Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

modellen nachtfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • modellen nachtfotografie

    Even vooraf: ik heb een search gedaan op dit onderwerp, maar het gaat steeds om nachtelijke landschappen te fotograferen. Ik wil modellen fotograferen, dus met flitslicht.

    Ik heb het in mijn hoofd gehaald om met een model een nachtshoot te gaan doen. Het zou redelijk donker zijn, in landelijk gebied, alleen een beetje straatverlichting, maar weinig huizen in de buurt ofzo, alleen weides. Ik kan wel shooten op F2.8, maar zelfs dan ben ik zeker dat er niet genoeg licht gaat zijn, ik moet flitsen. Heeft er iemand ervaring mee? Alle tips zijn welkom.

    De enige manier die ik momenteel zie is rechtstreeks flitsen met mijn SB600, maar dat is één van mijn eigen heilige regels die ik dan zou overtreden. Ik heb echter in het midden van een weide niets om op te bouncen ofzo. Misschien dat ik nog een reflectiescherm aankoop dat iemand kan vasthouden en dan bounce ik daar op, maar zo'n "standaard" reflectiescherm is volgens mij niet groot genoeg daarvoor denk ik. Haar voeten zullen waarschijnlijk onderbelicht zijn dan denk ik.

    Enige tips?
    http://www.dennisclaes.be

  • #2
    Re: modellen nachtfotografie

    Flits op statief, met trigger, paraplutjes en andere dingen werken......
    strobist-style.

    Zaklamp mee om te kunnen focussen.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: modellen nachtfotografie

      Mja, spijtig genoeg heb ik "maar" een SB600, die kan ik dus niet remote laten triggeren.

      Dat van die zaklamp is wel een heel goed idee! Normaal helpt mijn SB600 wel om te focussen, maar het is ook niet altijd voldoende.
      http://www.dennisclaes.be

      Comment


      • #4
        Re: modellen nachtfotografie

        Je zou natuurlijk het 'schilderen met licht' ook letterlijk kunnen nemen.

        Lange sluitertijd.....en je model schilderen met die zaklamp.....
        Moet ze wel stil blijven staan/zitten/liggen/hangen.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: modellen nachtfotografie

          Hoi,

          Je bent van Leopoldsburg zie ik. Ik ben van Peer en bezit een volledige strobistenset. Misschien eens iets afspreken? Je kan mijn set lenen en ik kan je assisteren of zelfs eventueel meedoen?

          Hans
          Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

          Comment


          • #6
            Re: modellen nachtfotografie

            Denk dat Dennis meer in Brussel zit dan in Leopodsburg. Maar voorstel om te assisteren is interessant.
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: modellen nachtfotografie

              Mja maakt niet uit waar, altijd interessant om iets bij te leren.
              Ben beginnend strobist dus...
              Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

              Comment


              • #8
                Re: modellen nachtfotografie

                Mja, schilderend licht is niet echt waar ik voor ga. Het zou een glamoureuze lingerieshoot moeten worden. High Key, mooie lingerie, mss een bontjas, sierraden, ... Kzou laten zien wat ik bedoel, maar kheb nog geen foto's gevonden die lijken op wat ik wil doen.

                Lol, ja, toen ik hier begon woonde ik in Leopoldsburg, daarna ben ik verhuisd naar Brussel, daarna verhuisd naar Sterrebeek en sinds kort woon ik in Everberg. De shoot is dan ook in Everberg (nabij Leuven)

                Het aanbod is interessant, echter een aantal problemen:
                1) ik kan geen te uitgebreidde installatie gebruiken, het is tenslotte in het midden van de openbare weg en alles moet binnen ettelijke seconden van de weg af kunnen als het nodig mocht zijn
                2) de datum zal vooral afhangen van wanneer er nog eens een model de laatste moment afzegt voor een shoot, want al mijn weekends zitten al vol. Mijn modellen voor die nachtshoot staan dus zowat op "standby" en ik zou hen heel impulsief kunnen vragen voor die shoot, moeilijk om dus echt iets te plannen en met mensen af te spreken.
                3) euhm ... kvrees dat ge weinig van mij gaat bijleren. Mijn "expertise" is urban modelfotografie, dus werken met schaduwen en daglicht. Kheb ooit ook studiowerk gedaan, maar dan nog ... flitslicht is niet mijn vriend. Of bedoelde je met "meedoen" misschien model staan?

