Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
De meeste foto's zijn dus veel te donker maar in PS kan ik dit wel een beetje aanpassen maar op verschillende foto's heb ik rode vlekkken zoals vb op een foto waar er vuur bij wase vlammen zijn dus rood.Wat kan ik hier aan doen?
Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
schitterende maltwhisky op de kast
link en rechtsboven je histogrammetje zie je een driehoekje.
dit kun je aan- of uitvinken om de uitgebrande/dichtgelopen
zones op de foto te zien. ze worden echter niet zo op de
geconverteerde foto getoond
je kunt je foto's lichter maken door:
> de "exposure" in ACR omhoog te trekken (niet te ver, want dan krijg je lelijke ruisstrepen)
> de brightness omhoog halen (idem: niet te ver)
dit telkens in combinatie met:
> de shadows te laten dichtlopen (10 of zo)
maar, zoals iemand in de eerste posts zei, hoe converteer je ALLE RAWs ineens naar jpeg ?
Want ik doe het via dat stomme Canon programma of via PS3 maar das enkel 1 voor 1. En dat gaat zo langzaam
Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 exen pijnlijke nek
Ik beschouw RAW niet als tussenformaat, maar als archiveringformaat. Dat wil zeggen dat ik alle RAWs bijhoud, en de eventuele JPEGs die ik maak verwijder na gebruik.
De negatieven hou je bij, de prints geef je weg. Zo gaat het ook in de digitale wereld.
Om meerdere om te zetten naar jpeg, selecteer je gewoon meerdere CR2 bestanden open ze in adobe camera raw, je past ze aan en open ze daarna in cs3 om ze om te zetten naar jpeg.
Hoho, wat lees ik nu allemaal... RAW een redmiddel? Dan moet je je er toch eens meer mee bezighouden, want het is niets meer of minder dan, in de mate van het mogelijke, de totale vrijheid. Ik gebruik Adobe Lightroom voor de conversie van mijn RAW-bestanden, en eerlijk gezegd komt daarna Photoshop enkel nog in de picture als ik bepaalde plugins nodig heb. Voor de normale familiefoto's en dergelijke komt Photoshop er totaal niet meer aan te pas. Je kan bijvoorbeeld rechtstreeks naar z/w converteren met een behoorlijk grote controle over hoe je je kleuren wil converteren, en ook de belichting is erg goed te controleren, wat mij betreft veel beter dan in Photoshop. Teveel belichte delen van de foto kan je gemakkelijk terughalen, en ook schaduwen zijn simpel om op te lichten, zonder dat je al te veel ruis produceert. Met de tools van vandaag zou je eigenlijk gek moeten zijn om NIET in RAW te werken. Wat ik zelf heel gemakkelijk vind, is dat je de settings van één foto simpelweg kan copy/pasten op andere foto's van bijvoorbeeld dezelfde reeks, met dezelfde lichtomstandigheden.
Iets wat ik alvast zeker niet zou doen, is standaard onderbelichten. Je gooit dan wel erg veel detail in de vuilnisbak. Beter is om je belichting goed onder de knie te krijgen. Niet gemakkelijk, maar het loont beslist de moeite. Expose to the right, ik heb het al veel gezegd. Maar de grens tussen rechts en té rechts is zo flinterdun hé.
En waarom niet GrooveBird?!? Ik ben nog niet bedrogen aangekomen met het histogram wél te lezen/geloven
De histogram is gebaseerd op de interne JPEG die geproduceerd wordt voor preview, in sommige gevallen zelfs enkel voor de thumbnail. Je RAW heeft meer dynamisch bereik dan dat, dus overbelicht is niet altijd overbelicht.
Dank je voor de uitleg GroovBird. Dat stukje uit de "Complete Guide to the Fujifilm S5 Pro" had ik niet zo aandachtig ;-) gelezen want Thom Hogan schrijft hetzelfde.
Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één
Het grote voordeel van RAW bestanden is dat je alle informatie die geregistreerd werd door de sensor behoudt.
Bij JPG wordt een zeer groot deel van de informatie onmiddellijk en voorgoed weggegooid en de informatie wordt omgezet van 14 of 12 bit naar 8 bit. Het grote voordeel is dat je bij bewerking natuurlijkere kleuren behoudt.
Comment