Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sluitertijd enz

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sluitertijd enz

    Hoi, ik heb een vraagje die voor jullie kenners waarschijnlijk enorm dwaas klinkt..? Maar ik heb er toch nog moeite mee.

    Is er een soort tip om te weten welke sluitertijd of welk diafragma, iso waarde je moet kiezen? Of is dit altijd een beetje gokken?

    Andries
    ::: Flickr :::

  • #2
    Re: Sluitertijd enz

    Sluitertijd bij cropcamera zonder VR/IS/OS of VC(richtlijn) t=1/(1,5xbrandpuntsafstand).

    Normaal kies ik een diafragma aan de hand van de scherptediepte, die ik wil, laat de camera daar een sluitertijd bij zoeken(A) en kijk dan of deze voldoet aan de richtlijn en ga dan de iso verhogen.

    Soms stel ik ook de auto iso in, met maximale sluitertijd(a.d lange kant) als sluitertijd waarbij de iso verhoogd moet gaan worden.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Sluitertijd enz

      hangt helemaal van de omstandigheden af en wat je wil fotograferen en met wat voor materiaal je werkt.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Sluitertijd enz

        Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
        Hoi, ik heb een vraagje die voor jullie kenners waarschijnlijk enorm dwaas klinkt..? Maar ik heb er toch nog moeite mee.

        Is er een soort tip om te weten welke sluitertijd of welk diafragma, iso waarde je moet kiezen? Of is dit altijd een beetje gokken?

        Andries
        Er is geen algemene regel voor een sluitertijd/diafragma/iso-waarde die je moet kiezen. In de meeste gevallen kan je immers verschillende combinaties gebruiken met een geslaagd resultaat. Dit resultaat zal er wel anders uitzien.
        Een voorbeeld. In een bepaalde situatie kiest de lichtmeter van je camera voor de combinatie iso200, 1/1000, f5.6 Je kan deze foto ook nemen met de combinatie iso200, 1/125, f16. Beide foto's gaan net hetzelfde belicht zijn. De eerste zal veel minder scherptediepte tonen dan de tweede. Je kiest dus afhankelijk van het resultaat dat je wil zien.

        Het komt erop neer dat je weet wat het resultaat van een groot/klein diafragma (scherptediepte) zal zijn, wat een snelle/trage sluitertijd (beweging - bevroren beeld) oplevert. Als je dit weet, kies je in functie van het resultaat dat je wil. Over diafragma's en sluitertijden lees je in dit forum en elders op het web alles. Nog beter is het om zelf te experimenteren. Je ziet onmiddelijk het effect.

        De isowaarde die je kiest is eigenlijk eenvoudig. Zo laag mogelijk. Je past de iso aan, als de combinatie van sluitertijd en diafragma die je wil gebruiken niet toelaten om een geslaagde opname te nemen (lees, als er te weinig licht is).
        Succes

        Comment


        • #5
          Re: Sluitertijd enz

          Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
          Hoi, ik heb een vraagje die voor jullie kenners waarschijnlijk enorm dwaas klinkt..? Maar ik heb er toch nog moeite mee.

          Is er een soort tip om te weten welke sluitertijd of welk diafragma, iso waarde je moet kiezen? Of is dit altijd een beetje gokken?

          Andries


          Het blijft een beetje gokken !
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Sluitertijd enz

            Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
            Het blijft een beetje gokken !
            maar de kunst is te gokken in functie van het resultaat dat je wilt. Hoe meer ervarin je hebt hoe beter je kan gokken ..

            om een "juiste" belichting te bekomen kan je dat op verschillende manieren doen:
            • de hoeveelheid aanwezig licht kan je al dan niet aanpassen (een gordijn opendoen, een flits gebruiken om licht toe te voegen aan dat omgevingslicht, ...
            • je diafragmaopening kan je openen of sluiten
            • je sluitertijd kan je kort of lang kiezen
            • de iso kan gevoelig of ongevoelig ingesteld worden
            • je kan kiezen om bewust te gaan overbelichten of bewut onder te belichten


