Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
ik weet ergens een poel midden in een weide waar vrij veel reigers komen eten.
Als daar plots een schuiltent in de buurt staat, midden in de weide, zijn reigers dan slim genoeg om te wachten tot de wierdo terug weg is met zijn tent?
"Its no use to cry over spilled milk - it's far worse if it's beer!"
Vogels zijn niet dom, maar wel voor de gek te houden. Het geheim zit in gewenning.
Een hutje midden in een wei zetten is vragen om problemen. Het wordt gejat, gesloopt of waait weg. Mocht het een verlaten plek zijn en je durft het aan zou ik zelf een hutje maken van een buizenframe en afdekken met een kunstgrasmat. Vervolgens een week niet naar om kijken en de vogels laten wennen. Eventueel kun je een frisdrankfles zwart schilderen en deze uit het hutje laten steken zodat de vogels ook daar aan kunnen wennen. Komen de vogels dicht genoeg bij de hut dan lekker in het donker gaan zitten en ruistig wachten tot het licht wordt.
Bovengenoemde natuurlijk alleen als je toestemming hebt van de grondeigenaar.
Vogels zijn niet dom, maar wel voor de gek te houden. Het geheim zit in gewenning.
Een hutje midden in een wei zetten is vragen om problemen. Het wordt gejat, gesloopt of waait weg. Mocht het een verlaten plek zijn en je durft het aan zou ik zelf een hutje maken van een buizenframe en afdekken met een kunstgrasmat. Vervolgens een week niet naar om kijken en de vogels laten wennen. Eventueel kun je een frisdrankfles zwart schilderen en deze uit het hutje laten steken zodat de vogels ook daar aan kunnen wennen. Komen de vogels dicht genoeg bij de hut dan lekker in het donker gaan zitten en ruistig wachten tot het licht wordt.
gr. Edwin Kats
Dat van dat flesje is een zeer goede tip.
De Canonboys moeten een wit flesje naar buiten steken.
Grapje.
mvg
Antoine
gr. Edwin Kats
Bedankt voor de uitleg
"Its no use to cry over spilled milk - it's far worse if it's beer!"
@Edwin. Ik wil graag bij mij in de buurt in een weiland Hazen fotograferen, (ik hoop op nog een beetje gerammel) het is een weiland langs een landweggetje waar niet veel auto's rijden. Ik zie er best vaak hazen, alleen het probleem is, mijn schuiltentje. Er is totaal geen beschutting. En die hazen zitten wel op hetzelfde stuk weiland, maar elke keer op een andere plek. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Wat je kunt proberen is een camouflage buhrka. Zo dicht mogelijk met de auto bij de hazen zien te komen en dan via de andere kant uit de auto sluipen met het kleed over je hoofd. Het is zweten en het zal best een keer mislukken, maar hazen in de rammeltijd zijn vaak niet met hun gedachte bij eventueel gevaar. Je kunt ze soms verrassend dicht naderen. Probeer naar de rand van het weiland te sluipen en wacht je kans af. Camera op een bonenzak zorgt voor een mooi laag standpunt.
Misschien een domme vraag...
maar hoe zit of lig je in zo'n camouflagehut? Je zal toch redelijk comfortabel moeten zitten/liggen, wil je het zo'n lange tijd volhouden. Gebruik je bij herten en ander groter wild een klein statief en bij kleine dieren een bonenzak?
Bedankt voor dit topic, ik heb er van genoten. Ik ken de veluwe goed en zou er zelf ook dolgraag willen fotograferen.
Je moet het jezelf zo comfortabel mogelijk maken. Des te langer hou je het uit. Soms gaat het gewoon niet om een stoeltje te gebruiken en dan lig/zit je op de grond. Als ik gebruik kan maken van een stoeltje dan neem ik de walkstool mee. Heel licht en zit heerlijk. Als ik lig dan zorg ik dat er iets tussen de grond en mij ligt zoals een dun matje of riet. Kom je direct in contact met de grond dan zul je snel afkoelen en dan is de lol er zo af. Ik maak ook veel gebruik van dit stoeltje. Bevalt prima. Je kunt het opblazen en isoleert prima. De foto's zijn niet helemaal duidelijk, maar ik denk dat je wel een idee krijgt.
Oorspronkelijk geplaatst door wildlifephotoBekijk bericht
Bedankt voor de uitleg edwin! (ik rij alleen nog geen auto, ben nog maar 15 jaar)
Als je in de kempen woont kan je bijna overal met de fiets naar toe. Al zul je dan voor sommige plaatsen vroeger moeten opstaan dan iemand met een auto
@ erwin zaterdag bij Han een camouflagekleed gekocht. Hopelijk komt dit deze week aan.
Canon EOS 1D + Tamron 28-75 F2.8 + Canon 50mm F1.8 + Canon 300mm F4 L
Misschien een tip die ik ooit eens las in een (natuur)boek :
Dieren kunnen niet tellen. Dus ga, als het kan, met twee personen naar de schuilhut. En laat één persoon terugkeren. Dieren die je gadeslaan zullen denken dat de schuilhut verlaten is !
(heb het zelf nooit geprobeerd, maar naar het schijnt werkt het !)
KingCanon - Canon EOS 7D & 50D - Canon EF-S 10-22mm 3.5-4.5 USM, EF-S 17-55mm 2.8 IS USM, EF 100mm 2.8 Macro L USM IS, EF 70-300 4-5.6 L IS USM, EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L iS USM, Speedlite 580EXII, Manfrotto 3-pod - Gitzo mono.
Comment