Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De wanhoop nabij: fotograferen in tegenlicht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De wanhoop nabij: fotograferen in tegenlicht

Nog een tip : steek het licht binnen aan.
    *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door facehugger Bekijk bericht
      Nog een tip : steek het licht binnen aan.
      Goeie tip, die ik ook geprobeerd heb. Maar dan heb ik wat problemen met mijn auto witbalans. Is er een betere instelling voor WB als ik inderdaad met kunstlicht zou werken?
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Goeie tip, die ik ook geprobeerd heb. Maar dan heb ik wat problemen met mijn auto witbalans. Is er een betere instelling voor WB als ik inderdaad met kunstlicht zou werken?
        Het is een beetje afwegen... Het daglicht is blauw, het licht binnen zal een stuk warmer zijn. Ofwel zet je je witbalans op 'kunstlicht' en dan zal het buitenlicht wat blauwig zijn, ofwel zet je de witbalans op 'zonlicht', maar dan zal je licht van binnen veel te rood/oranje zijn... Ikzelf zou de witbalans op kunstlicht zetten - ik vind het natuurlijker dat het buitenlicht wat blauwer is.

Edoch het voorstel om wat te wachten tot de vooravond, lijkt me een zeer goed idee : het buitenlicht wordt minder hard, maar blijft toch sterk genoeg om wat licht door het venster te laten vallen, want dat moet zo vind ik...
        Ook de 'spotmeting' op het donkerste gedeelte van de kamer zal perfect werken en lijkt me de eenvoudigste manier om je belichting wat aan te passen aan deze omstandigheden...
        Tot slot kun je ook spelen met de belichtingscorrectie (in stapjes van 1/3 stop over- of onderbelichten). Ik weet niet hoe het noemt bij Canon, maar je manual of andere forummembers zullen je daarbij beter kunnen helpen...
        Greetz, Kariboe

P.S. Deze situatie is een dankbare oefening i.v.m. het beheersen van de belichtingsmodi van je toestel. Eenmaal deze kaap genomen, zal je heel wat bijgeleerd hebben over je toestel en het lichtmeten in het algemeen...
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Dank je wel voor deze post, Kariboe. Ik ga zeker de verschillende mogelijkheden uitproberen. Ik ben het volmondig met jou eens: ..."dankbare oefening i.v.m. het beheersen van de belichtingsmodi van je toestel". Da's namelijk precies waar ik mee worstel.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Wat ik ondervonden heb is:
            1- ramen zoveel mogelijk vermijden,
            als het niet kan: kleurinstelling vastleggen via andere locatie (richten op de muren bvb) en dan pas scherpstellen op wat je wil.
            2- reflectie schermen gebruiken om met het 'natuurlijke' buitenlicht, binnen te verlichten,
            3- bijflitsen (liefst met meerdere flitsen)
            en vooral:
            Grooooothoek lens gebruiken
            .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
            ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

Uitstekende tips, Decapix, waarvoor mijn dank.
              Ik gebruik reeds mijn grootste groothoek, nl. 17-55mm f/2,8, in afwachting van een 10-22mm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
                Wat ik ondervonden heb is:
                1- ramen zoveel mogelijk vermijden,
                Dat is niet nodig, kijk eens naar onderstaande foto, recht tegen de zon in en binnen en buiten acceptabel. Belichting van buiten en binnen verlicht met de flits.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Dat is niet nodig, kijk eens naar onderstaande foto, recht tegen de zon in en binnen en buiten acceptabel. Belichting van buiten en binnen verlicht met de flits.
                  Zijnde dus Tip 3
                  ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

Wauw! Da's ongelofelijk. Dat krijg ik nooit voor mekaar, vrees ik, maar ik blijf proberen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Wauw! Da's ongelofelijk. Dat krijg ik nooit voor mekaar, vrees ik, maar ik blijf proberen.
                      Onderschat jezelf niet;
                      1- kan bijna altijd (tenzij er teveeeeel ramen zijn)
                      kleur,... vastleggen op een ander punt doe je met het knopje met het sterretje (rechtsboven). Desnoods even handleiding nalezen.
                      Hierdoor kun je wel overbelichte ramen hebben
                      2- tja ... daar moet je wel het materiaal voor hebben... Een groot blad papier kan soms al genoeg zijn
                      3- Flits aanzetten en vooral zorgen dat hij flitst (daar heb je een knopje voor naast de lens).
                      Met de 580, gewoon laten bouncen over het plafond. Eventueel een diffuser gebruiken om het licht nog iets meer te verdelen. (kun je snel maken met een blad wit papier en een paar lakjes )

Comment

Krijg inderdaad iets betere resultaten als ik mijn camera+statief verplaats en op de andere hoek richt. Ben nog niet begonnen met flitsen (omdat ik zonder flits zo goed mogelijke resultaten wil bereiken). Heb op een Amerikaans forum geleerd hoe ik zelf wat reflectoren kan maken om het aanwezige licht te weerkaatsen (met karton en alu papier).
                        Vraagje: is dit al iets beter, of sta ik nog nergens?

Heb gisteravond geprobeerd met licht te meten op een wit kussen, maar kon niet voldoende inzoomen om beeldvullend te werken. Resultaten waren eerlijk gezegd vrij bedroevend. Resultaten met kunstlicht waren beter (maar hadden een heel andere kleur), maar ik zou, als het even kan (misschien is het onmogelijk, zoals ik in mijn eerste post al suggereer) om dat zachte gefilterde daglicht (met gesloten gordijnen weliswaar) te capteren.
                        In ieder geval leer ik van dit voorbeeld, al ruk ik nog steeds mijn resterende haar uit!

Comment

Working...
                        X