Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Inderdaad, bij de persoon waarover ik het hier had, gaat het hoofdzakelijk over macro en micro fotografie, wat volgens hem heel belangrijk is, is dat het focusrail perfect parallel moet staan tegenover de optische as van het objectief.

Hier nog eens de link naar Combine ZM KLIK
    Ja.....de focusrail moet loodrecht tov je sensorvlak bewegen. Dat op zich is al heel moeilijk instelbaar.... je zou dit op zijn snelst kunnen met een winkelhaak van 90°te plaatsen op de rail en de lensmount. Zowel links-rechts corrigeren en ook boven onder moet je dit nameten. Tevens moet de rail een redelijk precies accesoire zijn. De manfrotto microfocusrail bv is waardeloos.....die heb ik reeds geprobeerd....veel te veel speling, zeker wanneer je ze voor meer dan 1:1 vergroting wenst te gebruiken. De rail moet ook nog bewegingsvrij opgesteld kunnen worden tov je onderwerp. Best is wanneer je ook de ondergrond waarop je voorwerp zich bevind mee kunt vastzetten op de plek waar de rail vastgehecht is. De verplaatsing van rail en onderwerp tov elkaar is dan minimaal
    Last edited by RUPSELKOPKE; 11 februari 2010, 14:16.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
      Ja.....de focusrail moet loodrecht tov je sensorvlak bewegen. Dat op zich is al heel moeilijk instelbaar.... je zou dit op zijn snelst kunnen met een winkelhaak van 90°te plaatsen op de rail en de lensmount. Zowel links-rechts corrigeren en ook boven onder moet je dit nameten. Tevens moet de rail een redelijk precies accesoire zijn. De manfrotto microfocusrail bv is waardeloos.....die heb ik reeds geprobeerd....veel te veel speling, zeker wanneer je ze voor meer dan 1:1 vergroting wenst te gebruiken. De rail moet ook nog bewegingsvrij opgesteld kunnen worden tov je onderwerp. Best is wanneer je ook de ondergrond waarop je voorwerp zich bevind mee kunt vastzetten op de plek waar de rail vastgehecht is. De verplaatsing van rail en onderwerp tov elkaar is dan minimaal
      Nikon PB6 balgrail is hiervoor uitstekend bruikbaar.

Comment

Leuk en lerend topic!

Comment

Geachte,

Welk programma kan ik best gebruiken op mijn mac voor Photo Stacking
          Liefst nederlandse versie indien mogelijk.
          Alvast bedankt

Navy

Comment

maar dat kan toch ook gewoon met photoshop? ga ik geen extra programma voor downloaden hoor...
            portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
            Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

Comment

Helicon Focus voor Mac als je geen PS hebt. Heb er zelf geen ervaring mee maar toch al mooie resultaten van gezien.

Grtz,
              Kurt

Comment

Helicon focus is wel OK. Photoshop doet het inderdaad ook, met wisselende resultaten, ik zie soms wel onscherpe stukken die er niet zouden mogen zijn. Voordeel van photoshop is dat je de laagmaskers nog kan bijsturen achteraf. Is soms wel arbeidsintensief.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Working...
                X