            om dit toe te passen kan je
            • je diafragma open zetten (klein getal) zal de scherptediepte verkleinen <--> diaframge verkleinen (groot getal zal de scherptediepte verhogen. een grote opening laat je toe om meer omgevingslicht te gebruiken.
            • je sluitertijd kort kiezen zal de beweging bevriezen <--> een lange sluitertijd laat een dynamische beweging toe
            • je iso ongevoelig instellen laat toe om weinig ruis in je foto's te hebben, een hogere iso gevoeligheid gaat gepaard met meer ruis in je foto, maar laat je tevens toe om meer aanwezigomgevingslciht te gebruiken
            • Een foto die zodanig belicht is dat de piek in het histogram rechts is zal beter heldere gesatureerde kleuren kunnen weergeven dan een onderbelichte foto (ook na ophalen in Photoshop)
            • je kan kiezen om de achtergrond goed belicht te hebben en de voorgrond onderbelicht te hebben (silhouet) of net andersom. De richting van het licht is dan heel bepalend.
            • als je flitslicht toevoegt aan het omgevingslicht, kan je kiezen dat het flitslicht overheerst of net niet (fillflash).
            • ]als je flitslicht toevoegt kan je kiezen om hard of zacht licht toe te voegen, of een combinatie ervan.
            • flitslicht kan de dynamische beweging deels bevriezen
            • je kan meervoudig flitsen voor nog andere effecten
            • je kan eindeloos combineren voor steeds andere effecten, die in wezen gebaseerd zijn op het beinvloeden van licht, het omgaan met het aanwezig licht, het bepalen van de gewenste scherptediepte, het bepalen van de gewenste dynamiek van een beweging, het bepalen van de toegelaten ruis in de foto


            En dan hebben we het nog niet over compositie gehad, over contrast, perspectief, symmetrie, ...

            't is dus gokken .. maar je kan "gericht" gokken

            Comment


            • #7
              Re: Sluitertijd enz

              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Het blijft een beetje gokken !
              Wat een reactie . Vergeet niet dat je jezelf ook ooit die vragen gesteld hebt .

              Alleszins , aan de TS : ik zou eerst eens googelen naar de basisprincipes van de fotografie. Er zijn online cursussen genoeg te vinden op het web.
              Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

              Comment


              • #8
                Re: Sluitertijd enz

                In tegenstelling tot de opmerking "'t is altijd gokken" moet ik hier het tegendeel beweren:
                Het is nooit gokken maar het impliceert wel dat men de basisregels van de optica en/of van de fotografie kent.
                Fotografie is een exacte wetenschap zoals alle elementen van de physica. Daarnaast komen nog heel wat aspecten zoals het kunstzinnige, het inhoudelijke, de algemene opbouw , enz...maar het is en blijft een kennis,die onderworpen is aan wetten.
                Dus zou ik je aanraden eens wat opzoeking te doen in die richting.

                Henri
                lidnummer: BD0435BE

                Comment


                • #9
                  Re: Sluitertijd enz

                  Jow bd'ers!

                  Bedankt voor jullie talrijke antwoorden! Heb al dingen opgezocht op internet en begin er ook dankzij jullie meer en meer van te snappen. Soms haal ik wel enkele dingen door elkaar, maar dat zal wel weg gaan als er meer ervaring is. Persoonlijk vind ik nu niet dat het 'zomaar gokken' is want je moet toch altijd weten wat je doet om je doel te bereiken. Niet!?

                  Andries
                  ::: Flickr :::

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sluitertijd enz

                    Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                    In tegenstelling tot de opmerking "'t is altijd gokken" moet ik hier het tegendeel beweren:
                    Het is nooit gokken maar het impliceert wel dat men de basisregels van de optica en/of van de fotografie kent.
                    Fotografie is een exacte wetenschap zoals alle elementen van de physica. Daarnaast komen nog heel wat aspecten zoals het kunstzinnige, het inhoudelijke, de algemene opbouw , enz...maar het is en blijft een kennis,die onderworpen is aan wetten.
                    Dus zou ik je aanraden eens wat opzoeking te doen in die richting.

                    Henri
                    Ik vrees dat dit inderdaad het enige juiste antwoord is...
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sluitertijd enz

                      Tip van de dag. Begin niet te experimenteren met je camera op M-stand ( vol manueel), als je die begrippen nog niet echt snapt.

                      Probeer eens op Tv - sluitertijd te kiezen, camera stelt het diafragma is

                      of Av - diafragma kiezen en camera kiest sluitertijd

                      Bekijk dan hoe je camera de andere paramter instelt en experimenteer even met verschillende waarden. Je zult snel zien wat de gevolgen zijn voor het resultaat.


                      Algemeen:

                      Sluitertijd bepaald of je een onderwerp bevriest ( korte tijd) of beweging weergeeft ( langere tijd)

                      Diafragma bepaald je DOF ( depth of field). Hoe wijder je je diafragma zet (vb f2.8), hoe kleiner het scherpe gedeelte zal zijn in je foto. Hoe meer dichtgedraaid ( vb f16) hoe meer er scherp zal zijn.

