Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen op het tweede gordijn of niet!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitsen op het tweede gordijn of niet!!

Binnenkort ga ik met een groep een Ruienwandeling (in de riool van Antwerpen) maken.
    Ik mag daar een paar foto's nemen,gezien de zeer zwakke verlichting in de ruien zelf dacht ik dat flitsen op het tweede gordijn een beter resultaat zou geven....veel tijd om het daar te proberen is er niet.
    Een ander alternatief is een zeer hoge Iso instellen maar of dat een beter resultaat gaat geven betwijfel ik.
    Heeft iemand er ervaring mee?
    Groetjes L.Cavalier

Re: Flitsen op het tweede gordijn of niet!!

Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
    gezien de zeer zwakke verlichting in de ruien zelf dacht ik dat flitsen op het tweede gordijn een beter resultaat zou geven....
    Wat dacht je daarmee te bereiken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
      Binnenkort ga ik met een groep een Ruienwandeling (in de riool van Antwerpen) maken.
      Ik mag daar een paar foto's nemen,gezien de zeer zwakke verlichting in de ruien zelf dacht ik dat flitsen op het tweede gordijn een beter resultaat zou geven....veel tijd om het daar te proberen is er niet.
      Een ander alternatief is een zeer hoge Iso instellen maar of dat een beter resultaat gaat geven betwijfel ik.
      Heeft iemand er ervaring mee?
      Groetjes L.Cavalier
      Of je nu flitst op het eerste of het tweede gordijn zal geen verschil uitmaken voor de belichting als dusdanig. Het gaat alleen maar een verschil geven in de manier waarop bewegende onderwerpen weergegeven worden als je flitst met relatief langzame sluitertijden, orde van grootte 1/30 en trager. Bij bewegende onderwerpen neem je dan ook best synchro op het 2de gordijn. Dan heb je eventuele "vegen" van de onscherpte van de onderwerpsbeweging achter je onderwerp aan. Bij synchro op het 1ste gordijn zou het anders lijken dat je onderwerp achteruit ging, omdat de onscherptevegen voor je onderwerp uit komen.

Maar voor de hoeveelheid omgevingslicht heeft het echt geen enkel belang of je op het eerste dan wel op het tweede gordijn flitst. En als je onderwerp (bijna) niet beweegt ga je ook geen verschil zien.

Een goede uitleg vind je hier.
      Last edited by James71; 14 april 2008, 14:52. Reden: off topic stukje verwijderd

Comment

Bedankt Pol
        Ik zal moeten gokken,de groep is 15 mensen groot,ik wil niet te zwaar beladen zijn,ik neem een D200 met Grip en een 24/2.8 mee,ik denk dat ik op 800 ISO met F4 en 1/30 sec met de ingebouwde flitser het zou moeten redden,een SB 600 meesleuren voor één foto is wat te veel.
        Wat denk je,of toch naar 1600 ISO ?
        Mvg.L.Cavalier

Comment

Dus begrijp ik het dan goed dat je bij bewegende onderwerpen en trage sluitertijd best kiest voor tweede gordijn en bij stilstaande onderwerpen of kleine shuttertijd best kiest voor eerste gordijn?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ikke_006 Bekijk bericht
            Dus begrijp ik het dan goed dat je bij bewegende onderwerpen en trage sluitertijd best kiest voor tweede gordijn en bij stilstaande onderwerpen of kleine shuttertijd best kiest voor eerste gordijn?
            Heeft iemand van jullie senior members ook een antwoord op mijn vraag?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ikke_006 Bekijk bericht
              Heeft iemand van jullie senior members ook een antwoord op mijn vraag?
              Nee, eerste en tweede gordijn maakt niks uit bij stilstaande onderwerpen. Het verschil komt alleen naar voren bij bewegende voorwerpen en lange sluitertijden. Zie het voorbeeld in Pol's link, de persoon beweegt van rechts naar links.
              Last edited by James71; 14 april 2008, 14:35. Reden: off topic stukje verwijderd

Comment

Off topic- laatste keer dat ik daar was (ruien A'pen) stond daar een bord dat het verboden was om foto's te nemen. Alleen aan de aanlegsteiger mag dat.
                Ik denk dat je misschien foto's moet nemen van achter het gordijn. (grapje)

Misschien hebben ze dat bord weggenomen.dunno.

DPaul.
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                  Off topic- laatste keer dat ik daar was (ruien A'pen) stond daar een bord dat het verboden was om foto's te nemen. Alleen aan de aanlegsteiger mag dat.
                  Ik denk dat je misschien foto's moet nemen van achter het gordijn. (grapje)

Misschien hebben ze dat bord weggenomen.dunno.

DPaul.
                  Ik heb de toelating om één of hopelijk meerd foto's te nemen.

Comment

Ik zou in jouw geval de grip thuislaten, en toch een externe flits meenemen - je geeft zelf al aan dat het waarschijnlijk maar voor 1 foto zal zijn.

R

Comment

[MOD]
                      Off-Topics werden verwijderd.
                      Laten we het beschaafd houden aub

Comment

Hoi,

Ik ben er nog begin maart geweest.
                        Daar ik geen idee had hoe het er daar aan toe ging (nattigheid?) had ik de dslr maar thuis gelaten en een compactje meegenomen .
                        Ik had beter mijn dslr meegenomen.
                        Je moet er wel oppassen waar je gaat staan want er zijn daar een paar diepe plaatsen (60cm) en daar zijn de laarzen die je krijgt niet hoog genoeg voor .
                        Ik heb gelukkig geen probleem gehad maar in het donker (je krijgt een zaklampje mee) moet je toch wel even uitkijken.
                        De gids geeft wel degelijk nog mee dat de copyright voor het publiceren van foto's nog steeds bij de Gazet Van Antwerpen ligt. Er mogen dus geen foto's gemaakt worden na het kleine boottochtje.
                        Er werd wel bijverteld dat als het in de ruien zou bliksemen er waarschijnlijk buiten een onweer op komst zal zijn.
                        Foto's met het compactje zijn dus niets waard behalve daar waar er een TL lamp brand.

Grtz,
                        Wilfried
                        The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

Comment

Working...
                        X