Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

honden in actie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• honden in actie

vandaag wat geprobeert onze honden in actie te fotograferen, helaas is het resultaat teleurstellend. (buiten op een veld in de schaduw)
    ik blijk steeds licht te kort te hebben, ook al gebruik ik toch een lichtsterke lens en dan nog....
    een f waarde van 1.8 is niet te doen vanwege te kleine scherptediepte 5.6 lijkt mij toch een minimum voor dat soort van foto's
    de sluitertijd tja .....hoog dan gegarandeerd te weinig licht , langzaam dan onscherpe beelden
    de iso....boven de 500 is nogal moeilijk want dan begint de ruis en zelfs als ik dat doe bijvoorbeeld op 800 dan heb ik ook nog te weinig licht...

dit weekend hondenshow gaan shooten in maastricht (binnen met erbarmelijke verlichting)
    ook hier problemen want flitsen ging ook niet zo prettig de flits kwam precies kracht te kort...

ik hoor veel over lichtsterke lenzen dus 2.8 of kleiner getal maar dat is toch niet echt bruikbaar voor snelle bewegingen denk ik ....of....???

hoe fotografeer je nu best een rennende hond? (buiten)
    hoe fotografeer je best in een zeer slecht verlichte hal, want kom er eigenlijk niet goed uit

denk dat het toch mogelijk moet zijn met mijn gerief ?

op de show heb ik ook wat rondgekeken naar andere fotografen maar helaas waren hun resultaten nog slechter dan die van mij dus daar kom ik ook geen stap mee verder

dus.....heeeeeelp
    http://www.jvs-photography.be/

Re: honden in actie

actie in lowlight vraagt veel van je aparatuur van van de fotograaf: je moet alle aanwezig licht capturen dat kan: dus ISO minstens op ISO1600, diafragma op max 2.8, en kijk welke sluitertijd overblijft. dan gebruik je één zelf gekozen focuspunt, en dynamisch AF veld, continu focussen, al dan niet met 3D tracking aan. je blijft focussen op het oog in de actie (dit vraagt enige oefening) als je mag inflitsen kan dit ook al helpen om de beweging iets meer te bevriezen.

als je niet mag flitsen, en er is te weinig licht voor uw camera (ik werk op dergelijke events makkelijk op ISO 8000) dan moet je je beperkten tot de beelden met minder actie: portretten van de hond voor en na de actie; of een hindernis die de hond even dwingt om te vertragen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
      actie in lowlight vraagt veel van je aparatuur van van de fotograaf: je moet alle aanwezig licht capturen dat kan: dus ISO minstens op ISO1600, diafragma op max 2.8, en kijk welke sluitertijd overblijft. dan gebruik je één zelf gekozen focuspunt, en dynamisch AF veld, continu focussen, al dan niet met 3D tracking aan. je blijft focussen op het oog in de actie (dit vraagt enige oefening) als je mag inflitsen kan dit ook al helpen om de beweging iets meer te bevriezen.

als je niet mag flitsen, en er is te weinig licht voor uw camera (ik werk op dergelijke events makkelijk op ISO 8000) dan moet je je beperkten tot de beelden met minder actie: portretten van de hond voor en na de actie; of een hindernis die de hond even dwingt om te vertragen.
      iso 8000 geloof dat dat niet eens gaat met mijn toestel, (heb maar een eenvoudige d80 hoor)

dat binnen fotograferen met flits lukt ook niet echt , het licht verdwijnt in die grote zalen , en je kan er moeilijk dichterbij komen ook das het probleem....

toch bedankt voor de tips

Comment

Hoi jvs,

Ik fotografeer heel veel honden. Partikulier en voor het magazine WOEF.

Wat betreft actie:
        • honden die naar jou toe bewegen (bv agility, flyball, rennen) is zeer moeilijk te focussen.
        De meeste lichtsterke zooms (vb de Nikon 70-200 f/2.8 AF-S VR ED) lukken er nauwelijks in. Met primes als de Nikon Macro 105 f/2.8 AF-s VR gaat het al veel beter.
        Wat je kan doen: Focus op het punt dat je wilt afdrukken (bv de hindernis waar de hond gaat overspringen, het toestel dat de bal uitwerpt etc...) en zet de focus op manueel. Camera nu op continious shutter HI. Begin met afdrukken net voor de hond over de hindernis gaat en blijf fotograferen. Nadien haal je de scherpste foto er uit.
        Je hebt ook redelijk wat DOF nodig. dus f/7.1 a /f9
        Bij weinig licht kan je enkel de ISO's hoog genoeg zetten.

