Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sluitertijd enz

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sluitertijd enz

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    wat bedoel je met een hoog diafragma, F10 is hoger dan F5.6.
    denk; dat je een statief eerder nodig hebt bij een lage snelheid, dan bij een laag of hoog diafragma.
    grt,.bouk.
    F36 en als ik dit instel kiest hij automatisch een lange sluitertijd dus is een statief hier toch wel aan te raden?
    ::: Flickr :::

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
      F36 en als ik dit instel kiest hij automatisch een lange sluitertijd dus is een statief hier toch wel aan te raden?
      f36 zal je vooral geen al te goeie foto geven qua beeldkwaliteit, en inderdaad, je sluitertijd wordt zo lang, dat je camera absoluut bewegingloos moet zijn, wat een statief vereist.

Ter indicatie: voor landschappen op 17mm bijvoorbeeld, wordt doorgaans een diafragma van f8-f11 gekozen. Bij zonsondergang zorgt dat ook al snel voor sluitertijden van 0,5 tot 3 seconden bij 100 ISO, afhankelijk van het nog aanwezige licht.
      ______
      www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
        f36 zal je vooral geen al te goeie foto geven qua beeldkwaliteit, en inderdaad, je sluitertijd wordt zo lang, dat je camera absoluut bewegingloos moet zijn, wat een statief vereist.

Ter indicatie: voor landschappen op 17mm bijvoorbeeld, wordt doorgaans een diafragma van f8-f11 gekozen. Bij zonsondergang zorgt dat ook al snel voor sluitertijden van 0,5 tot 3 seconden bij 100 ISO, afhankelijk van het nog aanwezige licht.
        Maar je hebt toch een hoog diafragma getal nodig voor grote scherpte?
        ::: Flickr :::

Comment

bij doorsnee fotografie id f8 tot 16 al "hoog" als je diafragma kleiner dan f16 is, krijg je al op veel lenzen last van diffractie waardoor je kwalitiet weer minder wordt.

Bij macro fotografie waar je scherptediepte zeer gering is (enkele mm) is een extreem klein diafragma dan weer couranter en wenselijker dan bij bv. landschapsfotografie

een grote opening is dan bv. 2.8 of groter (kleiner getal)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
            Maar je hebt toch een hoog diafragma getal nodig voor grote scherpte?
            Wel hoog (kleiner diafragma) maar niet té hoog (diafragma bijna helemaal dicht). Zie hierboven, da's de reden ervoor.
            ______
            www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
              Correctie. De eventuele cropfactor moet meegerekend worden

Ik meen van niet (je mag me altijd overtuigen van het tegendeel) - soit, ik kies ook altijd voor het dubbele, dus maakt het niet erg veel uit
              Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                Ik meen van niet (je mag me altijd overtuigen van het tegendeel) - soit, ik kies ook altijd voor het dubbele, dus maakt het niet erg veel uit
                Als de sensormaat (cropfactor dus) niet meetelde zouden compactcamera's helemaal geen stabilisatie nodig hebben.....met brandpuntsafstanden van 5 tot 50mm ....

Hoe kleiner de beeldhoek, hoe meer invloed een kleine hoekverdraaiing op het beeld heeft.
                Cropfactor telt natuurlijk mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                  In tegenstelling tot de opmerking "'t is altijd gokken" moet ik hier het tegendeel beweren:
                  Het is nooit gokken maar het impliceert wel dat men de basisregels van de optica en/of van de fotografie kent.
                  Fotografie is een exacte wetenschap zoals alle elementen van de physica. Daarnaast komen nog heel wat aspecten zoals het kunstzinnige, het inhoudelijke, de algemene opbouw , enz...maar het is en blijft een kennis,die onderworpen is aan wetten.
                  Dus zou ik je aanraden eens wat opzoeking te doen in die richting.

Henri
                  Sorry maar dat is knudde als men het mij zou vragen .. De optische en electronische wetmatigheden zijn idd bekend en zijn toegepast in een toestel dat, gelukkig voor de fotograaf, gebouwd is rond een aantal afgesproken iso standaards. (alhoewel bvb de 18% grijs calibratie en de afregeling voor ISO standaard nog een kleine mate van speling toelaten wat in het verleden aanleiding gaf voor de hogere "reeele" iso waarden bij Canon)
                  Maar verder heb je het raden naar wat de omstandigheden zullen zijn en je moet er op betrouwen dat je toestel je de juiste richtinformatie verschaft om er mee te werken ... het enige wat je kan doen is na veel ervaring met een bepaald toestel de meetwaarden van het toestel iet of wat anticiperen (nog gokken dus) .. het lijkt dan niet meer op gokken omdat je de vork parameters zelf kunt vernauwen, maar het is hoedanook, nog altijd gokken ... .. 'k zou trouwens wel eens willen zien wie er bvb als potretfotograaf in slaagt om met 1 enkele foto exact alle parameters correct ingesteld te hebben voor een perfect eindshot .. de gelegenheidstreffer niet te na gesproken natuurlijk ! .. en waarom is digitaal zo plezierig ? juist ja, je kan een ganse sloot fotos nemen van eenzelfde onderwerp en stante pede die 2 beste er uit selecteren en bewaren, de rest gaat naar de prullenbak ... flink potje gokken al je 't mij zou vragen ...
                  FWIW

Comment

Hier een duidelijke tekening ivm diafragma, brandpuntafstand, scherptediepte.

www.digitalclickx.com

Comment

Working...
                    X