Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoshoot in een bos

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotoshoot in een bos

Vrienden,

Ik heb in 't kort een shoot in een bos. Mijn vraag is nu, gebruik ik een flits?
    En wat zijn jullie beste instelling, ervaringen (iso en al dienen miek mak...) voor zo een shoot.
    Ook interessant om weten zou zijn, welke lens jullie meestal voor zulke shoots gebruiken.

Graag some input!

Groetjes,
    Dimitri
    Last edited by Dimitri1974; 29 september 2008, 12:44.
    Canon & Tamron

Re: Fotoshoot in een bos

Gaat " het bos " een meerwaarde betekenen voor je beelden? want je haalt wel wat moeilijkheden op je nek qua belichting. En uit je vraag kan ik opmaken dat je niet echt veel ervaring hebt. Je gaat dus gebruik moeten maken van een flits om je model op te helderen in het bos, maar je gaat ook je gevoeligheid en sluitersnelheid moeten aanpassen zodat we ook iets kunnen zien van de omgeving, en we geen platgeflitste opnames krijgen met een zwarte achtergrond.

Voor ons is dit niet zo makkelijk omdat we niet op uw lokatie kunne zijn, en een plek in het bos ... der zijn der geen twee dezelfde bij.

Dus algemeen zou ik zeggen:
    - plaats je toestel in de manuele mode
    - gebruik de sluitersnelheid in functie van het omgevingslicht ,dus meten en sluitersnelheid gebruiken bekomen volgens deze meting,
    - gebruik het diafragma volgens de door U gewenste scherptediepte,
    - plaats je flits in ETTL mode en pas eventueel de kracht van de flits aan

- wijzigingen in de sluitersnelheid hebben invloed op de omgeving
    - wijzigingen in de flits intensiteit hebben invloed op de belichting van je model
    - wijzigingen in het diafragma hebben invloed op de scherptediepte

Qua lenskeuze, wat heb je ter beschikking ?
    wat ik zou gebruiken , een lens van een iets langer brandpunt zegge 85mm op op ne cropsensor of 135mm op ne full frame
    mocht je een zoom 70-200 f2.8 hebben zou ik deze gebruiken.

Dit is hoe ik het zou aanpakken.

succes en vriendelijke groeten

Jeff
    Last edited by Digipics357; 29 september 2008, 12:20.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Digipics357,

Alvast bedankt voor de bruikbare tips en de snelle reactie!
      Ja, het is eens een try out,
      en als het resultaat meevalt zou ik er in verder willen gaan.

Objectieven:
      Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS
      Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS

Canon EF-S 17-55mm F2.8 USM IS
      Canon EF 70-200mm F2.8 L USM IS

Canon EF 50mm F1.4 USM
      Canon EF 50mm F1.8 II

Canon EF-S 18-200mm F3.5-5.6 IS = als hij binnen is voor de shoot :-)

Tamron 28-200 mm AF Aspherical LD F3.8-5.6

Flits:
      Canon Speedlite 430EX II x2
      Canon Speedlite 580EX II

Body:
      Canon EOS 350D
      Canon EOS 5D

greets,
      Dimitri
      Last edited by Dimitri1974; 29 september 2008, 12:41.
      Canon & Tamron

Comment

Ik wil hier niks kwaads over zeggen, maar het verbaast me elke keer weer hoe mensen met zo'n -zeg maar gerust professionele- uitzet het presteren zo weinig van de basics mee te hebben.

anyway: laat de eerste twee lenzen, je 50 1.8, je 18-200 en je 28-200 maar thuis, of nog beter: verkoop ze en investeer in een 17-40L, dan heb je tenminste een (hele leuke) breedhoek op je 5D. Op dit moment heb je op je 5D helemaal niks van breedhoek, en da's wel erg jammer voor zo'n leuke camera. Bovendien kan je die op beide body's gebruiken.

Schieten dus met je 17-55 en je 70-200. De 17-55 zet je op je 350D (uiteraard) en de 70-200 op je 5D. Als je statieven hebt, zou ik gewoon al mijn flitsers meenemen. Voor de specifics om met meer dan één flits te werken verwijs ik graag naar de ervaren rotten, want daarvan heb ik nog geen kaas gegeten

En lees eens een hoop boeken, want dat kan je volgens mij wel gebruiken.
        ______
        www.vue.photo

Comment

Ik wil hier niks kwaads over zeggen, maar het verbaast me elke keer weer hoe mensen met zo'n -zeg maar gerust professionele- uitzet het presteren zo weinig van de basics mee te hebben.
          Afgaande op de vraag van TS moet ik ook toegeven dat ik zo'n uitzet niet had verwacht !
          Maar des te beter, de 5 D met de 70 200 gaat je de job klaren.
          De 580 op de camera en als aanvulling heb je de twee 430 flitsen.

MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Bedankt manne.
            Ja, de basics heb ik wel hoor, enkel wat tips voor die shoot in "een bos" hé.
            Is toch wel ff anders dan in een studio, limo, enz. ...

