Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat zijn de beste fototips die je ooit kreeg?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wat zijn de beste fototips die je ooit kreeg?

Volgende tips zijn voor mij erg nuttig geweest:
    -bij gebruik van opzetflits indoor steeds in landschap-stand fotograferen om zware slagschaduw te vermijden
    -werk op A-stand (diafragma-voorkeuze)
    -gebruik van high-speed flits-synchro (FP) héél nuttig bij invulflitsen outdoor bij zonnig weer in combinatie met grote diafragma-openingen
    -voor volledige controle en consistente resultaten voor reeks-opnames: werk op M-stand (als je lichtomstandigheden stabiel zijn tenminste...) en check belichting op basis van histogram
    Last edited by PMRS; 26 juni 2008, 13:09. Reden: verbetering fout
    zoeker met hart en ziel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
      Bij vuurwerk zijn de eerste foto's het mooist; hierna is de lucht te "vervuilt" door de rook.
      Gewoon met de rug in de wind gaan staan (als het mogelijk is), zo waait de rook achter het vuurwerk weg en heb je ze niet in beeld
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Leer van je fouten, leer van reacties van anderen (en niet alleen van reactie's op jouw foto's)..

En vooral VEEL oefenen...
        Groetjes Sjef
        Canon 350D/Canon 18-55/Sigma 55-200/Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro/B&W UV/Kaiser 55 Circ.Pol. filter/Velbon 440CX

Comment

1. fotografie is geven en nemen (kennis, ideeën, inspireren, etc)

2. neem uw standpunt, compositie, etc. doordachtig en crop nooit, dan zal je het leren beheersen

3. vergeet de lensdop er niet af te halen ...
          Last edited by frankyds; 2 juli 2008, 02:43.
          Fuji XPRO1

Comment

Echte beginnerstips zijn dat, en die zijn nog steeds goud waard

- gebruik enkel het middelste focuspunt en herkadreer indien nodig
            - flits tegen plafond
            - backups!
            - backups!
            - backups!
            - lees je handleiding
            http://www.dannydemeyer.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Den D. Bekijk bericht
              - gebruik enkel het middelste focuspunt en herkadreer indien nodig

Dan kan ik 50 af points van mijn d300 de vuilbak in kieperen !
              Het is juist megahandig dat je kan focussen waar je wil, ook qua compositie. Anders zou alles maar een saaie boel worden vind ik persoonlijk. De 51Af points zijn oa net wat me deed overschakelen....

tip van derde:
              - Koop GOED glas , en dit zie je idd wel ,lol

tip die ik mezelf leerde:
              - " uit dat histogram moet toch info te halen vallen........???"

Glenn
              Mijn site...
              vandaelefotografie.be
              * BD0916BE *

Comment

@ 88 Ben het er wel mee eens, maar soms is die plassende hond van de buurvrouw op de achtergrond juist erg grappig ! Maar inderdaad: Probeer je onderwerp op de foto te krijgen en niet de hele wereld er omheen (die komt later wel).

Comment

- Koop een goed en stevig statief en gebruik het zoveel mogelijk
                  - Blijf niet op één plaats staan maar loop rond het geen je wil fotograferen (zo vind je soms verassende invalshoeken)
                  - Zak eens door je benen
                  Last edited by zunoel; 3 juli 2008, 13:58.
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht

Dan kan ik 50 af points van mijn d300 de vuilbak in kieperen !
                    Het is juist megahandig dat je kan focussen waar je wil, ook qua compositie. Anders zou alles maar een saaie boel worden vind ik persoonlijk. De 51Af points zijn oa net wat me deed overschakelen....

tip van derde:
                    - Koop GOED glas , en dit zie je idd wel ,lol

tip die ik mezelf leerde:
                    - " uit dat histogram moet toch info te halen vallen........???"

Glenn
                    Tja, ik heb graag zelf alles onder controle en dit lijkt goed voor mij te werken. Ik haat het als machines voor mij beslissen (ook al zitten ze vaak juist ). Vandaar dat ik het bij mijn beste tips zet
                    Uw andere 2 tips volg ik volledig.
                    http://www.dannydemeyer.be

Comment

• Re: Wat zijn de beste fototips die je ooit kreeg?

Oorspronkelijk geplaatst door Den D. Bekijk bericht
                      Tja, ik heb graag zelf alles onder controle en dit lijkt goed voor mij te werken. Ik haat het als machines voor mij beslissen (ook al zitten ze vaak juist ). Vandaar dat ik het bij mijn beste tips zet
                      Uw andere 2 tips volg ik volledig.
                      Ik denk dat je niet echt beethebt wat ik wil zeggen, mijn 51AF punten staan niet op Auto, das nog iets anders. Ik gebruik ze manueel, enkel bij 3d tracking staan ze auto (maar da heb ik og nie echt nodig gehad).Vroeger moest ik herkadreren, persoonlijk vond ik dit echt nie handig, de kans dat ik nu moet herkadreren met 51punten is echt miniem (gedaald met 95%).

mvg
                      glenn
                      Mijn site...
                      vandaelefotografie.be
                      * BD0916BE *

Comment

Niet echt een tip die ik van iemand heb gekregen, maar eerder iets geleerd uit ervaring: Smaken verschillen, een foto die lelijk is voor de ene is mss mooi voor iemand anders. Je kan niet alles goed vinden of graag doen, ook qua fotografie.

Vergeet ook nooit niet dat emotie een grote factor is, 't is enkel of je het goed hebt kunnen vastleggen en de "kracht van het moment" erin zit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                          1. fotografie is geven en nemen (kennis, ideeën, inspireren, etc)

2. neem uw standpunt, compositie, etc. doordachtig en crop nooit, dan zal je het leren beheersen

3. vergeet de lensdop er niet af te halen ...
                          Nr. 2.

mvg
                          Antoine

Comment

Heb (nog) niet alles gelezen, dus deze zit er misschien in, maar tijdens mijn shoot in San Marco Village kreeg ik van mijn vrouwelijke collega (you know who you are ) de tip van het model altijd naar de lichtbron te laten kijken (met haar gezicht, niet met de ogen). Een tip die ik nooit vergeten ben en nog steeds toepas.

In samenhang daarmee: altijd zien dat het gezicht het lichtste punt is op de foto. (of voor algemene fotografie: dat het hoofdonderwerp het lichtste punt is in je foto).
                            http://www.dennisclaes.be

Comment

Leer eerst fotograferen, en koop dan pas een fototoestel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Invadoria Bekijk bericht
                                Niet echt een tip die ik van iemand heb gekregen, maar eerder iets geleerd uit ervaring: Smaken verschillen, een foto die lelijk is voor de ene is mss mooi voor iemand anders. Je kan niet alles goed vinden of graag doen, ook qua fotografie.

Vergeet ook nooit niet dat emotie een grote factor is, 't is enkel of je het goed hebt kunnen vastleggen en de "kracht van het moment" erin zit.
                                Idd dit vind ik het allerbelangrijkste de emotie in de foto.
                                is hij beetje onscherp of beetje scheef ofzo dat vin ik het minste dat kan je nog bij leren maar iets zien en in je hoofd zien hoe dat voorwerp of uitzicht het best er uit zou zien en het meeste gevoel afgeven dat vind ik het belangrijkste .
                                Canon 5D MK II, 85mm 1.2,12-24,24-70 2.8,Fishy

Comment

Working...
                                X