Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijk licht interieur ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Moeilijk licht interieur ???

Beste tipgevers,

Binnenkort moet ik wat foto's gaan maken van een interier in slechte lichtomstandigheden (een paar luchters, weinig sfeerlicht). Dat zal gebeuren met mijn D80 + Sigma 10-20 + SB 600. Na wat opzoekwerk blijkt dat ik eigenlijk onvoldoende uitgerust ben om zulk interieur op een goede manier weer te geven. Ik heb namelijk geen tripod, en ook geen remote flash units of lichtparaplu's...
    Nu is mijn vraag: hoe kan ik met mijn materiaal toch zoveel mogelijk sfeer en licht creëren, zonder uitgebrande ramen of te felle flashbounces. Schiet ik in M of A? Welke sluiter/diafragma? Welke flashinstellingen (gewoon, slow, rear, ?...)

Jullie zien, héél wat onzekerheden.

Graag jullie mening hierover,

Welgemeende dank!
    D80 + 18-70, Sigma 10-20, sb 600

Re: Moeilijk licht interieur ???

Met spotmeting de belichting van het raam meten in M gewoon op de belichtingsmeter op 0, de belichting van het raam is nu goed. Nu gaan experimenteren met de flits, deze laten bouncen op een wit vlak(liefst een muur) en dan gaan spelen met de -/+ ev van de flits en de iso om meer omgevingslicht te vangen(let op je belichtingh ook aanpassen). Enventueel je flits aansturen met je pop-up en die misschien voorzien van een SG3 IR als het zichtbare licht uit de pop-up stoort.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik zou zorgen voor een statief, dat is eigenlijk onmisbaar voor dit en veel andere zaken in de toekomst.

Daarbij zou ik trachten de sfeer weer te geven die er is in die ruimte en zelf geen licht toevoegen door te flitsen. Kies eventueel voor een bracketing met een verschil van 2 stops over en onder zolang het statisch is kan dit de oplossing zijn voor de uitbreiding van je dynamisch bereik.
      Uiteraard werk je in RAW of in uw geval NEF en voeg de opnames samen in Photoshop tot HDR beelden.

De sluitersnelheid is nu niet belangrijk meer dus kan je voldoende diafragmeren om een scherpte van voor tot van achter te bekomen.

Allez dat is hoe ik het zou doen, Just my 2 cents

MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Bedankt voor de raadgevingen!

grtz
        D80 + 18-70, Sigma 10-20, sb 600

Comment

Working...
        X