            Frederic

Comment

bwaah .. ik ben niet speciaal geinteresseerd in dit soort fotografie maar dit "smurfen bergdorp" in mijn tuin vond ik toch wel leuk ... systeem quick & dirty fotografie .. aka zonder attributen & uit de losse pols, niets speciaals dus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                bwaah .. ik ben niet speciaal geinteresseerd in dit soort fotografie maar dit "smurfen bergdorp" in mijn tuin vond ik toch wel leuk ... systeem quick & dirty fotografie .. aka zonder attributen & uit de losse pols, niets speciaals dus

Wat is nu eigenlijk de bedoeling van deze foto en het verband met dit topic ?
                Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                Web-Albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
                  Wat is nu eigenlijk de bedoeling van deze foto en het verband met dit topic ?
                  TS zijn postulaat gelezen ? ... repeat ad nauseam .. zonder zwart papier of zaklamp gaat het ook .. bij de les blijven ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    TS zijn postulaat gelezen ? ... repeat ad nauseam .. zonder zwart papier of zaklamp gaat het ook .. bij de les blijven ?
                    ja maar met 'n denderend slechte foto als gevolg...
                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Is die dan slechter dan die van TS ?
                      'k gebruik geen attributen,steeds natuurlijk licht.
                      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                        Is die dan slechter dan die van TS ?
                        'k gebruik geen attributen,steeds natuurlijk licht.
                        Nee, integendeel. 't is geen superfoto, maar zeker niet slechter dan die van de TS, en dat zonder al die attributen. Zo zie je maar

Mvg,
                        Frederic

Comment

ik moet zeggen dat ik dan toch liever mijn aluminumfolie blijf gebruiken als het dan toch goedkoop moet zijn...
                          Een "degelijk" reflectiescherm kost anders ook niet veel hoor en daar krijg je die slagschaduwe niet zoals nu met die zaklamp...
                          [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Working...
                          X