Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gezichten in volle zon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• gezichten in volle zon

Ik heb een vraagje :
    Als je mensen fotografeert in volle zon, zijn vooral de gezichten gemakkelijk nogal eens overbelicht op de foto. Is dit te vermijden met bepaalde instellingen, naast bijvoorbeeld de belichtings-instelling een paar stappen lager zetten bij fotograferen ? (dus onderbelichten..)

mvg

Montis

Re: gezichten in volle zon

als de mensen de zon in het gezicht hebben =>spotmeting
    als de mensen de zon in de rug hebben => lichte invulflits
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

merci, zal eens testen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Montis Bekijk bericht
        Ik heb een vraagje :
        Als je mensen fotografeert in volle zon, zijn vooral de gezichten gemakkelijk nogal eens overbelicht op de foto. Is dit te vermijden met bepaalde instellingen, naast bijvoorbeeld de belichtings-instelling een paar stappen lager zetten bij fotograferen ? (dus onderbelichten..)

mvg

Montis
        misschien eerst eens goed lezen, (hier of op het net) waarneer je moet onder of overbelichten.
        denk nl dat je hier het omgekeerde bedoeld dan wat je schrijft.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

aan Bouk : geloof niet dat ik het omgekeerd schrijf..? Ik heb het niet over schaduwen of zo, trouwens het resultaat van een spot meting , zoals aanbevolen door Devid, komt toch ook neer op een "onderbelichting" in vergelijking met de gemiddelde lichtinschatting van de gehele foto...Dat overbelichten bij tegenlicht, dat wist ik nu ook wel al..
          (Ik ben ook weer niet zo'n heeeel beginnende beginner... )

groet
          Montis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Montis Bekijk bericht
            aan Bouk : geloof niet dat ik het omgekeerd schrijf..? Ik heb het niet over schaduwen of zo, trouwens het resultaat van een spot meting , zoals aanbevolen door Devid, komt toch ook neer op een "onderbelichting" in vergelijking met de gemiddelde lichtinschatting van de gehele foto...Dat overbelichten bij tegenlicht, dat wist ik nu ook wel al..
            (Ik ben ook weer niet zo'n heeeel beginnende beginner... )

groet
            Montis
            OK sorry, wat doe je dan bij lichte onderwerpen zoals sneeuw of volle zonneschijn!!
            over of onderbelichten!!
            tis voor een ieder te weten hoor.
            grt,bouk.

Comment

ah, zo bedoel je ...

Ja, bij sneeuw moet je wat overbelichten of spotmeten op de donkerdere plaatsen, anders is je sneeuw niet mooi wit hè ..
              Bij volle zon moet je inderdaad overbelichten als de objecten die niet van de zon genieten (schaduw of zon van achter ) dat nodig hebben .
              Mij ging het initieel om de gezichten die al teveel zon krijgen - ik vroeg me af of nog andere parameters dan belichting de huid mooier van kleur konden maken - (vb wat is effect van witbalans daarop en/of diafragma ..)

grtjs

Montis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                OK sorry, wat doe je dan bij lichte onderwerpen zoals sneeuw of volle zonneschijn!!
                over of onderbelichten!!
                tis voor een ieder te weten hoor.
                grt,bouk.
                Wanneer moet je overbelichten en wanneer moet je onderbelichten en wat gebeurd er dan?
                Overbelichten doe je in ieder geval bij opnamen tegen de zon in. Je zou denken dat je dan moet onderbelichten, maar denk aan een grote lichtbron (de zon) en aan minder lichte onderwerpen (de rest van je foto). Om "de rest van je foto" ook goed belicht te krijgen, belicht je het best 1/3 stop of 2/3 stop over.
                Wanneer moet je dan onderbelichten?
                Ik belicht zelf heel vaak 1/3 stop of 2/3 stops onder.
                De reden hiervoor is dat ik uit donkere delen nog details kan krijgen, in overbelichte delen zitten simpelweg geen details meer en die kun je er ook niet meer terug halen. Ten tweede levert mij onderbelichting ook een iets snelle sluitertijd op. Bij de Nikon krijg ik bij 1/3 stop ook wat diepere kleuren tevens kan ik de grote contrastverschillen wat beter op vangen.

