Hoi iedereen,
Ik ben bezig met het experimenteren met mijn macro lens en een balg.
Zou iemand me kunnen helpen bij enkele vragen?
Mijn lens heeft een vergrotingsmaatstaaf van 1:1. Door het gebruik van een balg kan je veel verder gaan dan 1:1 maar vermits dit een oude analoge balg is weet ik niet of de aanduidingsmaten op de balg zelf overeen komen met een bepaalde verhouding van vergroting. De aanduiding op de balg gaat van 5 tot 12.
Zijn er middelen of berekeningen om de werkelijke vergroting te kunnen bepalen ?
Veranderd mijn diafragma waarde bij het gebruik van een balg ?
parameters: sluitertijd 1/20 , diafragma manueel op f8 , belichting via softbox
afmetingen object : lengte van het schroefje 3mm , diameter van het schroefje 3mm

om de juiste afmeting te verduidelijken de derde foto met de punt van een balpen

Alvast bedankt op voorhand
Ik ben bezig met het experimenteren met mijn macro lens en een balg.
Zou iemand me kunnen helpen bij enkele vragen?
Mijn lens heeft een vergrotingsmaatstaaf van 1:1. Door het gebruik van een balg kan je veel verder gaan dan 1:1 maar vermits dit een oude analoge balg is weet ik niet of de aanduidingsmaten op de balg zelf overeen komen met een bepaalde verhouding van vergroting. De aanduiding op de balg gaat van 5 tot 12.
Zijn er middelen of berekeningen om de werkelijke vergroting te kunnen bepalen ?
Veranderd mijn diafragma waarde bij het gebruik van een balg ?
parameters: sluitertijd 1/20 , diafragma manueel op f8 , belichting via softbox
afmetingen object : lengte van het schroefje 3mm , diameter van het schroefje 3mm

om de juiste afmeting te verduidelijken de derde foto met de punt van een balpen

Alvast bedankt op voorhand

Comment