                Zijn er misschien mensen die dit soort shoot al eens gedaan hebben? Ik zou het tof vinden om voorbeelden te zien en te weten hoe ze dit bereikt hebben.
                http://www.dennisclaes.be

                Comment


                • #9
                  Re: modellen nachtfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
                  Mja, spijtig genoeg heb ik "maar" een SB600, die kan ik dus niet remote laten triggeren.
                  Je bedoelt natuurlijk: spijtig genoeg heb ik maar een D50 en die kan mijn SB600 niet remote aansturen.....


                  Kijk eens in de "What digital Camera" van juli 2008, daarin staat een artikel over Painting with light, flits in nachtlandschappen. Misschien kun je daar iets mee. Foto's duren lang, maar misschien kun je een model inflitsen en weg wezen en gewoon door belichten.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: modellen nachtfotografie

                    Ow, dat wist ik niet, dat een ander toestel de SB600 wel kan aansturen. Mss toch eens de overstap maken naar een nieuw toestel ...?

                    Is dat een magazine waar je het over hebt? Want ik heb er geen abbonement op ofzo.
                    http://www.dennisclaes.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: modellen nachtfotografie

                      What Digital Camera magazine, featuring digital camera reviews, digital camera best buys, buying advice, news, photography how to and photo gallery

                      Magazine: TECHNIQUE Painting with flash – Learn how to get creative and shoot stunning flash shots
                      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                      Comment


                      • #12
                        Re: modellen nachtfotografie

                        Euhm, kvind het echt niet hoor ... Ik vind bij technique maar drie artikels en één gaat wel over nachtfotografie, maar er wordt niet gesproken van flitsfotografie. De andere twee zijn zwart-wit en panorama artikels.
                        http://www.dennisclaes.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: modellen nachtfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
                          Mja, schilderend licht is niet echt waar ik voor ga. Het zou een glamoureuze lingerieshoot moeten worden. High Key, mooie lingerie, mss een bontjas, sierraden, ... Kzou laten zien wat ik bedoel, maar kheb nog geen foto's gevonden die lijken op wat ik wil doen.

                          Lol, ja, toen ik hier begon woonde ik in Leopoldsburg, daarna ben ik verhuisd naar Brussel, daarna verhuisd naar Sterrebeek en sinds kort woon ik in Everberg. De shoot is dan ook in Everberg (nabij Leuven)

                          Het aanbod is interessant, echter een aantal problemen:
                          1) ik kan geen te uitgebreidde installatie gebruiken, het is tenslotte in het midden van de openbare weg en alles moet binnen ettelijke seconden van de weg af kunnen als het nodig mocht zijn
                          2) de datum zal vooral afhangen van wanneer er nog eens een model de laatste moment afzegt voor een shoot, want al mijn weekends zitten al vol. Mijn modellen voor die nachtshoot staan dus zowat op "standby" en ik zou hen heel impulsief kunnen vragen voor die shoot, moeilijk om dus echt iets te plannen en met mensen af te spreken.
                          3) euhm ... kvrees dat ge weinig van mij gaat bijleren. Mijn "expertise" is urban modelfotografie, dus werken met schaduwen en daglicht. Kheb ooit ook studiowerk gedaan, maar dan nog ... flitslicht is niet mijn vriend. Of bedoelde je met "meedoen" misschien model staan?

                          Zijn er misschien mensen die dit soort shoot al eens gedaan hebben? Ik zou het tof vinden om voorbeelden te zien en te weten hoe ze dit bereikt hebben.
                          Je kunt natuurlijk ook eens afspreken met een paar mensen op een avond om één en ander uit te proberen (hoeft zelfs geen model bij te zijn).
                          Dan weet je welk materiaal je allemaal nodig hebt voor je shoot.

                          Het meest ambetante voor een model is dat de fotograaf nog moet beginnen prutsen aan zijn belichting en beginnen experimenteren tijdens de shoot
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment


                          • #14
                            Re: modellen nachtfotografie

                            Heb ik vorige vrijdag gedaan. 's nachts met een model naar Tessenderlo chemie getrokken en daar foto's gaan nemen, de resultaten vallen wel mee (rechtstreekse flits, tweede gordijn, 1/8 om achtergrond mee te hebben), maar kben toch aan het twijfelen of ik geen reflectiescherm zou gaan kopen ... De "echte" shoot is deze zaterdagnacht.
                            http://www.dennisclaes.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: modellen nachtfotografie

                              Dat is nu net niet wat ik bedoel.

                              Had je iets laten weten, had je misschien met een paar BD'ers kunnen gaan testen.
                              Ik heb hier diverse reflectieschermen met houders en statieven en ook strobist sets.
                              Hans bvb heeft ook een boel strobist materiaal.

                              Dan had je het nu geweten wat je het beste nodig hebt.

                              Sterkte voor zaterdag
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X