Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• RAW vraagje

Wat ik op maak uit wat zoek werk is dat wanneer je foto's trekt in RAW je ze steeds moet bewerken.
    Maar klopt dit dit want mijn foto's in raw getrokken vallen zo eigenlijk ook best mee.

mvg
    Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
    schitterende maltwhisky op de kast

Re: RAW vraagje

Dat klopt inderdaad niet, als je tevreden bent met de foto dan is er niemand die je kan verplichten. Maar RAW laat vooral toe om te donkere fotos op uit te lichten zonder veel detailverlies, iets wat in jpg niet altijd kan, 't is dus een redmiddel voor als het verkeerd loopt.
    Zo had ik de eerste keer Italië allemaal overbelichte foto's (toch licht overbelicht) omdat ginder gewoon pakken meer licht is, maar ik had ze in jpg genomen en kon niet altijd terug. Dat zal me dus niet meer voorvallen, hoewel ik dit jaar permanent ga onderbelichten, om zeker te zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
      Wat ik op maak uit wat zoek werk is dat wanneer je foto's trekt in RAW je ze steeds moet bewerken.
      Maar klopt dit dit want mijn foto's in raw getrokken vallen zo eigenlijk ook best mee.

mvg
      hetzelfde hier, schiet alles in RAW, maar zet het zonder bewerking meteen over naar JPG.
      zijn de opnamen toch effe beter dan meteen in JPG schieten.
      mocht er achteraf wat mis gegaan zijn, ist met RAW makkelijker te verhelpen.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        hetzelfde hier, schiet alles in RAW, maar zet het zonder bewerking meteen over naar JPG.
        zijn de opnamen toch effe beter dan meteen in JPG schieten.
        mocht er achteraf wat mis gegaan zijn, ist met RAW makkelijker te verhelpen.
        grt,bouk.
        Brengt het wat op om de RAW foto's te verbeteren met de software van het toestel zelf of moet dit echt in photoshop gebeuren?

Comment

Brengt het wat op om de RAW foto's te verbeteren met de software van het toestel zelf of moet dit echt in photoshop gebeuren?
          voor mij niet hoor als je instelling vooraf maar goed zijn.
          gebruik photoshop alleen om de boel recht te zetten en soms om er wat van de boven of onderkant af te halen en BDsizer om aan het hier vereiste formaat te komen.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ben benieuwd,juist terug van een optreden en vuurwerk.Zeer veel foto's getrokken maar ik vrees dat ze te donker gaan zijn.Morgen bekijken want de batterij is nu leeg.

Comment

Klopt het dat RAW foto's niet gelezen kunnen worden met photoshop?

Comment

niet rechtstreeks, maar wél met de raw-engine (ACR).
                zorg er wel voor dat je raw-converter recent genoeg is om
                het raw-formaat van je camera te lezen.

dus: welke cam? welke photoshop? welke versie acr?

mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

OLympus E510
                  PS 10.0
                  Raw engine vind ik niet?

Comment

als je photoshop opent, en van daaruit open je een raw-bestand
                    (hoe heet dat voor olympus?), welke boodschap krijg je dan?
                    mogelijks heb je (nog) niet de juiste ACR-versie staan
                    (ACR = Acrobat Camera Raw).
                    die vind je HIER voor windows en HIER voor mac.

lees zeker eerst de installation instructions!

succes,
                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"

Comment

Ik denk dat ik verkeerd ben bezig geweest;
                      Als ik in PS een foto wou inladen rechtstreeks vanop men camera ging dat niet.De extensie werd niet herkend.(weet niet meer wat het was)
                      Heb al men foto's in Iphoto ingeladen en zo dom geweest om de orginele te verwijderen.
                      Als ik nu de gegevens van de foto's bekijk zie ik dat het allemaal jpg's zijn.
                      Iphoto verandert deze dus blijkbaar automatisch met het importeren.
                      Kan een Macgebruiker dit ff verduidelijken aub?

mvg

Achteraf pas gezien.De camera zijn iso stond nog ingesteld op 100,het was de limiet dat ik ingesteld had op 400.Verdorie toch en ik die dacht dat iso op 400 stond.
                      IK moet nog veel leren.
                      Gelukkig geen belangrijke foto's,wel jammer.Mannen op de baan met Jelle van spring(deze vallen nog mee,rond 20u getrokken)
                      Maar JEan Bosco Safarie en het vuurwerk is dus veel te donker.
                      Last edited by maltje1962; 12 juli 2008, 11:33.

Comment

heb ook een beetje zitten sukkelen met mijn Olympus.Probleem is dat raw nog niet zo aanvaard is als jepg.Ieder camera merk maakt zijn eigen raw-con.
                        Ik heb hem downgeload van Olympus zelf.Maar dan kreeg nog altijd dat kadertje(herkent niet!!).Echter wanneer ik langs "importeren" ging lukte met dat wel.
                        Ps : met importeren bedoel ik dus de foto in raw uit de map waar je hem neer plante.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rodezee Bekijk bericht
                          heb ook een beetje zitten sukkelen met mijn Olympus.Probleem is dat raw nog niet zo aanvaard is als jepg.Ieder camera merk maakt zijn eigen raw-con.
                          Ik heb hem downgeload van Olympus zelf.Maar dan kreeg nog altijd dat kadertje(herkent niet!!).Echter wanneer ik langs "importeren" ging lukte met dat wel.
                          Ps : met importeren bedoel ik dus de foto in raw uit de map waar je hem neer plante.
                          http://hikinganddiving.spaces.live.com/
                          Raw inladen in PS is ok nu,alleen een beetje jammer van de foto's,maar dat is leergeld.

Comment

Raw inladen in PS is ok nu,alleen een beetje jammer van de foto's,maar dat is leergeld.
                            Het is gelukt om men foto's te recupereren.
                            Nu in PS kan ik ze lichter maken maar wordt de extensie xmp i.p.v. orf.
                            Hoe maak ik daar nu jpg van?

Comment

de files met extensie "xmp" bevatten de info om je raw-beelden "orf" corrcet om te zetten.
                              als je ACR opent, selecteer je dan "save image ..." en geef je op hoe je ze wenst (format).
                              bv tif of jpg.

mm
                              Last edited by mm; 12 juli 2008, 20:14.
                              ∏__|_ ∏__|_
                              "no rules, great shots"

Comment

Working...
                              X