Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
als je een bewegend voorwerp met heldere kleur of met aanwezige lichtbron in dat bewegend voorwerp fotografeerd, en je gebruikt een flits op het eerste gordijn, dan bevriest de flits aan het begin van de beweging het bewegende voorwerp, en gaan de heldere kleuren en lichtbronnen na de flits nog bewegen en een spoor nalaten dat in de foto lijkt tegengesteld te zijn aan de beweging van je voorwerp.
vb. een auto waar de koplampen een streep naar voor maken. dit wekt de indruk op dat de wagen achteruit reed.
flits je op het achterste gordijn in deze situatie, dan krijg je een streep naar achter, wat gelijkaardig is als de streepjes die ene tekenaar in een strip zet om de beweging van een voorwerp aan te duiden, dit effect zal dan de beweging tonen op een "logischere" manier.
je kan echter heel leuke effecten bekomen door doordacht te kiezen of je de beweging aan het begin van de sluitrtijd "bevriest" dan wel aan het einde van de sluitertijd. google maar eens op "dragging the shutter"
Oorspronkelijk geplaatst door momentopnameBekijk bericht
als je een bewegend voorwerp met heldere kleur of met aanwezige lichtbron in dat bewegend voorwerp fotografeerd, en je gebruikt een flits op het eerste gordijn, dan bevriest de flits aan het begin van de beweging het bewegende voorwerp, en gaan de heldere kleuren en lichtbronnen na de flits nog bewegen en een spoor nalaten dat in de foto lijkt tegengesteld te zijn aan de beweging van je voorwerp.
vb. een auto waar de koplampen een streep naar voor maken. dit wekt de indruk op dat de wagen achteruit reed.
flits je op het achterste gordijn in deze situatie, dan krijg je een streep naar achter, wat gelijkaardig is als de streepjes die ene tekenaar in een strip zet om de beweging van een voorwerp aan te duiden, dit effect zal dan de beweging tonen op een "logischere" manier.
je kan echter heel leuke effecten bekomen door doordacht te kiezen of je de beweging aan het begin van de sluitrtijd "bevriest" dan wel aan het einde van de sluitertijd. google maar eens op "dragging the shutter"
Nog een vraagje in dat verband: je flits flitst twee keer als je op het tweede gordijn flitst: één keer in het begin, en één keer op het einde. Waar is dat dan voor?
Oorspronkelijk geplaatst door SimplephotographyBekijk bericht
Nog een vraagje in dat verband: je flits flitst twee keer als je op het tweede gordijn flitst: één keer in het begin, en één keer op het einde. Waar is dat dan voor?
ik denk dat je hier de mogelijkheid bedoeld van "red eye reduction":
eerste flits, zonder opname, sluit de pupil van het oog zodat tweede flits, hier dan met opname, geen rode ogen veroorzaakt.
eerste flits, zonder opname, sluit de pupil van het oog zodat tweede flits, hier dan met opname, geen rode ogen veroorzaakt.
Henri
Mogelijk is ook gewoon een (of meerdere) meetflits(en).
Mogelijk is ook gewoon een (of meerdere) meetflits(en).
Ik wist niet goed wanneer die flitsen afgevuurd werden, en heb dat dan uitgetest met een sluitertijd van 1 seconde. De eerste flits werd afgevuurd bij het sluiten van de sluiter, de tweede net voor die weer openging. Misschien toch een meetflits nét voor de sluiter sluit... ik weet het eigenlijk niet. Dan zou het toch moeten zijn dat dat bij flitsen op het eerste gordijn ook gebeurt, of niet? Wellicht zijn dat dan ook twee flitsen, maar volgen die elkaar zo snel op dat je het niet ziet?
Henri
Dat in ieder geval niet. De mogelijkheid is er, maar ik heb die uitgeschakeld. Zoals ik de meeste snufjes uitschakel trouwens.
Bij TTL geeft de flitser bij het maken van de foto eerst een klein flitsje af waardoor de camera in staat is een lichtmeting te doen. Het is de camera die meet, door de lens, en niet de flitscomputer zoals bij de A-stand op de flitser. Flits en camera communiceren dus met elkaar om de intensiteit van de werkelijke (tweede) flits te bepalen. De meting wordt door de camera gedaan en gebeurt in de korte tijd tussen de twee flitsen in. De tijd tussen deze twee flitsen is zo kort dat dit vaak als slechts één flits wordt waargenomen. Wanneer je op het tweede gordijn gaat flitsen is de tijd tussen de 2 flitsen groter, zodat je duidelijker onderscheid tussen de 2 flitsen ziet. En uiteraard hoe trager je sluitertijd, hoe duidelijker het onderscheid.
Comment