Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gezichten in volle zon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: gezichten in volle zon

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
    Maar dat is juist wat Antoine bedoelt, wij vertellen met opzet altijd maar de helft van het verhaal, omdat we er van uitgaan dat jij het wel komt aanvullen.
    Raak jij nou altijd zo van je melk als je een comment van mij ziet? Ik heb van jou namelijk nog nooit een on-topic reactie gezien als je op een comment van mij reageert. Net alsof je helemaal in de ban bent van mij. Alleen dat comment bestaat nog, en ik móet erop reageren!
    Kan je voor de verandering eens achter iemand anders aanlopen, want die keffertjes die de hele tijd achter je aan lopen moet ik niet. Dat lijken wel honden, maar eigenlijk zijn het gewoon vervelende harige worstjes op poten.
    ______
    www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      Dat kan inderdaad, en zo doe ik dat ook.
      Het punt dat ik wil maken is dat het niet uitmaakt of je nu overbelicht of onderbelicht. Het gaat erom waarop je vervolgens je licht meet. vind je het gemakkelijker om anderhalve stop te overbelichten en dan op een donker deel te meten, of misschien vind je het simpeler om een stop lager te gaan en op een licht deel te meten: de uitkomst is potentieel dezelfde. Ieder moet zien wat ie het makkelijkste vindt.
      Maar zomaar zeggen dat je moet onderbelichten of overbelichten by default heeft weinig zin, omdat je dan maar de helft van het verhaal vertelt.
      Ik denk dat deze meneer het bij het rechte eind heeft.
      Er is geen "over" of "onder" belichten.
      Er is alleen juist belichten, op het stuk van de foto dat juist belicht moet zijn.

Wat je lichtmeter van je dslr aanwijst hangt af van de modus waarin hij staat (spot, matrix, enz...),
      en in functie daarvan, enz, enz...

My 2 cts
      Dpaul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
        Ik denk dat deze meneer het bij het rechte eind heeft.
        Er is geen "over" of "onder" belichten.
        Er is alleen juist belichten, op het stuk van de foto dat juist belicht moet zijn.

Wat je lichtmeter van je dslr aanwijst hangt af van de modus waarin hij staat (spot, matrix, enz...),
        en in functie daarvan, enz, enz...

My 2 cts
        Dpaul.
        En wat meer is: eigenlijk is 'juist belichten' in de digitale fotografie hetzelfde als "bits vangen". En dat betekent dat als je je foto maakt zoals je die uiteindelijk graag op papier wil, je eigenlijk een heel groot deel van je bits weggooit. Als dan achteraf de foto inderdaad eruit komt zoals je dat wilde, dan is dat geen probleem. Is dat niet zo, dan had je misschien meer bitjes gewild voor meer detail, minder ruis, rijkere kleuren... dus eigenlijk kan je maar beter je foto wat te licht maken (niets clippen natuurlijk). Dan kan je nog altijd je belichting naar beneden bijstellen op de PC. Andersom kweek je ruis, ben je niet tevreden door gebrek aan details en zijn die kleuren zo flets.

Nog twee cents erbij
        ______
        www.vue.photo

Comment

Working...
        X