Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afmeting RAW

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afmeting RAW

    Hallo,

    Ik gebruik een Canon EOS 400D. Daarmee maakte ik gisteren een paar foto's in RAW. Toen ik ze bekeek in Faststone Imageviewer. bleek dat de afmeting van de foto 1936 x 1288 pixels heeft. Een Jpeg bestand in de hoogste kwaliteit heeft 3888 x 2592 pixels.

    Dat begrijp ik niet zo goed omdat ik aannam dat in RAW de hoogste kwaliteit zou worden aangemaakt. Of vertaalt Faststone de kenmerken niet goed. (RAW Image bij Elements 6 geeft voor zover ik kan bekijken niet de afmetingen van de foto in pixels)

    Wie kan mij wat verder helpen?

    Alvast bedankt,

    Jan
    www.janbos.net

  • #2
    Re: Afmeting RAW

    Oorspronkelijk geplaatst door janbos Bekijk bericht
    Hallo,

    Ik gebruik een Canon EOS 400D. Daarmee maakte ik gisteren een paar foto's in RAW. Toen ik ze bekeek in Faststone Imageviewer. bleek dat de afmeting van de foto 1936 x 1288 pixels heeft. Een Jpeg bestand in de hoogste kwaliteit heeft 3888 x 2592 pixels.
    Het enige wat ik kan bedenken (als dit waar is), is dat dit de afmetingen van een soort jpeg zijn, die in de raw file verborgen zit om bvb. op de lcd van het fototoestel te laten verschijnen als de foto genomen is.

    Misschien kijkt die Faststone viewer daar ook naar en is dat geen echte raw converter.

    DPaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Afmeting RAW

      Foto zonder bewerken openen in Photoshop en kijken hoe groot hij is.
      Het zou me verwonderen dat raw files NIET de volledige resolutie zouden zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Afmeting RAW

        Inderdaad, als ik de RAW-bestanden rechtstreeks open in Elements 6 (Camera RAW 4.2) heeft de foto de maximale afmeting zoals te verwachten. Het genoemde probleem ontstaat doordat Faststone Imageviewer het RAW bestand vertaalt naar een bruikbaar bestand (XMP). Wat me dan vervolgens wel opvalt dat de bestanden die in Camera RAW zijn bewerkt worden opgeslagen in een bestand met de extensie "dng". Wat zijn de kenmerken van bestanden met deze extensie?

        Ik denk dat mijn laatste vraag niet zo'n hele slimme was: Ik vond het antwoord via ons onvolprezen forum en kwam vervolgens bij de download pagina's van Adobe om eventueel een nieuwe versie van Image RAW te downloaden. Daar zal ik overigens mee wachten tot ik mij wat verder in de materie heb verdiept.
        Last edited by janbos; 10 september 2008, 20:01.
        www.janbos.net

        Comment


        • #5
          Re: Afmeting RAW

          Ik denk dat OP de camera in raw + jpg thumbnail staan heeft ... bij mijn weten heeft die Faststone Imageviewer geen raw converter en toont hij de embedded jpg ? ... denk ik ..

          Edit:
          FastStone Image Viewer 3.5 Freeware (Last Update: 2008-01-15) [Rated 5 Stars at Download.com]

          An image browser, converter and editor that supports all major graphic formats including BMP, JPEG, JPEG 2000, GIF, PNG, PCX, TIFF, WMF, ICO and TGA.

          Comment

          Working...
          X