Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Papier kleur weten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Papier kleur weten

Is er iemand die mij kan helpen om de kleurcode van een stuk papier teweten te komen? Ik heb een gekleurd blad papier en zou die kleur exact moeten kunnen gebruiken in photoshop. Hoe kan ik die teweten komen?
    Scannen en dan openen in photoshop? Is dat nauwkeurig?
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

Re: Papier kleur weten

Een scanner is normaal gezien niet gecallibreerd/geprofileerd. (is mogelijk, maar ik vermoed met een aan de zekerheid grenzende waarscheinlijkheid dat het niet het geval is bij u en bij de meeste lezers van dit forum)

er zijn twee manieren die je kan doen om de kleur van je papier te kennen:
    • ofwel neem je een kleurencatalogus (Pantone, RAL, HKS etc) en vergelijkt op zicht welke het best overeenstemt
    • ofwel gebruik je een colorispectrometer en je leest de LAB waarde uit met een presisie die tig keer hoger is dan het menselijk oog. Ik gebruik de laatste methode. Mijn kleurmeter kan met delta E van +/- 0.01 een LAB waarde van de appearance uitlezen met een kijkhoek van 10° in CieLAB. Het menselijk oog kan doorgaans geen verschil merken bij deltaE van +/-3.0 (doorgaans de marge die op het betere drukwerk wordt toegelaten)

Andere vraag: waarom moet je het weten? Hoe groot moet de presiesie zijn? Bij sommige leveranciers van papier kan je een kleurcode krijgen.

Aangezien je het in fotoshop wilt gebruiken, mogelijks best een foto maken onder dezelfde lichtbron als je andere elementen die je gaat gebruiken waar je een onderwerp en dat papier samen op zet. als je die kleur in photoshop ook nog eens exact wilt krijgen, dan hoop ik dat je een goed gecallibreerd scherm hebt en dat je printer geprofileerd is.
    Last edited by momentopname; 13 augustus 2008, 11:25.

Comment

Het is omdat de tekst die ik op een foto ga zetten dezelfde moet zijn dan een karton dat er achter gekleefd wordt.
      Mijn scherm (eizo) is gekalibreerd en de fotograaf waar ik het laat afdrukken heeft net hetzelfde scherm dus daar zal hopelijk wel niet veel verschil opzitten.
      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX

Comment

zolang je geen profiel hebt van zijn printer met zijn papier, zal het nog steeds gokken worden.

als ik een dergelijk effect wens te bekomen, dan druk ik in een PMS kleur af en koop ik papier met dezelfde PMS kleur

wat je kan doen is een reeks verschillende blokjes van die tint die je wlt evenaren printen en eronder de kleurwaarde die je in Photoshop koos erbij zetten, dan maak je een testprint, en kijkt welke waarde best overeenkomt, desnoods meng je in fotoshop de twee dichtste kleuren om er tussenin te geraken om zo tot een "perfecte" match te komen.

let erop dat je deze test doet onder verschillende lichtbronnen (gleoilamp, TL, daglicht, ...) omdat je anders door metamerie kan hebben dat de kleur identiek is onder sommige lichtbronnen en verschillend onder andere lichtbronnen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
          zolang je geen profiel hebt van zijn printer met zijn papier, zal het nog steeds gokken worden.

als ik een dergelijk effect wens te bekomen, dan druk ik in een PMS kleur af en koop ik papier met dezelfde PMS kleur

wat je kan doen is een reeks verschillende blokjes van die tint die je wlt evenaren printen en eronder de kleurwaarde die je in Photoshop koos erbij zetten, dan maak je een testprint, en kijkt welke waarde best overeenkomt, desnoods meng je in fotoshop de twee dichtste kleuren om er tussenin te geraken om zo tot een "perfecte" match te komen.

let erop dat je deze test doet onder verschillende lichtbronnen (gleoilamp, TL, daglicht, ...) omdat je anders door metamerie kan hebben dat de kleur identiek is onder sommige lichtbronnen en verschillend onder andere lichtbronnen
          Mercikes, dat ga ik eens proberen.

Comment

Working...
          X