Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnersvraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beginnersvraagje

Dag iedereen,

Twee weken geleden heb ik mij een sony alpha 200 gekocht. Ik ben het boek van gary friedman aan het lezen over de alpha 200.

Bij het trekken van mensen wordt er uitgelegd dat je best op de ogen focust. Een stuk verder wordt dan uitgelegd waar je 'best' je onderwerp plaats.
    Mijn vraag is nu, hoe kan ik scherpstellen op de ogen als ze zich niet in het midden van de zoeker bevinden? Want als ik eerst scherpstel op de ogen en ik wil de persoon rechts in beeld brengen stelt hij niet meer scherp op de ogen natuurlijk...

Alvast bedankt!
    50d + 17-55 2.8

Re: Beginnersvraagje

Dag Lix,
    ik ben zelf ook een beginner, maar volgens mij heb je twee mogelijkheden:

- verander het focus punt van je camera. Je kan je camera ook vertellen om scherp te stellen op iets dat buiten het centrum ligt. Persoonlijk vind ik dit nogal een gedoe.

- herkadreer. Als je je sluiterknop half indrukt, zal je camera scherpstellen. Daarna kan je je camera nog bewegen, zonder dat de scherpstelling verandert. Dus als je eerst de ogen in het midden houdt, half indrukt, en dan de ogen op de plaats brengt waar ze horen, dan zullen de ogen toch scherp zijn.

Suc6 :-)
    Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
    Flickr album Homepage

Comment

Re: Beginnersvraagje

Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
      - verander het focus punt van je camera. Je kan je camera ook vertellen om scherp te stellen op iets dat buiten het centrum ligt. Persoonlijk vind ik dit nogal een gedoe.
      Ik doe eigenlijk niet anders. Maar 't hangt natuurlijk van je camera af hoe makkelijk je je focuspunt kunt aanpassen.

Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
      - herkadreer. Als je je sluiterknop half indrukt, zal je camera scherpstellen. Daarna kan je je camera nog bewegen, zonder dat de scherpstelling verandert. Dus als je eerst de ogen in het midden houdt, half indrukt, en dan de ogen op de plaats brengt waar ze horen, dan zullen de ogen toch scherp zijn.
      Let hierbij wel op dat de AF van de camera ingesteld staat op 'one shot focus', en niet op een continuous focus want dan komt het niet goed. Persoonlijk vind ik herkadreren niet echt handig maar dat komt omdat ik meestal AI Focus AF gebruik. Wanneer ik na scherpstellen ga herkadreren loop ik hiermee het risico dat de camera opnieuw gaat scherpstellen (hij probeert dan het onderwerp te volgen).
      www.indetailfotografie.nl

Comment

Working...
      X