Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
graag had ik enkele tips gekregen omdat ik naar een concert ga vrijdag en er graag enkele leuke foto's zou willen maken
op wat moet ik speciaal letten ??
Waar je speciaal moet op letten? Hangt er een beetje vanaf... Welk concert? Een internationale artiest in een megatempel zoals het Sportpaleis? Of een lokaal rockbandje die voor een handvol mensen in een achterzaaltje in een of ander bruin caféetje speelt?
Met welk materiaal wil je foto's nemen? Ben je een geaccrediteerd fotograaf met reflexcamera die van op de eerste rij mag fotograferen? Of wil je met je compactje foto's nemen vanaf het midden van de zaal?
Er zijn hier en daar uitzonderingen, maar algemeen kan je stellen dat flitsen niet is toegestaan. Heb al concerten geweten waarbij mensen van de security of van de organisatie de flitsers in de zaal vriendelijk doch kordaat vragen om de flits uit te schakelen. Trouwens, op mega-concerten van superartiesten is het meestal niet toegestaan te fotograferen (staat achteraan vermeld op je ticket).
Het belangrijkste aandachtspunt is de lichtsterkte van je lens. Podia zijn niet altijd supergoed verlicht (vooral bij "kleinere" artiesten / optredens) en een 2.8 is dan wel een aanrader. Op deze manier kan je in combinatie met hogere iso-waarden iets snellere sluitertijden hanteren, want geloof me, die artiesten staan nog geen fractie van een seconde stil op hun podium ;-) Verder is het ook handig om toch iets of wat "tele" te hebben, ook al sta je op de 1e rij, het is handig om te kunnen zoomen tot 200 mm.
Fotograferen met een compactje lijkt me moeilijker omdat die toestelletjes over het algemeen veel trager zijn dan een reflexcamera, en je dan nogal wat "bewegingsonscherpe" foto kan overhouden.
ha ik beschik over een nikon D40 met nog steeds de standard lens
het is een grote zaal het is namelijk een indor festival en ik meen me te herineren da ik vorig jaar veel mensen heb zien foto's nemen ik ben geen geaccrediteerd fotograaf maar denk dat ik al ways te laat ben om zoiets nog aan te vragen het is vrijdag al
ISO bolle bak op het maximum en apertuur zo wijd open als mogelijk. Maar met een kitlens zal het idd behelpen worden! Misschien een stopje onderbelichten?
Oh ja, en zet uiteraard die flits af, maar dat weet je wel
bram de greve photography | gallery | myspace Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM
ISO bolle bak op het maximum en apertuur zo wijd open als mogelijk. Maar met een kitlens zal het idd behelpen worden! Misschien een stopje onderbelichten?
Oh ja, en zet uiteraard die flits af, maar dat weet je wel
Iso hoger zetten en juist belichten geeft betere resultaten dan onderbelichten en later ophalen in een fotobewerkingsprogramma.
Wil jee een beetje foto en niet teveel kwijt zijn ga dan eens kijken voor de 50mm F1.8 je hebt dan wel geen autofocus met je D40.
Iets meer en met autofocus de Sigma 30mm 1.4 zoals CH Photography al zei.
@mm
Een EF28f1.8usm op een D40 is of vloeken of iets kapot he
[COLOR=Black]Iso hoger zetten en juist belichten geeft betere resultaten dan onderbelichten en later ophalen in een fotobewerkingsprogramma.
Tuurlijk, volledig mee eens. Maar als je ISO al op het maximum staat, en je komt er nog niet (omdat je kitlens niet snel genoeg is), wat doe je dan?
Vandaar de suggestie om de ISO knop tot 11 te draaien door wat te onderbelichten. Met een stop te onderbelichten ga je virtueel van ISO1600 naar ISO3200 maar je betaalt uiteraard met extra (digitale) ruis. Je verliest een bit.
Maar je kan inderdaad beter een 50mm f1.8 objectief oppikken. Dat moet nog wel lukken tegen vrijdag. Bij Art&Craft bv. =)
Een 50mm f1.8 heeft geen AF op een D40? Da's nieuw voor mij. Maar ik ben dan ook geen Nikon gebruiker =)
bram de greve photography | gallery | myspace Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM
Comment