Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's in zwembad (dringend)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's in zwembad (dringend)

Ik zou morgen (zondag) foto's willen nemen tijdens een zwemwedstrijd. Voor degenen die nog nooit naar een zwemwedstrijd zijn gegaan, het is daar een cocktail van warmte, chloor en vochtige lucht. Volgens mij niet echt aan te raden voor foto-apparatuur of maak ik mij zorgen om niets ?

Re: Foto's in zwembad (dringend)

Ik heb er geen ervaring, maar ik zou er inderdaad mijn toestel niet mee naar binnen nemen ...

Comment

Hangt er waarschijnlijk ook vanaf welk toestel je hebt.Wel zorgen dat je toestel zich kan aanpassen aan de luchtvochtigheid,dus tijdig op post zijn.
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
        Hangt er waarschijnlijk ook vanaf welk toestel je hebt.Wel zorgen dat je toestel zich kan aanpassen aan de luchtvochtigheid,dus tijdig op post zijn.

D300 met 80-200 lens ...

Comment

Vooral zorgen dat je zelf (met jouw toestel) niet in het water valt, bij het zoeken naar een meestal dichtbij de waterkant en laag standpunt.

Verder zou ik me niet te veel zorgen maken om het Chloor, je ademt het zelf in, en is waarschijnlijk aan strikte regels gebonden, zodat er geen gevaar is voor corossie aan het toestel.

Ik vermoed dat een hele dag aan zee "gevaarlijker" is gezien het relatieve hoge zoutgehalte in de lucht, en de problemen met het zand nog niet meegerekend.

Uit voorzorg zou ik toch vermijden om van objectief te wisselen binnen het zwembadgebouw, en misschien toch een beschermfilter gebruiken om eventuele aantasting van de coating te vermijden.

H A P P Y S H O O T I N G

Je kan ook nog dit snel ffe kopen : Als er een D3 in past dan zeker wel een D300

Na de shoot toestel en objectief grondig reinigen met een stomende hogedrukreinigen.
          Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

Comment

Ik heb met mijn simpele 350D en niet-spatwaterdichte lenzen drie maanden in het regenwoud rondgelopen, waar het even vochtig is als in een zwembad. Gewoon maken dat je een half uur vantevoren op post bent, zodat je materiaal aan 't vocht kan wennen (en dan in het bijzonder de lenzen natuurlijk, wegens condens), en je verder nergens zorgen om maken. Wissel gerust van lenzen ook, 't kan allemaal geen kwaad. Je hebt je gerief om het te gebruiken hé, en dat geldt niet alleen voor ideale situaties. Je materiaal kan er best tegen.

't Zou trouwens maar erg zijn als je coating of iets anders door zoiets aangetast zou geraken hé... Wat moeten fotografen dan die in de tropen wonen? Niet fotograferen?

Go for it
            ______
            www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
              Go for it
              't Was gisteren...

Comment

Hoe zou 't geweest zijn... ben benieuwd.
                ______
                www.vue.photo

Comment

aan het vocht wennen
                  Heeft niets te maken met vocht en alles met temperatuur.
                  Condenseren gebeurt altijd op een kouder oppervlak (thermodynamica)
                  Canon EOS 40d ; Tamron 17-50 F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jacky001 Bekijk bericht
                    aan het vocht wennen
                    Heeft niets te maken met vocht en alles met temperatuur.
                    Condenseren gebeurt altijd op een kouder oppervlak (thermodynamica)
                    en wat denk je dat er dan met een camera gebeurt als je van buiten bij circa 10 graden naar binnen gaat naar circa 28 graden ???

Juistja : condens en condens zijn waterdruppels

DUS ? : apparatuur langzaam laten wennen aan temperatuur en dan is er niets aan de hand
                    Website : www.alextimmermans.com
                    Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                    Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

wij zetten buiten de camera in een plastiekenzak in een grote opvouwbare frigobox, en laten die frigobox in bv. het subtropisch zwembad langzaam aanpassen aan de omgevingstemperatuur gedurende minstens een uur, daarna haal je die camera die in de gelsoten plastic zak is uit de frigobox, en wacht je nog een 10 minuutjes, daarna mag de camera uit de plastiek zak en kan je werken zonder last van condens

Comment

Heb eens een opdracht gedaan in een zwembad. 4 uur met cam rondgelopen en lenzen gewisseld. Geen enkele problemen met cam of lenzen gehad.

Groetjes!
                        Loes

Comment

Ik weet dat ik wel een beetje laat ben met de uitleg over zwembaden, maar hopelijk kan ik hiermee nog iemand anders helpen.

Condesatie heeft alles te maken met temperatuur en/of vochtigheidsschommelingen.
                          Als je met uw toestel vetrekt van huis, staat deze toch warm binnen (hoop ik toch). Daarna in de wagen en dan naar het zwembad. Normaal kan er geen probleem zijn, aangezien de luchtvochtigheid in her zwembad wordt geregeld.
                          Staat uw toestel toch op een behoorlijk lagere temperatuur kan er wel condensatie optreden. Laat uw toestel eerst in de inkomhal op temperatuur komen, en daarna de zwemhal betreden.
                          Hou uw lens in de gaten....die zal het eerst beslaan met damp. Dus nog even wachten.

Het grootste probleem voor uw toestel kunnen de chemische dampen zijn. Pas op...hetgeen je ruikt is geen chloor, maar gebonden chloor. Deze zijn zeker niet goed voor de contactjes in uw toestel. Vele GSM'kes zijn reeds gesneuveld in de zwembadwereld....dus

Verdorie... ik ben te ver aan het gaan, dus kortom:
                          Probeer kortstondig te fotograferen in binnenbaden + gun je toestel voor en na de shoot enige tijd te aclimatiseren.

mvg
                          Keps
                          Piet Cosaert
                          http://kepsfotografie.wordpress.com

Comment

Working...
                          X