Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monitor en grafische kaart

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Monitor en grafische kaart

Ik ben aan het orienteren op beeldschermen.
    Ik heb nu de Samsung 226CW waar ik niet tevreden over ben. De kleuren zijn zo ontzettend rood..
    Ik koppel dat scherm aan mijn laptop. Kalliberen werkt niet, krijg de kleuren niet mooi. Resultaat, scherm te koop.

Maar nu bedacht ik me net, kan het zijn dat mijn videokaart van mijn laptop DAT scherm niet aankan?
    Dat scherm zou 16,7 miljoen kleuren hebben.
    Mijn videokaart: ATI Radeon Graphics HD2300
    Ik ben over mijn Acer laptop scherm wel heel tevreden. Kleuren van mijn afdrukken komen best goed overeen.

Maar als mijn lap geen scherm van 16,7 miljoen kleuren aankan, kan ik beter een pc (vaste desktop) kopen die dat wél aankan. Om beter kleurresultaat te krijgen??? Of maakt het niks uit?

Alvast bedankt voor de tips/adviezen!
    Olympus E-3 en Olympus E-510 met 14-54mm en 50-200mm. Vosonic 8360. Metz 48 en Metz 58
    Sigma 18mm - 125mm

Re: Monitor en grafische kaart

Geen enkel scherm kan 16,7 miljoen kleuren aan en als ze het al zouden kunnen heb je er niks aan, want onze ogen zijn toch niet in staat ze allemaal te onderscheiden.

Ik denk trouwens niet dat het aantal kleuren van je videokaart het probleem is hier, het is een redelijk moderne. Hoe kallibreer je?

Comment

Met een spider. Ik verbind hem met USB aan mijn lap maar hang de spider aan het 2e scherm.
      Olympus E-3 en Olympus E-510 met 14-54mm en 50-200mm. Vosonic 8360. Metz 48 en Metz 58
      Sigma 18mm - 125mm

Comment

zorg er wel voor dat uw kaart op een resolutie van 1680x1050 staat, andere resoluties werken ook maar dan krijg je rare effecten.
        Wat de kleuren betreft, je hebt wel 16,7M kleuren nodig.
        Dit is nl de contrast diepte van de drie hoofd kleuren.
        Als uw monitor 16.7M kleuren aankan, betekend dit dat de contrastdiepte per kleur 8 bit is (256 stappen), de combinatie 256x256x256=16.777.216 combinaties of kleuren.
        Het oog kan 6-8M kleuren onderscheiden, dus ruim voldoende, maar het alternatief is 6bit kleurdiepte =64x64x64 =262.144 kleuren, dit is dus te weinig.
        Ook de kabel waarmee je aansluit is belangrijk. Liefst een DVI dual link, uw monitor kan het aan maar van de kaart ben ik niet zeker, dit kun je zien aan de connector op de videokaart.
        Wil je er meer over weten, kijk dan eens op mijn site naar "Beeldschermen"
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Ik geloof dat we hier een misverstand hebben over op welke 'stand' je je videokaart moet zetten, welke stand het beeldscherm accepteert en hoeveel kleuren het beeldscherm daadwerkelijk kan tonen.

Wat is de betekenis van contrastdiepte?

Comment

Bij de "Beeldscherm " instellingen in het configuratie scherm van uw computer kun je uw scherm forceren om op een andere resolutie te werken dan "voorkeur" resolutie die de fabrikant bedoeld heeft , in dit geval 1680x1050. Maar in dat geval zal het scherm niet optimaal werken. Probleem is dat sommige kaarten deze resolutie niet aan kunnen. Als de processor op de videokaart niet krachtig genoeg is, zal er een compromis moeten gemaakt worden, tussen de raster frequentie,de resolutie en de contrast diepte, wat de kwaliteit van het beeld niet ten goede komt.

Iedere pixel bestaat uit een Rood-groen en blauwe deelpixel. als ze samen alledrie max licht geven is de kleur wit. Staan ze alle drie op 0 dan is de pixel zwart. Grijs heb je als de contrast stappen van de 3 deelpixels gelijk zijn met een niveau dat ergens tussen zwart en wit ligt. Alle andere contrast verhoudingen van de deelpixels resulteren in een andere kleur met een bepaalde helderheid. Totaal dus 16.7M kleurstappen, in geval van 8 bit scherm.
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
              Bij de "Beeldscherm " instellingen in het configuratie scherm van uw computer kun je uw scherm forceren om op een andere resolutie te werken dan "voorkeur" resolutie die de fabrikant bedoeld heeft , in dit geval 1680x1050. Maar in dat geval zal het scherm niet optimaal werken. Probleem is dat sommige kaarten deze resolutie niet aan kunnen. Als de processor op de videokaart niet krachtig genoeg is, zal er een compromis moeten gemaakt worden, tussen de raster frequentie,de resolutie en de contrast diepte, wat de kwaliteit van het beeld niet ten goede komt.

Iedere pixel bestaat uit een Rood-groen en blauwe deelpixel. als ze samen alledrie max licht geven is de kleur wit. Staan ze alle drie op 0 dan is de pixel zwart. Grijs heb je als de contrast stappen van de 3 deelpixels gelijk zijn met een niveau dat ergens tussen zwart en wit ligt. Alle andere contrast verhoudingen van de deelpixels resulteren in een andere kleur met een bepaalde helderheid. Totaal dus 16.7M kleurstappen, in geval van 8 bit scherm.
              Is dit een antwoord op iets in deze thread? Nogmaals: wat versta je onder contrastdiepte? Dat woord bestaat m.i. niet echt.

http://www.spatiegebruik.nl/index.php

Comment

Working...
              X