Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichtingscorrectie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belichtingscorrectie

    Wanneer wordt dit eigenlijk gebruikt?
    Is het de bedoeling wanneer het object wat donker is en je wil/kan diafragma of tijd niet veranderen,je dan met de correctie "speelt" ?
    Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Belichtingscorrectie

    Natuurlijk neem nu: je wil iemand fotograferen tegen een witte lucht.. en je hebt geen flitser bij de hand om wat bij in te flitsen, dan is bij een automatische belichting, de persoon veeeeeeel te donker , en moet je dus je belichtingscorrectie aanpassen. ( ook bij diafragma of tijd aanpassing is dit : want zet je je tijd omlaag, gaat je diafragma omhoog, het is eigenlijk ook automatisch maar met een voorkeuze van tijd of diafragma. )
    Een fototoestel neemt nu eenmaal de belichting van het ganse opname vlak, en als er iets TE licht of TE donker in voorkomt, gaat hij daarvan het gemiddelde ( is normaal 18% grijs ) nemen. Daarom dat men die grijskaarten ook neemt, om dan de belichting daarop te meten, en dan het toetsel manueel op die meting in te stellen.

    Comment


    • #3
      Re: Belichtingscorrectie

      Bijbehorend vraagje dat ik heb (sorry als ik deze topic inpik), hoe werkt dat fysiek op een fototoestel (dslr) ?
      De signalen die van de ccd komen worden meer/minder versterkt ?
      Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

      Comment


      • #4
        Re: Belichtingscorrectie

        Nee het zicht in het lichtmeetgedeelte. Hoe ze dat precies doen? Zal wel in de processor zitten. Vroeger was het waarschijnlijk gewoon een weestandje.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Belichtingscorrectie

          Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
          Bijbehorend vraagje dat ik heb (sorry als ik deze topic inpik), hoe werkt dat fysiek op een fototoestel (dslr) ?
          De signalen die van de ccd komen worden meer/minder versterkt ?
          nee hoor,
          De compensatie zorgt er gewoon voor dat een andere combinatie sluitertijd/diagfragma wordt gebruikt. Bij diafragmavoorkeuze bv. zal de belichtingscompensatie je sluitertijd aanpassen ->afwijken van wat de lichtmeter aanvankelijk oordeelde.

          Comment


          • #6
            Re: Belichtingscorrectie

            De signalen die van de ccd komen worden meer/minder versterkt ?
            Zal wel in de processor zitten.
            Heel simpel... Door het diafragma meer te openen of te sluiten naargelang men een + of - compensatie uitvoert.
            Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

            Comment


            • #7
              Re: Belichtingscorrectie

              Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
              Natuurlijk neem nu: je wil iemand fotograferen tegen een witte lucht.. en je hebt geen flitser bij de hand om wat bij in te flitsen, dan is bij een automatische belichting, de persoon veeeeeeel te donker , en moet je dus je belichtingscorrectie aanpassen. ( ook bij diafragma of tijd aanpassing is dit : want zet je je tijd omlaag, gaat je diafragma omhoog, het is eigenlijk ook automatisch maar met een voorkeuze van tijd of diafragma. )
              Een fototoestel neemt nu eenmaal de belichting van het ganse opname vlak, en als er iets TE licht of TE donker in voorkomt, gaat hij daarvan het gemiddelde ( is normaal 18% grijs ) nemen. Daarom dat men die grijskaarten ook neemt, om dan de belichting daarop te meten, en dan het toetsel manueel op die meting in te stellen.
              Wil het dan zeggen dat ik lichter of donkerder moet zetten?
              Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
              schitterende maltwhisky op de kast

              Comment


              • #8
                Re: Belichtingscorrectie

                Is je onderwerp te donker, dan moet je 'm lichter zetten (+). Is je onderwerp te licht, dan moet je 'm donkerder zetten (-)

                Comment

                Working...
                X