Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De wanhoop nabij: fotograferen in tegenlicht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De wanhoop nabij: fotograferen in tegenlicht

Ben de afgelopen dagen enkele foto's aan het (proberen te) maken van onze vernieuwde living (nieuw plafond, verlichting, gordijnen, geschilderd, behangen...) Een aantal foto's waarbij ik de vensters kan vermijden zijn uitstekend gelukt, maar het is wat anders als ik zoiets moet doen:

Kan er iemand mij wat goede tips aan de hand doen om toch een bruikbare foto te bekomen. Ik werk met een Canon 350D en gebruik hiervoor de 17-55mm f/2,8 in portrait stand. Ik heb nog niet geprobeerd met flashen (beschik eventueel over een 580EX II), maar werk wel van statief en automatische ontspanner. Heb ook al geprobeerd met verlichting aan te maken en verschillende witbalans instellingen, maar ik raak er eigenlijk niet uit.

Misschien is wat ik vraag onmogelijk, maar dan hoor ik het wel van jullie.
    Dank bij voorbaat voor alle zinnige tips die dit soort foto's zou kunnen verbeteren.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Re: De wanhoop nabij: fotograferen in tegenlicht

Meet het licht vanaf je hand, zet camera op manual, één stop erbij doen.

that's it.

-M-
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Dank voor je antwoord. Domme vraag: heb ik daarvoor een lichtmeter nodig? Nooit mee gewerkt, namelijk, en zou ook niet meteen weten wat ik me waar moet aanschaffen. Onlangs een boeiende voordracht over lichtmeting bijgewoond, al was het allemaal wel boven mijn petje. Voel me echt nog zo'n beginneling in vergelijking met velen van jullie hier op het forum.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Beste LesC

je hebt al een belichtingsmeter, namelijk diegene die in jouw camera zit.
        Je kan bv. ook een wit voorwerp beeldvullend meten. De bekomen waarden (diafragma en tijd) onthoud je. Vervolgens jouw camera (op manuele belichting) instellen met 2 stops overbelichting. Indien je meet op een zwart voorwerp is het net andersom, dus 2 stops onderbelichten.

Succes.

Guy
        www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Hartelijk dank en (bijna!) verstaanbaar voor een dilettant als ik. Ken je Canon, of kun je meer in detail zeggen wat ik exact moet doen.
          B.v.,
          1) camera in AV stand (of TV, of M...)
          2) inzoomen op venster zodat het beeld gevuld wordt?
          3) ...
          want momenteel heb ik geen flauw idee hoe ik met de ingebouwde belichtingsmeter zou moeten meten.

PS: ik zit in deze toestand met wit (venster, gordijn...) en zwart (salon, kast...) Moeilijk te doen, vrees ik.

Comment

Beste LesC

de exacte Canon-instellingen ken ik niet (ik werk met een ander merk) maar:
            1. Je plaatst bv. een wit voorwerp (blad papier) centraal in de compositie die je wenst te fotograferen. Je plaatst dit blad zo dat het oppervlak gericht is naar de plaats vanwaar je gaat fotograferen. Je meet dit oppervlak beeldvullend met je camera in een 'automatische' belichtingsstand (maakt niet uit in welke). Je komt bv. een waarde uit van diafragma 11 - 1/8 sec.
            2. je zet de camera in manuele 'M' belichtingsmodus. Je zet het diafragma op 11. De sluitertijd zet je 2 stops langer (dus 1/8 > 1/4 > 1/2 sec).
            Uiteraard fotografeer je bij dergelijke sluitertijd vanop statief.

(Nota: een raam zou ik niet als meetpunt nemen. Volgens mij zal dit bij interieurfotografie bijna altijd overbelicht zal zijn).

Ik hoop dat ik het beetje verstaanbaar heb uitgelegd?
            Succes ermee.

Guy

Extra: als de zwarte delen (meubelen) in de opname toch nog te donker zijn/te weinig detail bevatten, moet je misschien de flitser gebruiken. Richt deze dan bv. op het plafond (zodat je een onrechtstreekse, en zachtere belichting krijgt). Probeer toch de sluitertijd zo lang mogelijk te houden om het natuurlijke licht zoveel mogelijk te laten meespelen.
            Last edited by guydw; 22 juni 2008, 14:09.
            www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Overdag is het buiten veel te licht, je kan dan eventueel proberen om te flitsen (bouncen tegen het plafond) om het binnen lichter te maken.

