Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

    Ik gebruik CombineZM al geruime tijd en met succes. Het programma blinkt niet uit in gebruiksvriendelijkheid, maar het levert wel prachtige resultaten. Enkele van mijn foto's zijn intussen reeds als cover gebruikt voor tijdschriften. Sommigen dachten zelf dat ik nog met een technische camera werkte.
    Wat jij laat zien heb ik nog nooit meegemaakt. Ik heb ook geen verklaring waarom je dit als tweede resultaat krijgt.
    Heb je als eens geprobeerd door één of meerder foto's weg te laten en opnieuw te stacken. Vaak is er voldoende overlapping tussen de foto's. Ik voer zelf ook altijd de standaard stack uit (Shft-F1)

    loco

    Comment


    • #47
      Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

      De 2 dingen die jij noemt, heb ik reeds gedaan ... en het hielp niet.
      (ben al een paar uur aan 't prutsen geweest )

      Comment


      • #48
        Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
        De 2 dingen die jij noemt, heb ik reeds gedaan ... en het hielp niet.
        (ben al een paar uur aan 't prutsen geweest )
        Zoek eens op combine Z5 ipv combine ZM. Ik had ook problemen met ZM, niet met Z5.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #49
          Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
          Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen
          Ik heb dit topic nog maar net ontdekt (dankzij jouw link ), maar aan jouw 'mislukte' foto te zien, lijkt het mij of er 1 of meerdere foto's ondersteboven staan.
          Heb je de originele eens allemaal nagekeken? Zit de gestackte foto er toevallig niet tussen?
          (Waarschijnlijk heb je dit al gecheckt, maar om al de rest uit te sluiten...)
          Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

          Comment


          • #50
            Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

            thx voor deze uitleg!

            Comment


            • #51
              Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

              Fijn dat deze topic terug naar boven is gekomen. Dit kende ik niet.

              Comment


              • #52
                Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                Hey juppekes

                Ik heb dit ook eens geprobeerd

                Ziet er leuk uit

                Bootjes

                Comment


                • #53
                  Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                  Ik gebruik CombineZ al een tijdje voor modelbaan-fotografie.
                  Hierbij een voorbeeldje.
                  Het verschil tussen het voorste en achterste punt bedraagt ongeveer 4 meter

                  loco

                  Comment


                  • #54
                    Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door loco Bekijk bericht
                    Ik gebruik CombineZ al een tijdje voor modelbaan-fotografie.
                    Hierbij een voorbeeldje.
                    Het verschil tussen het voorste en achterste punt bedraagt ongeveer 4 meter

                    loco

                    Je ziet bijna niet meer dat het allemaal miniatuur is.....knap gemaakt
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #55
                      Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                      Je ziet bijna niet meer dat het allemaal miniatuur is.....knap gemaakt
                      Amen .. heel goed gedaan .. chapeau!

                      Comment


                      • #56
                        Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        Das toch al goed gelukt he.Je ziet wel dat door de software het perspectief grotendeels weg is. De gsm is even breed vooraan als achteraan. Indien je dit perspectief terug wil halen kan je via photoshop filters(distort-lens correction) of transform de gsm naar achteren toe terug iets smaller maken. Het tegenovergestelde van wat je met gebouwen probeert te bereiken indien ze vervormd zijn door groothoek.
                        Ja, maar de handelswijze hier boven beschreven, is dat je steeds op een ander vlak gaat scherpstellen, een vriend van mij (mineralenverzamelaar) gebruikt reeds jaren het programma, en zweert erbij aan zijn scherpstelling van de lens niet te raken, hij gebruikt een instelrail, en verplaatst zijn camera steeds met een milimeter, zo zou je perspectief beter behouden blijven, neem dat nu niet als evangelie, maar ik kan er inkomen dat het wat kan uitmaken.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                          De afstand tussen het object en de lens veranderen ipv het scherpstelvlak verleggen lijkt ook mij intuïtief een verschil uit te maken mbt het (beter) behoud van perspectief. Kan dit te maken hebben met het feit dat de afbeeldingsmaatstaf (vb 1:1 met een macrolens) dan dezelfde blijft, of laat mijn beginners-intuïtie mij hier in de steek ?

                          Comment


                          • #58
                            Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Ja, maar de handelswijze hier boven beschreven, is dat je steeds op een ander vlak gaat scherpstellen, een vriend van mij (mineralenverzamelaar) gebruikt reeds jaren het programma, en zweert erbij aan zijn scherpstelling van de lens niet te raken, hij gebruikt een instelrail, en verplaatst zijn camera steeds met een milimeter, zo zou je perspectief beter behouden blijven, neem dat nu niet als evangelie, maar ik kan er inkomen dat het wat kan uitmaken.
                            Om de ganse diepte in de vorige voorbeeldfoto #53 te halen met telkens een verplaatsing van een paar mm
                            moet je een laaaange focusrail hebben . Wat je met een focusrail doet is ook de focus verder naar achteren of naar voren brengen(scherpstelvlak verschuift mee)....dwz de invulling van de op elkaar volgende foto's is ook telkens anders....je brengt de lens verder naar achteren(dichter naar het onderwerp) en dus zal de vergroting in de volgende foto ook wijzigen.Het perspectief zal weerom verminderen. Toegegeven er zal minder vervorming zijn dan wanneer je de focus zou verdraaien..optisch verschuift er niks dmv een focusrail.
                            Een focusrail werkt volgens mij dus vooral heel goed bij kleinere voorwerpen ( closeup,macro en micro fotografie).
                            Last edited by RUPSELKOPKE; 11 februari 2010, 11:54.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                            Comment


                            • #59
                              Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dietn Bekijk bericht
                              De afstand tussen het object en de lens veranderen ipv het scherpstelvlak verleggen lijkt ook mij intuïtief een verschil uit te maken mbt het (beter) behoud van perspectief. Kan dit te maken hebben met het feit dat de afbeeldingsmaatstaf (vb 1:1 met een macrolens) dan dezelfde blijft, of laat mijn beginners-intuïtie mij hier in de steek ?
                              Wat doe je door de afstand te veranderen tov je voorwerp....je wijzigd dan toch ook het scherpstelvlak indien je niets aan je objectief verdraaid...je wijzigd bijgevolg ook de vergroting en het perspectief . Wat je wel verminderd is de vervorming van het beeld welke je krijgt door verplaatsing van lenselementen.
                              Last edited by RUPSELKOPKE; 11 februari 2010, 11:46.
                              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                              Comment


                              • #60
                                Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                                Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                                Om de ganse diepte in de vorige voorbeeldfoto #53 te halen met telkens een verplaatsing van een paar mm
                                moet je een laaaange focusrail hebben . Wat je met een focusrail doet is ook de focus verder naar achteren of naar voren brengen(scherpstelvlak verschuift mee)....dwz de invulling van de op elkaar volgende foto's is ook telkens anders....je brengt de lens verder naar achteren(dichter naar het onderwerp) en dus zal de vergroting in de volgende foto ook wijzigen.Het perspectief zal weerom verminderen. Toegegeven er zal minder vervorming zijn dan wanneer je de focus zou verdraaien..optisch verschuift er niks dmv een focusrail.
                                Een focusrail werkt volgens mij dus vooral heel goed bij kleinere voorwerpen ( closeup,macro en micro fotografie).
                                Inderdaad, bij de persoon waarover ik het hier had, gaat het hoofdzakelijk over macro en micro fotografie, wat volgens hem heel belangrijk is, is dat het focusrail perfect parallel moet staan tegenover de optische as van het objectief.

                                Hier nog eens de link naar Combine ZM KLIK

                                Comment

                                Working...
                                X