• Honden die voor je langs bewegen zoals bv bij dogfrisbee moet beter lukken. Blijf de hond volgen met je lens en druk af, maar blijf de beweging doorzetten (zoals bij panning) sluitertijden van 1/500 of 1/750 moet je toch goede beelden kunnen opleveren. Hier heb je minder DOF nodig. f/5.6 is OK.

Shows binnen:
        Het is gewoon miserie.
        Iso hoog en een SB met volle batterijen geven het beste resultaat. Mooi zal het echter nooit zijn.
        In de erering tijdens de BIS judging heb je meer licht. Maar je zal ver van je onderwerp staan. Ik mag binnen de ring werken omdat ik WDPA member ben (World Dog Press Association). Dat lost een probleem op.

Suc6
        I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

bedankt kpas voor je uitleg
          btw: jou ga ik in de gaten houden nu ik weet dat je ook op shows vertoeft

mijn dochter moest in de erering en idd daar is meer licht , waarom , kzou het niet weten maar idd sta je nog verder van het gebeuren af ....

welke lens gebruik jij dan?

Comment

Ben verzeild gerakt in de fotografie door hondenshows. Wat heb ik lang moeten zoeken om op goede resultaten te komen. Mijn vrouwtje showt Bearded Collies, en zo ben ik af en toe mee op show. Beweging, slecht licht, afschuwlijke achtergrond, beperkte mogelijkheden om in de ring te gaan,... de slechtste toestanden die men kan denken.

Ik ben net een site begonnen waar enkele foto's van honden in aktie te zien zijn. Kijk eens op www.fotoplezier.be en als je de exif wil zien, klik op zoom, rechtskilk en ga naar eigenschappen, dan zie je de instellingen.

Mijn tips zijn:
            lichtjes onderbelichten, om zo een kortere snellheid te verkrijgen
            fotografeer in raw
            zet de iso hoger, zelfs bij voldoende licht
            ga zo dicht mogelijk naar je onderwerp
            zet je diafragma op de kleinste getal
            neem een laage standpunt in door op de buik te liggen, of van een speciaal opzetstukk op je fototoestel te zetten
            DE GUSTIBUS ET COLORIBUS NON EST DISPUTANDUM
            D 300 met Nikkorlenzen ; 70-200 VR(2.8) ; 50(1.8); 17-55(2.8);macro 105 VR(2.8) ;TC-17
            BD0941BE website: www.fotoplezier.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yquem Bekijk bericht
              Ben verzeild gerakt in de fotografie door hondenshows. Wat heb ik lang moeten zoeken om op goede resultaten te komen. Mijn vrouwtje showt Bearded Collies, en zo ben ik af en toe mee op show. Beweging, slecht licht, afschuwlijke achtergrond, beperkte mogelijkheden om in de ring te gaan,... de slechtste toestanden die men kan denken.

Ik ben net een site begonnen waar enkele foto's van honden in aktie te zien zijn. Kijk eens op www.fotoplezier.be en als je de exif wil zien, klik op zoom, rechtskilk en ga naar eigenschappen, dan zie je de instellingen.

Mijn tips zijn:
              lichtjes onderbelichten, om zo een kortere snellheid te verkrijgen
              fotografeer in raw
              zet de iso hoger, zelfs bij voldoende licht
              ga zo dicht mogelijk naar je onderwerp
              zet je diafragma op de kleinste getal
              neem een laage standpunt in door op de buik te liggen, of van een speciaal opzetstukk op je fototoestel te zetten

Ik ben gaan kijken naar de fotos van DogsfrisbeeShow en ik moet zeggen dat de fotos echt prachtig zijn! Hele mooie momentopnames en dergelijke, ook zeer scherp en midden in de actie. Zie bepaalde honden zoals die kleine die bijna 1.5m hoog springt, ongelooflijk.

Goed gedaan!

Sorry dat het even Off-Topic was, maar ik moest er commentaar op geven.

Groeten
              Yannick Desmet 2021
              yannickdesmet.com

Comment

zeker bruikbare tips!!
                wat die actiefoto's betreft ondanks dat je vrij goed materiaal hebt vind ik ze toch niet zo best hoor, voor het web zijn ze zeer zeker oke maar als je naar de vergroting gaat kijken dan zi je toch dat ook deze onscherp zijn en sommigen toch heel onscherp
                pas op das geen kritiek he!!!!! ik kan het zeker niet beter (slechter wel)

maar met al de verzamelde tips ga ik het nog eens proberen, alleen het weer is nu even de storende factor....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                  iso 8000 geloof dat dat niet eens gaat met mijn toestel, (heb maar een eenvoudige d80 hoor)
                  ik schreef ook "te weinig licht voor uw camera" ervoor omdat ik weet dat met de meeste camera's maar tot ISO1600 of 3200 kan gegaan worden om met niet te belabberde resultaten naar huis te gaan.. en indoor zal het dus altijd dweilen met de kraan open zijn.

