Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoboeken laten maken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Fotoboeken laten maken

Ik heb wisselende ervaringen met Henzoyourphotos.nl. Mijn eerste album uit 2007 was redelijk. Henzo print een soort matglans, waardoor foto’s niet echt scherp lijken van dichtbij. Levertijd van Henzo is gemiddelde drie weken, als er niet weer eens een storing is.

Na een upgrade naar een nieuw ontwerpprogramma bij Henzo is de kwaliteit met een vrije val naar beneden gegaan. Huidskleuren worden rood, geel of groenachtig door de kleurzwemen. Zwartwit foto’s zijn niet te printen, tenzij je voor een cyanotype of duotone wilt gaan. Henzo heeft het album na mijn klacht opnieuw geprint (na aandringen) maar de kwaliteit was nog steeds bar en boos.

Een beetje mosterd na de maaltijd in mijn geval, maar in de meest recente test van de Nederlandse consumentenbond, gepubliceerd in september staat Henzo qua afdruk kwaliteit op de laagste plaats. Zie onderstaande gegevens.

Bron: Consumentenbond test fotoalbums (testgegevens geactualiseerd: juli 2008)

Afdrukkwaliteit:
    Hekkensluiters zijn MyPhotoFun en Henzo…

Software:
    De software van Foto.com, Fujicolor, Henzo, het Duitstalige Fotobuch.de en Albumprinter.nl (Hema) is het meest gebruiksvriendelijk.

Levertijd:
    De albums van Henzo en Foto.com ontvingen we niet – of nooit – volgens de aangegeven levertijd. Na ontvangst van het eerste Henzo-exemplaar ontvingen we een e-mail met een melding van een productiestoring. Drie weken later ontvingen we alsnog het tweede album. Album nummer drie hebben we echter nooit ontvangen.

Het album van Henzo (type Freestyle XL) kwam qua afdrukkwaliteit met 34 punten als slechtste uit de test. Het feit dat ze niet nog lager eindigen heeft te maken met de albumkwaliteit die goed is en de gebruikersvriendelijke software. De prijs voor dit album, maar liefst 54 euro incl. verzendkosten binnen Nederland.

Navraag bij collega amateurfotografen bracht aan het licht dat afdrukkwaliteit een structureel probleem is bij Henzo. Je maakt met je dure apparatuur foto’s, die je in een duur album laat printen en vervolgens ziet het uit als het drukwerk in een goedkoop reclamefoldertje op krantenpapier . Ik probeer het ergens anders de volgende keer.

Momenteel bezig met Blurb naar aanleiding van de goede verhalen op deze site en de voorbeelden op hun stand op de Photokina.

Comment

Iemand ervaring met phototools? Op zich lijkt het wel dik ok, maar blijkbaar niet mogelijk om spreads (dus 1 foto gespreid over 2 pagina's) te maken.
      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

De mogelijkheden bij Henzo zijn heel uitgebreid, maar het uiteindelijke resultaat viel tegen. De kaft was perfect gedrukt, maar sommige foto's waren onscherp afgedrukt. Volgens een kenner was het jpg-ruis of iets in die aard. Het waren sneeuwfoto's, maar de sneeuw was eerder grijs dan wit. Het album dateert van in 2006, misschien is het intussen fel verbeterd.

Comment

Ook mijn laatste fotos laten afdrukken via henzoxl (2 a 3 maand geleden), en het viel ook tegen. Veel fotos waren duidelijk onscherp, alhoewel ze orgineel wel scherp waren. Ook waren er op sommige paginas over de breedte van het blad strepen te zien. Het zag er uit alsof de natte paginas, meteen na het drukken over iets verschoven zijn, net als bij een conventionele printer, als er een blad uitkomt. Maar dan in de breedte richting. Heel jammer
          Meteen gemaild met mijn klachten, en dag erna had ik antwoord dat ik de boeken moest terug sturen, men ging kijken of het probleem wel degelijk een probleem was , en indien ze het ontvankelijk verklaarden, gingen ze nieuwe exemplaren drukken en opsturen.
          Spijtig genoeg woon ik in het buitenland en had ik daar geen tijd meer voor. Dus...zit ik ermee
          [CENTER]http://www.underwaterimaging.be
          [FONT="Comic Sans MS"]Canon 7d, 17-85 usm is, 10-22 mm ; 100 mm macro, 70-200 usm 2.8 L IS II + ikelite onderwaterbehuizing en DS160 flitser[CENTER]

Comment

Blurb lijkt mij dus goed in de markt te liggen hier?
            Hoe betaal je bij hen? Kan dat dmv overschrijving naar een bankrekening of moet dat allemaal per creditcard?

Betreft transportkosten, zijn die schappelijk?

Comment

Mijn ervaring met Blurb (fotoboek met landschapsfoto's): een grote teleurstelling. Foto's allemaal veel te donker afgedrukt (omslag was perfect). Klacht ingediend. Kreeg bericht terug met daarin links naar een fotograaf die ook heel ontevreden was. Zijn oplossing: het printerprofiel van de printer van Blurb downloaden. In Photoshop kun je dan zien hoe je foto's er uit komen te zien. Ben je daar niet tevreden over, dan kun je ze bewerken. Maar dan moet je heel goed met Photoshop kunnen werken. Mij lukte het niet om ze naar tevredenheid te bewerken.

Hier de reactie van Blurb:
              Thanks very much for your message.
              I am sorry to hear you are not satisfied with the end result of your book.
              Getting colors to match perfectly can be quite a challenge and it is, for this reason, why Blurb does not currently offer a closed color management system. This is why slight variances in color, from what you see on screen to what you see in print, is not considered a manufacturing defect.
              What we can do is make sure you use the best method possible to achieve the best results, even though we do not support a closed flow color management system. This is what the pdf is designed to do; help those that desire greater color control with the final print. I do hope that you can find this information useful and informative and I do apologize for your past frustration with this process.