Groetses,
            Dimitri
            Canon & Tamron

Comment

en probeer half zon half schaduw plekken te vermijden.. deze doen meestal meer kwaad dan goed zelfs als je ze bijflitst.. en deze heb je overal in het bos..
              poof

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri1974 Bekijk bericht
                Bedankt manne.
                Ja, de basics heb ik wel hoor, enkel wat tips voor die shoot in "een bos" hé.
                Is toch wel ff anders dan in een studio, limo, enz. ...

Groetses,
                Dimitri
                Zeg, wat denk je over mijn opmerkingen over je lenzen? Echt man, je moet serieus eens een 17-40L op je 5D zetten. Die 18-55 en 55-250 heb je van geen kanten nodig (je hebt je EF-S 17-55 en je 70-200...), die 18-200 haalt NOOIT het niveau van je 70-200, en die 50 1.8 is overbodig. maar die is zo goedkoop dat dat eigenlijk niet uitmaakt. Maar je mankeert dus echt wel een groothoek op je 5D hé. wil je een normale groothoek : 24-105 f4 IS en wil je een échte groothoek: 17-40 f4. Ik heb (nog) geen 5D, maar daarvoor heb ik hem gekocht, en ondertussen doet die ook goed dienst op mijn analoge EOS. Superbreed! Helse kwaliteit!
                Als je de lenzen hierboven aangehaald verkoopt, dan heb je hem voor een prikje. Ze zijn qua brandpunten toch overbodig hé.
                ______
                www.vue.photo

Comment

inderdaad, die 17-40 op een 5D is een echt beest

"ULTRA-WIJD" :-)
                  Much to learn I still have!

Comment

lol

Ik ben zo iemand die een lensje koopt,
                    en dan heeeeel moeilijk afstand kan doen van zo een lensje.
                    Kijk ma naar de tamron van me.
                    Maaaar de 17-40L heb ik ook wel op men lijstje staan hoor!
                    De nieuwe 18-200mm van Canon zou ik nemen voor "walk a- round" lens, op de 350D.

Denk alvast aan deze combi.:
                    5D + 70-200L + 580EX II = voor de try out shoot dan hé

groeten,
                    Dimitri
                    Canon & Tamron

Comment

Muggenmelk met DEET (da's de werkzame stof)

Comment

lol

Ik ben zo iemand die een lensje koopt,
                        en dan heeeeel moeilijk afstand kan doen van zo een lensje.
                        Kijk ma naar de tamron van me.
                        Maaaar de 17-40L heb ik ook wel op men lijstje staan hoor!
                        De nieuwe 18-200mm van Canon zou ik nemen voor "walk a- round" lens, op de 350D.

Denk alvast aan deze combi.:
                        5D + 70-200L + 580EX II = voor de try out shoot dan hé

groeten,
                        Dimitri
                        Ik zou toch ook wel een bredere hoek meenemen hoor. Je 17-55 IS op de 350D bijvoorbeeld.
                        Je schiet tenslotten in een bos, en een paar breedhoekfoto's waar je onderwerp op ingeflitst is en het bos natuurlijk belicht, kunnen echt wel heel mooi zijn.

Oh: zorg ervoor dat je modelletjes geen al te lichte kleding dragen. Dat maakt het makkelijker om subtiel in te flitsen in zo'n donker bos.

En ja... statief hé. Dat lijkt me redelijk onmisbaar daar, tenzij je een onnoemelijk vaste hand hebt. Sluitertijden tot 1/8 zullen zeker voorkomen als het een beetje dichtbebost is. Daarvoor moet jij een vaste hand hebben en moet je model mooi stilstaan.
                        ______
                        www.vue.photo

Comment

hehe... zal mijn statief maar meenemen dan...
                          Canon & Tamron

Comment

Alles is afhankelijk van wat voor soort beeld je wil bekomen, en waar je in het bos terecht komt.

Persoonlijk zou ik nog niet eens weten of ik mijn flitsers mee zou nemen, maar dan weer wel een reflectorscherm, en het liefst zo'n verguld ding. Op de 5D ben ik niet echt bang om mijn ISO omhoog te gooien. Maar flitsers... model extra belichten goed en wel, maar het best heb je dan ook echt alleen je model belicht, en niet de stammen/struiken/kruin/ondergrond.

Lenzen is afhankelijk van smaak.
                            Ik zou eerder gaan voor de 50mm f/1.4 en de 17-55mm f/2.8, em waarschijnlijk zou ik op geen enkel moment meer dan op 2.8 (voor de prime) of 4.0 (voor de zoom) toeknijpen. En dat dan voor de 5D.

Persoonlijk zou ik de 350D en de grote telezooms gewoon thuis laten, en voor de shoot zo kiezen voor zo weinig mogelijk afstand tussen mij en mijn model.

Zoiets...

Comment

Vrienden,

Ik heb in 't kort een shoot in een bos. Mijn vraag is nu, gebruik ik een flits?
                              En wat zijn jullie beste instelling, ervaringen (iso en al dienen miek mak...) voor zo een shoot.
                              Ook interessant om weten zou zijn, welke lens jullie meestal voor zulke shoots gebruiken.

Graag some input!

Groetjes,
                              Dimitri
                              Bekijk dit filmpje eens.
                              BRUSSELS, BELGIUM - This video is the first part of a photo shoot in the forest. The goal was to play, learn en evolve my style.For more photo related stuff,...

Comment

Working...
                              X