                      Uiteindelijk bepaald de ISO-waarde dan nog de lichtgevoeligheid van de sensor.

                      Het is de bedoeling om de drie parameters in evenwicht te brengen om zo tot het gewenste resultaat te komen...
                      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sluitertijd enz

                        Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
                        Tip van de dag. Begin niet te experimenteren met je camera op M-stand ( vol manueel), als je die begrippen nog niet echt snapt.

                        Probeer eens op Tv - sluitertijd te kiezen, camera stelt het diafragma is

                        of Av - diafragma kiezen en camera kiest sluitertijd

                        Bekijk dan hoe je camera de andere paramter instelt en experimenteer even met verschillende waarden. Je zult snel zien wat de gevolgen zijn voor het resultaat.


                        Algemeen:

                        Sluitertijd bepaald of je een onderwerp bevriest ( korte tijd) of beweging weergeeft ( langere tijd)

                        Diafragma bepaald je DOF ( depth of field). Hoe wijder je je diafragma zet (vb f2.8), hoe kleiner het scherpe gedeelte zal zijn in je foto. Hoe meer dichtgedraaid ( vb f16) hoe meer er scherp zal zijn.

                        Uiteindelijk bepaald de ISO-waarde dan nog de lichtgevoeligheid van de sensor.

                        Het is de bedoeling om de drie parameters in evenwicht te brengen om zo tot het gewenste resultaat te komen...
                        Bedankt voor je goede uitleg! Ik begin het goed te snappen. Heb nog een en ander opgezocht en het komt wel in orde geloof ik.

                        Heb enkele foto's genomen met een hoog diafragma.. Ik heb wel geen statief dus het was moeilijk. Ik zal ze effe uppen in de beginnershoek.

                        Andries
                        ::: Flickr :::

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sluitertijd enz

                          Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                          Bedankt voor je goede uitleg! Ik begin het goed te snappen. Heb nog een en ander opgezocht en het komt wel in orde geloof ik.

                          Heb enkele foto's genomen met een hoog diafragma.. Ik heb wel geen statief dus het was moeilijk. Ik zal ze effe uppen in de beginnershoek.

                          Andries
                          wat bedoel je met een hoog diafragma, F10 is hoger dan F5.6.
                          denk; dat je een statief eerder nodig hebt bij een lage snelheid, dan bij een laag of hoog diafragma.
                          grt,.bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sluitertijd enz

                            Hier zijn wat tips die kunnen bijdragen tot het verkrijgen van betere foto's.

                            Er is een regel die zegt dat "1/brandpuntafstand" de maximale (langzaamste) sluitersnelheid is waarmee je uit de hand mag fotograferen, dus op 100mm moet minstens 1/100 dus 1/125sec zijn (eerstvolgende op de keuzeknop). Ik zelf kies altijd voor het dubbele (op de knop) in dit geval dus 1/200sec. Wanneer je gebruikt maakt van een statief dan kun je dus langzamere sluitertijden gebruiken.

                            Bij de compositie gaat het er om dat we het beeld zo sprekend mogelijk door de zoeker in beeld krijgen. Bij onderwerpen zoals portretten en stillevens kun je de elementen naar believen rangschikken, maar bij een landschap kan de compositie alleen worden veranderd door de keuze van het standpunt en de kadering van de opname.

                            Slechts enkele mensen hebben van nature de gave fotografische compositie in één oogopslag te overzien (helaas behoor ik ook niet tot deze uitverkoren groep). De meeste mensen, zoals ik zelf, moeten echter hard werken om zich dat inzicht eigen te maken. Steeds maar weer proberen, experimenteren en kijken en de ervaring leert, ongeacht of men een eenvoudige of meer ingewikkelde camera bezit

                            Voor een goede compositie moeten we drie elementen goed in de gaten houden, namelijk:
                            1.De blikvanger:
                            De blikvanger van een foto is het centrale onderwerp (dit moet dus echt scherp aanwezig zijn), daarna ga je op zoek naar het beste standpunt waarbij de achtergrond optimaal op de foto komt.
                            2.Afwezigheid van storende elementen:
                            Bekijk het onderwerp, de voorgrond en de achtergrond goed om ervoor te zorgen dat er geen ongewenste elementen in beeld komen.
                            3.Een interessante voorgrond:
                            Kijk of je aan de voorgrond nog iets interessants kunt toevoegen zonder dat dit ten koste gaat van het werkelijke onderwerp van de foto

                            De sluiter:
                            1. Hij regelt de hoeveelheid licht die tot de sensor wordt toegelaten en heeft dus daardoor invloed op de belichting. Bij een korte sluitertijd wordt evenredig minder licht doorgelaten dan bij een lange sluitertijd.