If you feel that your recently, printed book really has a printing defect, would you be able to send along a digital image showing this?
              Thanks and I will look forward to hearing from you.

Hier de ontevreden fotograaf met zijn uitleg en het printerprofiel:
              https://www.bonsai-photography.com/b...management.pdf <http://www.bonsai-photography.com/blurb-color-management.pdf>
              www.bonsai-photography.com/ <http://www.bonsai-photography.com/>

Meer links:
              https://www.msphotographics.nl/fotog.../een-blurb-fot... <http://www.msphotographics.nl/fotografie-weblog/2008/03/10/een-blurb-fotoboek-maken/>
              Ik vind het trouwens raar dat Blurb hier pas informatie over geeft als je klaagt over het resultaat. Dan heb je dus al geld uitgegeven aan een verknoeid boek. En er veel tijd in geïnvesteerd.
              Misverstanden over Dpi

Comment

Ik vind het trouwens raar dat Blurb hier pas informatie over geeft als je klaagt over het resultaat. Dan heb je dus al geld uitgegeven aan een verknoeid boek. En er veel tijd in geïnvesteerd.
                vreemd? ik heb eerst hun FAQ's gelezen, alle settings bekeken en hier rekening mee gehouden bij m'n opmaak en m'n boek ziet er zo goed als 99% uit zoals ik 'm wou. natuurlijk heb je minieme verschillen, details, maar dat ligt dan eerder aan onze schermkalibratie dan aan de gedownde profielen...

Comment

Staat er bij hun FAQ dan iets over hun printerprofiel? Ik geloof het niet. En het is zoals de fotograaf van Bonsai zegt: je verwacht wel wat afwijking, maar zoveel als bij Blurb, nee dat verwacht je niet, dat is een teleurstelling. Een gedeelte van zijn tekst:

......I was mildly disappointed to see what was on paper just wasn’t what I saw on my nicely color-calibrated monitor nor what I produced on my home Epson® 2200 color printer.

I didn’t expect the colorreproduction to be the same as my home printer since commercial presses use a significantly different color printing process, but I did expect that things would be “close.”

Ah, that magic word: “close.” But what does “close” mean? Well, it wasn’t close enough for me so I decided to do a bit more research to determine whether I could produce something in bound form that matched what I was seeing on my monitor.
                  Misverstanden over Dpi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jako_yellow Bekijk bericht
                    Blurb lijkt mij dus goed in de markt te liggen hier?
                    Hoe betaal je bij hen? Kan dat dmv overschrijving naar een bankrekening of moet dat allemaal per creditcard?

Betreft transportkosten, zijn die schappelijk?
                    Volgens mij is het enkel via visa te betalen, vandaar ik er dus ook geen gebruik kan van maken... ik lees hier véél te véél dat blurb als de beste uit de hoek komt. Vandaar ik nog altijd geen fotoalbum heb laten maken.

Comment

Ik twijfel eigenlijk ook enorm op dit moment, ik heb het idee opgevat om eens een boek te maken met tal van HDR bewerkingen die ik zelf maakte. Blurb leek me eerst zeker interessant, nu zijn de meningen heel anders verdeeld, toch heb ik hen nog niet afgeschreven. Blurb is idd enkel met creditcard te betalen, wat ik persoonlijk wel jammer vind, ...

Asuka dan, ... blijkbaar doen die het alleen voor de prof? Ik zie idd ook dat die formaten kleiner zijn, ... is er info over de papiergrammages die zij gebruiken? Betaal mogelijkheden? Voordeel blijkt hier dan weer wel de kwaliteit te zijn?

Ik vind het een zeer boeiende materie, maar tegelijkertijd toch ook erg moelijk. Ik heb profiel van blurb al afgehaald om daarna ns te testen, ...

Het book of fame, werd natuurlijk in zoveel exemplaren gedrukt, maar dat vond ik best goed eruit komen hoor, maar wss is dit al echt een offsetdrukkerij waar dit gedaan werd ...?

Comment

bij asuka zul je je wel blauw betalen, als 't over vele pagina's gaat....

Ik denk dat eerst elk voor zich moet uitmaken welk soort qualiteit je wil, en daarna, of 't betaalbaar blijft...

Comment

Ondertussen nog een ontdekt die hier blijkbaar niet of amper vernoemd werd?
                          In België, en formaten tot 40x30 cm en dan zelfs op 240 grams papier, ik ga daar zeker nog ns verder info nakijken en opvragen, ik heb het over the emotion company fotoboeken!

Enkel hun uitleg over profielen etc lijkt mij heel eenvoudig, misschien iets te ... mss ns informeren naar profielen van printers ofzo ... zodat je kan testen op je eigen pc in photoshop.

Of zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze firma?
                          Betalen zou nadien per factuur gebeuren, dat vind ik alvast iets hebben.
                          http://www.theemotioncompany.com

Mvg

Comment

Blurb biedt sinds kort ook "premium paper" aan, 35% zwaarder en met satijnglans. Heb net trouwalbum dat ik heb gemaakt voor vrienden besteld met deze optie. Normaal ergens begin november hier (http://www.blurb.com/bookstore/detail/397427).
                            Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                              Blurb biedt sinds kort ook "premium paper" aan, 35% zwaarder en met satijnglans. Heb net trouwalbum dat ik heb gemaakt voor vrienden besteld met deze optie. Normaal ergens begin november hier (http://www.blurb.com/bookstore/detail/397427).
                              Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die +35% gram, maar kan voor 160 pagina's of net VANAF 160 pagina's?

Comment

Tot 160 pagina's, later zal het ook kunnen voor + 160.

Comment

Working...
                                X