Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gordijnen flits ;)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gordijnen flits ;)

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje over 1e en 2e gordijn bij een flits,
    wat is nu net het verschil?

Bij wat gebruik ik welke best?

Alvast bedankt
    --- Panasonic FZ 50---
    ---Canon Eos 450D---

Re: Gordijnen flits

Deze volg ik

Comment

Het is heel eenvoudig.

1e gordijn dan flitst hij enkel in het begin
      2e gordijn dan flitst hij op het eind van de foto

(volgens mij dan).

Of nog duidelijker: http://users.telenet.be/beertjesfoto...sengordijn.htm
      Fotoapparatuur
      Portfolio

Comment

ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

als je een bewegend voorwerp met heldere kleur of met aanwezige lichtbron in dat bewegend voorwerp fotografeerd, en je gebruikt een flits op het eerste gordijn, dan bevriest de flits aan het begin van de beweging het bewegende voorwerp, en gaan de heldere kleuren en lichtbronnen na de flits nog bewegen en een spoor nalaten dat in de foto lijkt tegengesteld te zijn aan de beweging van je voorwerp.

vb. een auto waar de koplampen een streep naar voor maken. dit wekt de indruk op dat de wagen achteruit reed.

flits je op het achterste gordijn in deze situatie, dan krijg je een streep naar achter, wat gelijkaardig is als de streepjes die ene tekenaar in een strip zet om de beweging van een voorwerp aan te duiden, dit effect zal dan de beweging tonen op een "logischere" manier.

je kan echter heel leuke effecten bekomen door doordacht te kiezen of je de beweging aan het begin van de sluitrtijd "bevriest" dan wel aan het einde van de sluitertijd. google maar eens op "dragging the shutter"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
            als je een bewegend voorwerp met heldere kleur of met aanwezige lichtbron in dat bewegend voorwerp fotografeerd, en je gebruikt een flits op het eerste gordijn, dan bevriest de flits aan het begin van de beweging het bewegende voorwerp, en gaan de heldere kleuren en lichtbronnen na de flits nog bewegen en een spoor nalaten dat in de foto lijkt tegengesteld te zijn aan de beweging van je voorwerp.

vb. een auto waar de koplampen een streep naar voor maken. dit wekt de indruk op dat de wagen achteruit reed.

flits je op het achterste gordijn in deze situatie, dan krijg je een streep naar achter, wat gelijkaardig is als de streepjes die ene tekenaar in een strip zet om de beweging van een voorwerp aan te duiden, dit effect zal dan de beweging tonen op een "logischere" manier.

je kan echter heel leuke effecten bekomen door doordacht te kiezen of je de beweging aan het begin van de sluitrtijd "bevriest" dan wel aan het einde van de sluitertijd. google maar eens op "dragging the shutter"
            Nog een vraagje in dat verband: je flits flitst twee keer als je op het tweede gordijn flitst: één keer in het begin, en één keer op het einde. Waar is dat dan voor?
            ______
            www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
              Nog een vraagje in dat verband: je flits flitst twee keer als je op het tweede gordijn flitst: één keer in het begin, en één keer op het einde. Waar is dat dan voor?
              ik denk dat je hier de mogelijkheid bedoeld van "red eye reduction":
              eerste flits, zonder opname, sluit de pupil van het oog zodat tweede flits, hier dan met opname, geen rode ogen veroorzaakt.

Henri
              lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                eerste flits, zonder opname, sluit de pupil van het oog zodat tweede flits, hier dan met opname, geen rode ogen veroorzaakt.

Henri
                Mogelijk is ook gewoon een (of meerdere) meetflits(en).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht

Inderdaad op mijn Nikon D60 wordt er 1 flash afgevuurd voor de TTL meeting.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    Ik wist niet goed wanneer die flitsen afgevuurd werden, en heb dat dan uitgetest met een sluitertijd van 1 seconde. De eerste flits werd afgevuurd bij het sluiten van de sluiter, de tweede net voor die weer openging. Misschien toch een meetflits nét voor de sluiter sluit... ik weet het eigenlijk niet. Dan zou het toch moeten zijn dat dat bij flitsen op het eerste gordijn ook gebeurt, of niet? Wellicht zijn dat dan ook twee flitsen, maar volgen die elkaar zo snel op dat je het niet ziet?
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht

Henri
                      Dat in ieder geval niet. De mogelijkheid is er, maar ik heb die uitgeschakeld. Zoals ik de meeste snufjes uitschakel trouwens.
                      ______
                      www.vue.photo

Comment

Bij TTL geeft de flitser bij het maken van de foto eerst een klein flitsje af waardoor de camera in staat is een lichtmeting te doen. Het is de camera die meet, door de lens, en niet de flitscomputer zoals bij de A-stand op de flitser. Flits en camera communiceren dus met elkaar om de intensiteit van de werkelijke (tweede) flits te bepalen. De meting wordt door de camera gedaan en gebeurt in de korte tijd tussen de twee flitsen in. De tijd tussen deze twee flitsen is zo kort dat dit vaak als slechts één flits wordt waargenomen. Wanneer je op het tweede gordijn gaat flitsen is de tijd tussen de 2 flitsen groter, zodat je duidelijker onderscheid tussen de 2 flitsen ziet. En uiteraard hoe trager je sluitertijd, hoe duidelijker het onderscheid.

Zie ook http://forum.belgiumdigital.com/f36/1e-en-2e-gordijn-eigenaardigheden-144584.html

Comment

Merci voor de duidelijke uitleg. Weer wat wijzer geworden.
                          ______
                          www.vue.photo

Comment

Working...
                          X