Maar je kan ook wachten tot het buiten donker begint te worden, en dan doe je binnen het licht aan. Op die manier kan je een evenwicht zoeken tussen het licht binnen en buiten. Je zal dan wel een verschillende kleurtemperatuur krijgen, waarbij het licht binnen een rode (warme) tint krijgt, en buiten een blauwe (koude).

Wil je die contrastverschillen overdag overbruggen, dan moet je minstens twee foto's maken, waarbij je bij de ene het licht binnen meet, en bij de andere doe je een lichtmeting op het raam. En daarna wordt het Photoshop-werk, eventueel een HDR bewerking.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Dank voor deze reacties, Guy & Bart. Ik denk dat ik het nu begrepen heb, en zal eerstdaags de verschillende opties uitproberen. Ik geloof dat het altijd het beste is om de beste omstandigheden af te wachten (die waren dan ook erg gunstig voor een paar andere interieur foto's, waar ik echt dat binnenvallend licht kon gebruiken), maar als je frontaal op het venster moet schieten, is het alleen maar hinderlijk.
                Ik vrees dat het voor deze opstelling ook wel nodig zal zijn om de externe flash te laten meespelen.
                (trouwens, vanmiddag buiten nog gebruik van gemaakt om diepe schaduwen weg te werken; ik moet nog wel de resultaten bekijken).
                Nogmaals dank voor alle nuttige tips. Ik weet dat ik nog veel te leren heb, maar vertrouw erop dat ik hier bij BD veel kan leren!

PS: wat wellicht een probleem zal geven is het bouncen van de externe flash. Met de camera in portrait stand (om van vloer tot plafond in beeld te krijgen) wordt helaas de flits ook een kwart meegedraaid, en zal ik dus niet op het plafond kunnen bouncen. Hm... iets anders misschien?
                Last edited by LesC; 22 juni 2008, 17:58.

Comment

Met de spotmeting het licht meten in het raam, camera op M. Flits er op, bouncen en met 2 á 3 foto's heb je de juiste verhouding van de -EV waarde gevonden op je flits.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

deze foto in photoshop een beetje aanpassen met shadow/highlight doet ook veel wonderen

Last edited by sergoor; 22 juni 2008, 18:27.
                    FUJI XT2

Comment

Dat ga ik ook zeker 'ns proberen, al moet ik van Photoshop misschien nog meer leren dan van fotografie! Ik heb gelukkig wel raw formaat (naast jpg). Dank voor de suggestie.
                      Last edited by LesC; 22 juni 2008, 18:11.

Comment

Gewoon lichtmeten op het donkere gedeelte.
                        Middelste scherpstelpunt kiezen.
                        Scherpstellen op wat scherp moet zijn.
                        Je camera richten op wat je goed belicht wilt
                        Het 'sterretje' induwen op je toestel (zet de belichting vast)
                        Compositie terugnemen
                        En volledig induwen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          PS: wat wellicht een probleem zal geven is het bouncen van de externe flash. Met de camera in portrait stand (om van vloer tot plafond in beeld te krijgen) wordt helaas de flits ook een kwart meegedraaid, en zal ik dus niet op het plafond kunnen bouncen. Hm... iets anders misschien?
                          Ik neem toch aan dat de 580EX II wel een kop heeft die zowel verticaal als horizontaal gedraaid kan worden Dan kun je in portrait stand toch je kop 'horizontaal draaien' om toch naar 't plafond te bouncen....
                          www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                            Ik neem toch aan dat de 580EX II wel een kop heeft die zowel verticaal als horizontaal gedraaid kan worden Dan kun je in portrait stand toch je kop 'horizontaal draaien' om toch naar 't plafond te bouncen....
                            Natuurlijk! Wat stom van me!
                            Last edited by LesC; 23 juni 2008, 10:56.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                              Gewoon lichtmeten op het donkere gedeelte.
                              Middelste scherpstelpunt kiezen.
                              Scherpstellen op wat scherp moet zijn.
                              Je camera richten op wat je goed belicht wilt
                              Het 'sterretje' induwen op je toestel (zet de belichting vast)
                              Compositie terugnemen
                              En volledig induwen
                              Dat zal ik ook eens uitproberen. Dank voor de begrijpbare uitleg.

Comment

Working...
                              X