                            2. Hij regelt de tijdsduur van de belichting en heeft daardoor invloed op de weergave van beweging. Een bewegend onderwerp zal scherper worden weergegeven bij een korte sluitertijd dan bij een lange sluitertijd, in welk geval een evenredig grotere bewegingsonscherpte ontstaat.

                            Evenals de sluitertijd heeft het diafragma twee functies:
                            1. Het regelt de hoeveelheid licht die tot de sensor wordt toegelaten en heeft daardoor invloed op de belichtingstijd. Als de diafragmaopening groot is (klein getal), wordt er een evenredig grotere hoeveelheid licht tot de sensor toegelaten dan bij een kleine diafragmaopening (groot getal).

                            2. Het regelt de diepte van de scherp afgebeelde zone (het scherptediepte bereik) en heeft daardoor invloed op de ruimtesuggestie in de foto. Met een kleine diafragmaopening (groot getal) wordt er een groter zone in de diepte scherp weergegeven dan met een groter diafragmaopening (klein getal).

                            Uit bovenstaande blijkt dus dat er een directe relatie bestaat tussen de sluitertijd en de grootte van de lensopening.

                            Scherptediepte.
                            De scherptediepte is het gebied voor en achter het onderwerp waarop is scherpgesteld.

                            De scherptediepte is van een aantal factoren afhankelijk.
                            Ten eerste het diafragma. Het nemen van een kleiner diafragma (groter getal) vergroot dus de scherptediepte. Vervolgens heeft de instelafstand invloed. Hoe dichterbij wordt ingesteld, des te geringer wordt de scherptediepte. Bij dichtbij- en macro-opnamen bedraagt ze dikwijls nog maar enkele millimeters.
                            Ten slotte hangt de scherptediepte ook nog af van de brandpuntafstand van het objectief. Objectieven met lange brandpuntafstand hebben een aanzienlijk kleinere scherptediepte dan objectieven met korte brandpuntafstand.
                            Zo is bij een 200mm objectief de scherptediepte slechts een zestiende van die van een 50mm objectief.

                            Een goede fotograaf gebruikt zijn diafragma om zijn scherptediepte te kiezen, en past dan zijn sluitertijd aan om een goede belichting te krijgen

                            Ik zou mij even concentreren op de basisfotografie.
                            Leer je camera goed kennen. Dit doe je vooral door te oefenen in sluitertijden met verschillende diafragmawaarden.

                            Neem eens wat onderwerpen waarbij je tracht met een goed begrip van scherptediepte het volgende te realiseren.
                            1. Een foto over het gehele gebied scherp, dus een zo klein mogelijk diafragma (groot getal).
                            2. Een foto met datgene scherp weer geven wat het belangrijkste is van het motief (blikvanger), dus met een groot diafragma (klein getal).
                            3. Een foto met bewuste gedeeltes onscherp weer geven zoals achtergrond of voorgrond.

                            Indien je dit beheerst dan heb je snel de stap gemaakt naar ieder vakgebied van de fotografie.

                            mvg
                            Antoine

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sluitertijd enz

                              Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                              Hier zijn wat tips die kunnen bijdragen tot het verkrijgen van betere foto's.

                              Er is een regel die zegt dat "1/brandpuntafstand" de maximale (langzaamste) sluitersnelheid is waarmee je uit de hand mag fotograferen, dus op 100mm moet minstens 1/100 dus 1/125sec zijn (eerstvolgende op de keuzeknop). Ik zelf kies altijd voor het dubbele (op de knop) in dit geval dus 1/200sec. Wanneer je gebruikt maakt van een statief dan kun je dus langzamere sluitertijden gebruiken.

                              Antoine
                              Correctie. De eventuele cropfactor moet meegerekend worden.
                              Die 1/100 van hierboven geldt voor full frame. Op een Nikon dx wordt dat 1/150, op een Canon 1/160, op een Olympus four thirds wordt het 1/200
                              Gestabiliseerde bodies of lenzen helpen je natuurlijk ook.

                              Comment

                              Working...
                              X