Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over flitsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag over flitsen

    Ik heb onlangs een speedlite 430 ex gekocht en wil nu beginnen met experimenteren met de flits.
    Nu heb ik natuurlijk een eerste vraag :
    Ik wil een foto trekken in op een plaats waar te weinig licht is.
    Ik stel bv een sluitertijd in van 1/100 en ik zie dan dat mijn diafragma flikkert op f/3.5. Om dit op te lossen moet mijn sluitertijd naar onder (bewegingsonscherpte) of mijn ISO omhoog (maar dan moet ik naar 1800 iso met als gevolg ruis)
    Moet ik hier nu rekening mee houden of niet?
    Mijn flits zal toch gaan bijlichten of zie ik dit verkeerd?
    Als ik bounce mag mijn flits dan op 1/1 blijven staan of moet ik deze laten zakken? Als ik naar de histogram kijk op testfoto's dan wordt het histogram mooier (egaler) als ik zak.
    Maar ik kan toch nog niet altijd eerst vijf foto's nemen om te kijken bij welke instelling mijn histogram goed is.

    Sorry voor de vele vragen en de misschien slechte formulering maar bijkomende uitleg kan ik nog altijd geven moest het niet duidelijk zijn.

  • #2
    Re: Vraag over flitsen

    Vermeld ook even of je in Av of Tv of een andere mode zit, dat helpt. En hoe de instellingen op je camera in het menu persoonlijke voorkeur staan.

    Comment


    • #3
      Re: Vraag over flitsen

      Wanneer je in TV of AV mode zit werkt je flitser automatisch als invulflits. Hij zal dan alleen flitsen om schaduwen weg te flitsen maar niet om een hoofdbelichting te geven. In andere modes weet ik het niet want die gebruik ik nooit (behalve M stand natuurlijk)

      Wanneer je je flitser niet wilt gebruiken als invulflits maar als hoofdlicht, zet je camera dan op M (manual). Stel je diafragma en veilige sluitertijd zelf in en de flitser zal via ETTL zelf bepalen hoe hard hij moet flitsen.
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: Vraag over flitsen

        iso omhoog tot 400 tot 800 iso om zo veel nogelijk omgevingslicht mee te pakken, flitser instellen op ongeveer -1 á -2 EV en niet rechtstreeks flitsen.

        En veeeeeeeel experimenteren, gewoon thuis in de kamer, leer je een hoop van.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Vraag over flitsen

          Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
          Vermeld ook even of je in Av of Tv of een andere mode zit, dat helpt. En hoe de instellingen op je camera in het menu persoonlijke voorkeur staan.
          Toestel staat ingesteld op TV.
          Persoonlijke voorkeur : nihil

          Comment

          Working...
          X