Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Impact zonnekap

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Impact zonnekap

Ik ben nogal zelfkritisch en vind mijn foto's niet altijd zo scherp als verhoopt.
    Vooral de zomerfoto's lijken nogal 'broeierig' (wat misschien niet verwonderlijk is wetende dat we tot 38 °C hebben gehad dit jaar (Ardeche).

Zou ik meer scherpte bekomen als ik een zonnekap zou gaan gebruiken?
    Nu gebruik ik een sigma UV filter op mijn EF-S 18-55 en EF-S 55-250.

Of ligt het aan de beperkingen van mijn lenzenset ?
    De beperkingen van de human interface laten we misschien beter even onbesproken

Grtn,
    Herman
    Canon 50D + 400D / EF-S 18-55mm Kitlens / Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / Tamron 17-50mm F 2,8 Di II / + Wat gadgets en dit alles verzameld in een Slingshot 300.

Re: Impact zonnekap

Mijn motto is 'geen uv-filter, altijd een zonnekap'
    Mvg Tim

Comment

...en zéker als je toch een filter wilt gebruiken ALTIJD een zonnekap gebruiken. En anders ook.
      Maar één uitzondering: als je een pop-up flash gebruikt.
      Typ 's 'zonnekap' in het zoekveld...

Edit: maar om echt iets zinnigs te kunnen zeggen over je foto's zal je er wel eentje moeten posten.
      Maar hoedanook: altijd een zonnekap, behalve bij popupflash!

En had ik al gezegd dat je altijd een zonnekap moet gebruiken?
      Behalve bij popupflash.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
        ...en zéker als je toch een filter wilt gebruiken ALTIJD een zonnekap gebruiken. En anders ook.
        Maar één uitzondering: als je een pop-up flash gebruikt.
        Typ 's 'zonnekap' in het zoekveld...

Edit: maar om echt iets zinnigs te kunnen zeggen over je foto's zal je er wel eentje moeten posten.
        Maar hoedanook: altijd een zonnekap, behalve bij popupflash!

En had ik al gezegd dat je altijd een zonnekap moet gebruiken?
        Behalve bij popupflash.
        Ik denk dat de boodschap is 'Weg met die UV filter en hier met die zonnekap'
        Nu, mijn lenzenset is niet van onschatbare waarde en ik draag er toch redelijke zorg voor, dus voor de bescherming hoeft die filter niet.

Van de af te raden combinatie zonnekap/internal flash heb ik idd al gelezen.

Ik ben niet zeker of dit volgens de forumregels wel mag in dit topic maar dit is er zo eentje die wat minder 'broeierig' had mogen zijn. Qua positionering was er niet veel keuze als ik er de kid en de beer volledig op wilde :

Exif :
        Shutter speed : 1/200
        Lens Aperture: F/9
        Focal Length : 24 mm
        Exposure Compensation : 0
        ISO: 200
        Flash: not fired

Zoals de meeste van mijn foto's: origineel gemaakt in RAW en op dit ogenblik nauwelijks geshopped, buiten de levels wat aangepast (voor de rest nog niet genoeg kaas gegeten van PS & consoorten)
        Canon 50D + 400D / EF-S 18-55mm Kitlens / Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / Tamron 17-50mm F 2,8 Di II / + Wat gadgets en dit alles verzameld in een Slingshot 300.

Comment

Na het verkleinen voor internet doeleinden wil een klein beetje verscherpen nog wel eens helpen. Laat dan wel verscherpen in de RAW fase achterwege.

Comment

Working...
          X