pak dat je het op 1/400 min of meer kan bevriezen .. en je kan ISO1600 met f2,8 aanhouden, dan heb je nog steeds een boel licht nodig om die 1/400 te realiseren .. maar op ISO400, f8 heb je dan al 6x meer licht nodig om die 1/400 aan te houden ..

indoor hondenshows heb ik nog niet gedaan, wel indoor paardensport (jumpings) waar flitsen ook verboden is .. en destijds met een D200 (vergelijkbaar met D80 wat sensor betreft, dacht ik) op ISO1600 met f2,8 zeer behoorlijke resultaten gehaald .. ok als het paard recht op je afkomt .. natuurlijk gaat een paard minder snel dan een hond, veronderstel ik.. nu met de D3 is dat natuurlijk een wereld van verschil, en je kan foto's maken die vroeger niet mogelijk waren + de foto's die je neemt hebben een veel hoger slagings% .. heel handig voor sportwedstrijden die je in JPG neemt om dadelijk na de wedstrijd je foto's aan de redactie te geven zonder de kans te hebben te fotoshoppen.

Comment

zeker bruikbare tips!!
                    wat die actiefoto's betreft ondanks dat je vrij goed materiaal hebt vind ik ze toch niet zo best hoor, voor het web zijn ze zeer zeker oke maar als je naar de vergroting gaat kijken dan zi je toch dat ook deze onscherp zijn en sommigen toch heel onscherp
                    pas op das geen kritiek he!!!!! ik kan het zeker niet beter (slechter wel)

maar met al de verzamelde tips ga ik het nog eens proberen, alleen het weer is nu even de storende factor....
                    Heb het nog eens nagecheckt bij mijn originelen en heb deze geprobeert om te verscherpen, maar zonder succes. Je hebt gelijk, dat bij een vergroting de foto's niet zeer scherp zijn(www.fotoplezier.be dogfrisbee). De foto's hebben allemal een isowaarde van 350, 1/1250, en het diafragma lager dan 5.6.
                    Daar ligt het probleem, de lens presteert het best op diafragma 8. Dus zal ik de volgende keer de iso hoger zetten en de tijd ook nog wat trager. In ieder geval bedankt voor de opbouwende eerlijke kritiek.
                    D 300 met Nikkorlenzen ; 70-200 VR(2.8) ; 50(1.8); 17-55(2.8);macro 105 VR(2.8) ;TC-17

Comment

en de tijd ook nog wat trager
                      pas op dat je dan geen bewegingsonscherpte zal hebben, he

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                        ik schreef ook "te weinig licht voor uw camera" ervoor omdat ik weet dat met de meeste camera's maar tot ISO1600 of 3200 kan gegaan worden om met niet te belabberde resultaten naar huis te gaan.. en indoor zal het dus altijd dweilen met de kraan open zijn.

pak dat je het op 1/400 min of meer kan bevriezen .. en je kan ISO1600 met f2,8 aanhouden, dan heb je nog steeds een boel licht nodig om die 1/400 te realiseren .. maar op ISO400, f8 heb je dan al 6x meer licht nodig om die 1/400 aan te houden ..

indoor hondenshows heb ik nog niet gedaan, wel indoor paardensport (jumpings) waar flitsen ook verboden is .. en destijds met een D200 (vergelijkbaar met D80 wat sensor betreft, dacht ik) op ISO1600 met f2,8 zeer behoorlijke resultaten gehaald .. ok als het paard recht op je afkomt .. natuurlijk gaat een paard minder snel dan een hond, veronderstel ik.. nu met de D3 is dat natuurlijk een wereld van verschil, en je kan foto's maken die vroeger niet mogelijk waren + de foto's die je neemt hebben een veel hoger slagings% .. heel handig voor sportwedstrijden die je in JPG neemt om dadelijk na de wedstrijd je foto's aan de redactie te geven zonder de kans te hebben te fotoshoppen.
                        hmmm is het idd zo dat je met de d3 indoor betere resultaten kan behalen?? waarom eigenlijk?
                        en dan nog die d300 zou dat ook een stap vooruit zijn voor dit soort van fotografie?
                        wat me verder echt wel stoort is dat de d80 zo verdomt traag is zeg ,die haalt max 3 b per seconde ,in gunstige omstandigheden dan nog he en dat is wel tergend traag voor een hond in volle actie
                        spijtig dat die d3 zo nen berg geld kost amai de d300 zou ik nog willen overwegen ja maar de d3 pfff veel geld ....voor ne kodak

maar 6 beelden per sec trekt er al beter op denk ik en die d300 was ook ni zo gevoelig voor ruis dacht ik , of is da te vergelijken met mijnen d80 op hoge iso waardes?