Om te onthouden:
                Bij zonnige dagen 1/3 stop of 2/3 stop onderbelichten is vaak een juiste keuze, bij tegenlicht-opnamen is het goed om over te belichten.

Bij sneeuwopnames is het een ander verhaal:
                Sneeuw geeft tijdens het fotograferen namelijk een belichtings probleem.
                De belichtingsautomaat wordt namelijk in de maling genomen. Omdat sneeuw erg veel licht reflecteert zal de belichtingsautomaat van je camera een verkeerde waarde doorgeven waardoor de foto wordt onderbelicht. Dit kun je oplossen door handmatig de EV correctie in te stellen op ongeveer +1 EV.

In de histogrammen op de camera kun je overigens controleren of de juiste belichting plaatst vindt.

mvg
                Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                  Wanneer moet je overbelichten en wanneer moet je onderbelichten en wat gebeurd er dan?
                  Overbelichten doe je in ieder geval bij opnamen tegen de zon in. Je zou denken dat je dan moet onderbelichten, maar denk aan een grote lichtbron (de zon) en aan minder lichte onderwerpen (de rest van je foto). Om "de rest van je foto" ook goed belicht te krijgen, belicht je het best 1/3 stop of 2/3 stop over.
                  Wanneer moet je dan onderbelichten?
                  Ik belicht zelf heel vaak 1/3 stop of 2/3 stops onder.
                  De reden hiervoor is dat ik uit donkere delen nog details kan krijgen, in overbelichte delen zitten simpelweg geen details meer en die kun je er ook niet meer terug halen. Ten tweede levert mij onderbelichting ook een iets snelle sluitertijd op. Bij de Nikon krijg ik bij 1/3 stop ook wat diepere kleuren tevens kan ik de grote contrastverschillen wat beter op vangen.

Om te onthouden:
                  Bij zonnige dagen 1/3 stop of 2/3 stop onderbelichten is vaak een juiste keuze, bij tegenlicht-opnamen is het goed om over te belichten.

Bij sneeuwopnames is het een ander verhaal:
                  Sneeuw geeft tijdens het fotograferen namelijk een belichtings probleem.
                  De belichtingsautomaat wordt namelijk in de maling genomen. Omdat sneeuw erg veel licht reflecteert zal de belichtingsautomaat van je camera een verkeerde waarde doorgeven waardoor de foto wordt onderbelicht. Dit kun je oplossen door handmatig de EV correctie in te stellen op ongeveer +1 EV.

In de histogrammen op de camera kun je overigens controleren of de juiste belichting plaatst vindt.

mvg
                  Antoine
                  Eigenlijk zijn al die raadgevingen gewoon niet compleet. Ik heb het in een ander draadje al eens aangehaald, maar hier nog maar eens dan: onder -of overbelichten zegt helemaal niks als je ook niet zegt waarop je belicht. Als je 3 stops overbelicht en je meet dan op de volle zon, dan is je foto nog steeds onderbelicht. Da's extreem gezegd, maar het toont aan wat ik bedoel.
                  Ik vind het bijvoorbeeld makkelijk werken om mijn compensatie op +2/3 stop te zetten en te meten op een lichte middentoon binnen of buiten mijn compositie. Asfalt en kasseien zijn daar heel geschikt voor, en belichten op je huid werkt ook prima. Je huid benadert de 18% grijs namelijk heel goed. Afhankelijk van het contrast in je compositie draai je je hand dan meer of minder naar de zon. Zo wordt dat analoog heel vaak gedaan.
                  Op die manier heb ik bijna altijd een 'rechts' histogram en dus per definitie een opname die rijk is aan alles. Think Digital, think BITS. Onderbelichten = bits voor de zwijnen, bits door het raam, over de balk of nog ergens anders, maar in ieder geval niet in je foto.
                  Je moet er dan wel mee kunnen leven dat je foto's op het LCD van je toestel nergens op lijken. Dat verandert op de PC, en hoe!
                  ______
                  www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                    Eigenlijk zijn al die raadgevingen gewoon niet compleet. Ik heb het in een ander draadje al eens aangehaald, maar hier nog maar eens dan: onder -of overbelichten zegt helemaal niks als je ook niet zegt waarop je belicht. Als je 3 stops overbelicht en je meet dan op de volle zon, dan is je foto nog steeds onderbelicht. Da's extreem gezegd, maar het toont aan wat ik bedoel.
                    Ik vind het bijvoorbeeld makkelijk werken om mijn compensatie op +2/3 stop te zetten en te meten op een lichte middentoon binnen of buiten mijn compositie. Asfalt en kasseien zijn daar heel geschikt voor, en belichten op je huid werkt ook prima. Je huid benadert de 18% grijs namelijk heel goed. Afhankelijk van het contrast in je compositie draai je je hand dan meer of minder naar de zon. Zo wordt dat analoog heel vaak gedaan.
                    Op die manier heb ik bijna altijd een 'rechts' histogram en dus per definitie een opname die rijk is aan alles. Think Digital, think BITS. Onderbelichten = bits voor de zwijnen, bits door het raam, over de balk of nog ergens anders, maar in ieder geval niet in je foto.
                    Je moet er dan wel mee kunnen leven dat je foto's op het LCD van je toestel nergens op lijken. Dat verandert op de PC, en hoe!
                    We hebben jou toch om ze compleet te maken
                    Ik dacht ergens van jou gelezen te hebben dat je altijd moet zorgen voor een juiste belichten en niet moet onderbelichten cq overbelichten.
                    Als je dan toch een middentoon als meting neemt dan kun je deze meting ook vastzetten met bijv AE-L, of heeft jouw Canon dit niet?

