Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"samendrukeffect" bij gebruik tele

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• "samendrukeffect" bij gebruik tele

Hallo iedereen,

Ik ben tussendoor zo een beetje aan het spelen met een manuele 135 mm. (op een 1.5 cropcamera)

Een van de dingen die ik eens wil uitproberen is om hiermee aan landschapsfotografie te doen. Ik ben vooral op zoek naar het effect dat tele de neiging heeft om het beeld samen te drukken zodanig dat de krappe (want 135 mm. tele) uitsnedes iets abstracts krijgen.

Heeft iemand tips om dit effect te optimaliseren (en ev. voorbeeldfoto's?).

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
    Yves
    Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Re: "samendrukeffect" bij gebruik tele

Niemand?

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

In jouw geval heb je 135mm en niets anders, dus de enige invloed daarop is je compositie. Er valt niets te optimaliseren. Als je een zoomlens hebt, kan je door middel van verandering van het brandpunt en voetenwerk om je onderwerp even groot in je compositie te houden, wél meer of minder diepte in je beeld brengen, want dat is uiteindelijk het effect.

Stel dat ik een koe fotografeer en op de achtergrond staat een boerderij. Ik kan dan bijvoorbeeld met een 70-200 op 200mm ervoor zorgen dat zowel koe en boerderij opvallen in het beeld. Ik kan ook op 70mm fotograferen en dichterbij gaan staan zodat de koe nog steeds mijn primair onderwerp is, maar de boerderij duidelijk verder weg lijkt.
      Met een prime heb je die keuze niet.
      ______
      www.vue.photo

Comment

Bedankt voor je antwoord, Jeroen.

Maar is er ook iets te zeggen over het diafragmagebruik, en waarop scherp te stellen (voorgrond, middenplan, achtergrond)?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
          Bedankt voor je antwoord, Jeroen.

Maar is er ook iets te zeggen over het diafragmagebruik, en waarop scherp te stellen (voorgrond, middenplan, achtergrond)?
          Uiteraard, maar dat heeft dan niets meer met dat samendrukeffect te maken.
          Je 135mm is een 2.0 als het de lens is waarvan ik denk dat je die gebruikt. Dat ding is degoutant scherp, ook op 2.0, dus je kan die gerust op dat diafragma gebruiken. Heel goed voor portretten bijvoorbeeld, als je goed scherpstelt (je scherptediepte is héél klein). Meestal zal je eerder 5.6 gebruiken om het hele koppie scherp te hebben. Staat je modelletje verder weg en schiet je bijvoorbeeld een kind ten voeten uit, dan sta je ver weg en kan je zeker wel f2 gebruiken om ook op die afstand toch nog een onscherpe achtergrond te hebben.

However, landschappen zal je eerder helemaal scherp willen, ook al is het een detail uit een weids geheel, en dan ga je met diafragma's vanaf f8 tot in 't geval van 135mm makkelijk f16 werken.

Tenzij... je bijvoorbeeld (en 't is maar een voorbeeld) een dode boom met een mooie vorm ziet en om dat te benadrukken toch de achtergrond wat onscherp wil.
          Of misschien zie je tussen de struiken door wel een mooi onderwerp en ga je toch een groot diafragma gebruiken om daarachter je onderwerp scherp te hebben en de voorgrond niet.

Allemaal een kwestie van je compositie zien zoals je ze wil en dan je camera zo in te stellen dat het resultaat ook is wat je beoogt. En daarvoor bestaan er geen standaardinstellingen eigenlijk. 't Is per foto anders.
          ______
          www.vue.photo

Comment

Om echt goed zichtbaar het samendrukkend effect te verkrijgen heb je waarschijnlijk toch wel wat meer mm dan 135 nodig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              Om echt goed zichtbaar het samendrukkend effect te verkrijgen heb je waarschijnlijk toch wel wat meer mm dan 135 nodig.
              Ah nee hé. Vergelijk het met een foto op 17mm, en je zal wel zeker verschil zien. Feit blijft dat je het effect niet kan variëren met een vast brandpunt.
              ______
              www.vue.photo

Comment

Hier staat een prachtig voorbeeld van de invloed van brandpuntafstand en "tele compressie":

http://www.photozone.de/focal-length-and-perspective

Je moet wel effe met de muis over die 17/35/50/100 blokjes gaan vooaleer je de fotos ziet.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Iedereen bedankt voor de reacties

Comment

Working...
                  X