Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtmeting D80

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lichtmeting D80

Ik heb mijn D80 nog niet zo lang en heb nog niet zo veel ervaring met fotografie, maar ik heb toch de sterke indruk dat in contrast-rijke situaties (en met matrix-metering) de D80 de donkerste delen zal proberen belichten, waardoor lichtere delen uitgebrand raken. Dit komt overeen met wat sommige reviews lijken te zeggen.

Ik los dit zo op: de 'func' toets is spot-metering, de AE-L toets locked enkel belichting.
    1) right het centrum naar het lichtste deel van de scene
    2) druk de 'func' toets in
    3) druk gelijktijdig AE-L in
    4) met de AE-L toets nog steeds ingedrukt, stel scherp, kadreer en druk af.

Dit is een massa knopkes om in te drukken. Heeft er iemand soms een betere tip?
    Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
    Flickr album Homepage

Re: lichtmeting D80

Waarom géén spotmeting ...
    www.fotofolio.be

Comment

Waarom niet de spotgebruiken, die op het onderwerp zit? Dan meet je licht en afstand op dezelfde plaats.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bij spotmeting ben ik dikwijls (bv. in tegenlicht) verplicht om de AE-L toets te gebruiken, ik zoek eigelijk naar een oplossing die "zo automatisch mogelijk" is, want ik ben lui van nature :-)

Gisteren kwam ik een situatie tegen waarin zelfs de spotmeting niet alles oploste. Even een foto ter verduidelijking:

Zelfs inflitsen hielp hier niet. Ik had manueel moeten belichten, ofwel een paar stops naar beneden draaien. Maar mijn redenering is: als matrix meting dit niet oplost, waarvoor dient het dan eigelijk ? :-)
        Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
        Flickr album Homepage

Comment

een gekend probleem bij de matrixmeting van de D80.

Ik heb 'matrix'-lichtmeting met 1/3 stop verminderd en vind de belichting van mijn foto's nu veel beter.

Comment

Ik zet hem zelfs op -2/3 stop per default. Anders lijken al mijn foto's overbelicht en moet ik konstant in LR bijsturen.
            Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
              Bij spotmeting ben ik dikwijls (bv. in tegenlicht) verplicht om de AE-L toets te gebruiken, ik zoek eigelijk naar een oplossing die "zo automatisch mogelijk" is, want ik ben lui van nature :-)

Gisteren kwam ik een situatie tegen waarin zelfs de spotmeting niet alles oploste. Even een foto ter verduidelijking:

knip

Zelfs inflitsen hielp hier niet. Ik had manueel moeten belichten, ofwel een paar stops naar beneden draaien. Maar mijn redenering is: als matrix meting dit niet oplost, waarvoor dient het dan eigelijk ? :-)
              Welke lichtmeetmethode je gebruikt speelt hier niet de hoofdrol. Het is gewoon een situatie waarbij het dynamisch bereik van je fototoestel te klein is.

Comment

kan je em zo niet instellen dat halfindrukken AF en AE lock is?

daarna herkadreer je zoveel je wil.. lichtmeting en AF blijven op je onderwerp
                foto als spiegel of als venster?

Comment

Ik denk ook dat hier in die situatie geen enkele belichting soelaas brengt, je zit met twee onverenigbare situaties , schaduw en de achtergrond helder ,scheelt wel 3 stops

Comment

Working...
                  X