Comment

Heb het nog eens nagecheckt bij mijn originelen en heb deze geprobeert om te verscherpen, maar zonder succes. Je hebt gelijk, dat bij een vergroting de foto's niet zeer scherp zijn(www.fotoplezier.be dogfrisbee). De foto's hebben allemal een isowaarde van 350, 1/1250, en het diafragma lager dan 5.6.
                          Daar ligt het probleem, de lens presteert het best op diafragma 8. Dus zal ik de volgende keer de iso hoger zetten en de tijd ook nog wat trager. In ieder geval bedankt voor de opbouwende eerlijke kritiek.
                          heb je het over die 70-200 vr ?? ik dacht dat die over heel het bereik goed presteerde? want das ook een lenske van veel geld tenslotte he
                          van mijne 18-200 kan ik da begrijpen dat die beter presteerd tussen f 8 en f 11 maar die kost maar een paar eurokes ook
                          trouwens heb ik ni gebruikt zou al helmaal hopeloos zijn ik heb de 85 mm gebruikt en die presteerd vrij goed moet ik zeggen ( alleen mijne kodak komt voor dit soort fotografie te kort helaas)

Comment

heb je het over die 70-200 vr ?? ik dacht dat die over heel het bereik goed presteerde? want das ook een lenske van veel geld tenslotte he
                            van mijne 18-200 kan ik da begrijpen dat die beter presteerd tussen f 8 en f 11 maar die kost maar een paar eurokes ook
                            trouwens heb ik ni gebruikt zou al helmaal hopeloos zijn ik heb de 85 mm gebruikt en die presteerd vrij goed moet ik zeggen ( alleen mijne kodak komt voor dit soort fotografie te kort helaas)
                            Ik denk dat de beste zoom nooit een vast kwaliteitsobjektief kan evenaren. Mijn klein vast lensje van 50 mm maakt prachtige beelden, is nog veel lichtsterker (van 2.8 naar 1.8 maakt veel uit),.
                            De vr is zeer goed, 2.8 op de hele lijn is ook goed, vooral voor het precieze en vlugge scherpstellen in donkere omstandigheden. Het is en blijft een zoomlens.
                            Voordien heb ik gefotografeert met de D 70 ,deze kon geen mooie beelden maken bij te hoge iso's
                            D 300 kan gemakkelijk tot iso 800 en de D 3, tot 1600 denk ik.
                            Wat ik ook vastgestellt heb is dat men de korrel van een hogere iso getal minder ziet bij kortere sluitertijden, dus bij betere lichtomstandigheden.

Comment

hmmm is het idd zo dat je met de d3 indoor betere resultaten kan behalen?? waarom eigenlijk?
                              omdat ik met de D3 op ISO6400 minder ruis heb dan met de D200 op ISO1600, iso 8000 is nog steeds heel inzetbaar (vergelijkbaar met ISO1600 op D200), en zelf ISO 12.800 is minder ruis dan ISO3200 op D200. (ISO 25.600 is te vervuild met storende kleurruis)
                              omdat de focustracking sneller werkt
                              omdat de witballans, ook met menglicht er steeds pal op zit (nog beter als met D200)
                              omdat je dynamisch bereik hoger ligt
                              omdat je tot 9 (FX) of 11 (DX) foto's per seconde kan nemen bij sportopnamen
                              omdat je 24-70 terug een 24-70 is en je 70-200 terug een 70-200. Bij indoor evenementen verwenste ik de cropfactor al eens omdat ik te dicht op de actie zat
                              ik me zelf in lowlight sport afvraag waarom er nog RAW nodig is (op foto's na die winst halen uit de 14 bit tov 8 bit)
                              omdat ik de sportfoto's in JPG nu ruw uit de camera aan de redactie kan geven zonder nog te moeten nabewerken
                              omdat er teglijk 2 CF's in kunnen .. je kan een CF voor de redactie houden en een CF voor jezelf, zodat je direct je kaartje kan meegeven, en toch gelijktijdig je eigen copie houd: niet meer sleuren met laptops

maar 6 beelden per sec trekt er al beter op denk ik en die d300 was ook ni zo gevoelig voor ruis dacht ik , of is da te vergelijken met mijnen d80 op hoge iso waardes?
                              Een D300 is ook sterker in hogere ISO's da nD80 en heeft een hogere snelheid (sterkere focusmoter dan D80 als je geen HSM lenzen gebruikt, hogere framerate per seconde dan D80) maar nog totaal onvergelijkbaar met de D3. je wint met de D300 1 ISOstop tov D200, met de D3 win je 3 tot 4 ISOstops.

De D700 is mogelijks iets voor je: afgeslankte D3 voor een aantrekkelijke prijs

Comment

Working...
                              X