mvg
                    Antoine
                    Last edited by antoine200; 22 september 2008, 14:16.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                      We hebben jou toch om ze compleet te maken
                      Ik dacht ergens van jou gelezen te hebben dat je altijd moet zorgen voor een juiste belichten en niet moet onderbelichten cq overbelichten.
                      Als je dan toch een middentoon als meting neemt dan kun je deze meting ook vastzetten met bijv AE-L, of heeft jouw Canon dit niet?

mvg
                      Antoine
                      Dat kan inderdaad, en zo doe ik dat ook.
                      Het punt dat ik wil maken is dat het niet uitmaakt of je nu overbelicht of onderbelicht. Het gaat erom waarop je vervolgens je licht meet. vind je het gemakkelijker om anderhalve stop te overbelichten en dan op een donker deel te meten, of misschien vind je het simpeler om een stop lager te gaan en op een licht deel te meten: de uitkomst is potentieel dezelfde. Ieder moet zien wat ie het makkelijkste vindt.
                      Maar zomaar zeggen dat je moet onderbelichten of overbelichten by default heeft weinig zin, omdat je dan maar de helft van het verhaal vertelt.
                      ______
                      www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                        omdat je dan maar de helft van het verhaal vertelt.
                        Maar dat is juist wat Antoine bedoelt, wij vertellen met opzet altijd maar de helft van het verhaal, omdat we er van uitgaan dat jij het wel komt aanvullen.

Comment

jullie hebben het steeds over stops, misschien even duidelijk maken wat dat zijn!!
                          we zijn nog toch lekker bezig.
                          grt,bouk.

Comment

Ik vind het prachtig, de commentaren en wederzijdse aanvullingen die ontspringen uit mijn oorspronkelijke vraag. En ik heb toch ook weer wat bijgeleerd.
                            Echter, er heeft nog niemand geantwoord op mijn later bijkomende vraag :

Mij ging het initieel om de gezichten die al teveel zon krijgen - ik vroeg me af of nog andere parameters dan belichting de huid mooier van kleur konden maken - (vb wat is effect van witbalans daarop en/of diafragma ..)

of is daar geen antwoord op.... of kan dat dan enkel nog bij de nabewerkingen....?

mvg

Comment

Eigenlijk, als je het mij vraagt, is het niet zo'n goed idee om gezichten in volle zon de fotograferen. Vertrokken gezichten, dichtgeknepen ogen...
                              Je kan ze beter fotograferen waar zij niet in de zon kijken en jij het ook niet rechstreeks in je lens krijgt. En dan inflitsen. Fotograferen gaat er niet om om in alle omstandigheden een perfecte foto te kunnen maken. Dat kan namelijk niet. Het gaat er wel om om uit het aanwezige licht je voordeel te halen, ook als dat betekent dat je de mensen de andere kant op laat kijken, of bepaalde foto's gewoon niet maakt, omdat ze toch nergens op gaan lijken.
                              ______
                              www.vue.photo

Comment

Working...
                              X