Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe krijg je zoiets scherp?????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe krijg je zoiets scherp?????

Bij de volgende foto's krijg je de onderwerpen nooit helemaal scherp,er licht een waterfilm en dauwdruppels op.Heb met andere BDer een serie van 100 foto's genomen van deze spin en telkens dat onscherpe effect.Trouwens bij andere dauwshoots,oa met vlinders hetzelfde resultaat.
    Reden is de waterfilm en de zééér kleine dauwdruppels,daar ben ik zeker van maaaaaaar.....
    Hoe kan je dat voorkomen,door bvb een filter ?????????????
    Last edited by Macroshopper; 20 september 2008, 10:27.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Re: Hoe krijg je zoiets scherp?????

Hoe ben je te werk gegaan?
    Manueel scherpgesteld? Statief?
    Indien antwoord op één of meer vragen nee, doe dat dan.
    Mijn percentage scherpe fotos met de scherpte daar waar ik ze wil is daardoor drastisch omhoog gegaan.
    Wel wat meer sleurwerk, en sommige fotos mis je door tijdverlies, maar toch de moeite waard...

Jo.
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
      Hoe ben je te werk gegaan?
      Manueel scherpgesteld? Statief?
      Indien antwoord op één of meer vragen nee, doe dat dan.
      Mijn percentage scherpe fotos met de scherpte daar waar ik ze wil is daardoor drastisch omhoog gegaan.
      Wel wat meer sleurwerk, en sommige fotos mis je door tijdverlies, maar toch de moeite waard...

Jo.
      'k Werk steeds zonder statief,collega steeds met........we hebben dezelfde resultaten.Als ik dezelfde insecten in droge toestand fotografeer of met grote druppels is er geen enkel probleem.

Comment

Een waterdruppel werkt als een lens, bij vele kleine druppels of dauw gaat dit effect geven over heel het onderwerp.Bij grotere druppels is de lens zodanig groot dat je erdoor kan kijken en kan scherpstellen op het onderwerp.
        Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
        www.cromagnonman.be

Comment

En wat wil je daar mee zeggen?

Comment

Een goede uitleg hierover kan je hier vinden.
            Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
            www.cromagnonman.be

Comment

Hier kan ik al wat verder mee,hopelijk vinden we de juiste uitleg.
              Bedankt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                Hier kan ik al wat verder mee,hopelijk vinden we de juiste uitleg.
                Bedankt.
                Ook belangrijk is dat op een bepaald ogenblik de druppels tegen elkaar aankomen en je zo een soort film krijgt. Van vloeistof is nu ook eenmaal geweten dat de brekingsindex het lichtgedrag erdoorheen bepaald. Eveneens speelt de dikte er dan ook no een rol in. Trouwens op dit principe werken lenzen. en op dit principe proberen ze bij Philips al lang een waterlens te maken.
                Gezien die waterlaag , niet overal gelijk is door de haren, ... die meespelen met de oppervlaktespanning van het water krijg je dus in feite continue andere lenssituaties en krijg je dergelijke beelden.
                Indien je iets vroeger die spin en GEEN INSECT zoals wat hoger aangegeven, had ontmoet (minder dauw of regen) dan zou je wel een heel andere perfecter beeld hebben..
                Trop est trop, ook voor dauwdruppels, regendruppels ..
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

Comment

Working...
                X