Ik heb net een externe flitser aangeschaft (speedlite 430 van Canon) en wat me opvalt is dat ik regelmatig rode ogen heb. Wat is hier de oorzaak van? Ik moest op een loactie foto's gaan nemen met zo'n slechte belichting dat ik gewoon moest flitsen. Op 1.8 had ik een sluitertijd van 1" en statief is niet mogelijk daar. Maar ik zie nu wel dat ik redelijk wat foto's heb met rode ogen en daar ben niet echt tevree mee. Iemand tips hoe ik dit kan vermijden?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Rode ogen met externe flitser
Collapse
X
-
-
-
Re: Rode ogen met externe flitser
Met de flist heb je het netvlies, door de pupil verlicht, en dat is rood. Bij beesten heb je weer andere kleuren. Waarschijnlijk heb je recht vooruit geflitst
Oplossingen:
1 Niet rode ogen funktie op de camera gebruiken, dan maak je steeds de foto, die je niet wil maken.
2 bouncen tegen iets, flits naar boven, links, rechts if combinatie hiervan draaien zodat het licht tegen iets kan reflecteren, het wordt dan zachter en komt van een andere kant.
3 flist ergens naats de camera opstellen.
Wat ook betere resultaten geeft is de iso naar bv 400 iso en dan zacht inflitsen.
Boek over flisen kopen, bestuderen en oefenen, oefenen, oefe.......Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
-
Oorspronkelijk geplaatst door Digi-Steve Bekijk berichtIk heb net een externe flitser aangeschaft (speedlite 430 van Canon) en wat me opvalt is dat ik regelmatig rode ogen heb. Wat is hier de oorzaak van? Ik moest op een loactie foto's gaan nemen met zo'n slechte belichting dat ik gewoon moest flitsen. Op 1.8 had ik een sluitertijd van 1" en statief is niet mogelijk daar. Maar ik zie nu wel dat ik redelijk wat foto's heb met rode ogen en daar ben niet echt tevree mee. Iemand tips hoe ik dit kan vermijden?
HubertHubert
Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk berichtWat ook kan helpen is ipv optisch zoom, voetzoom te gebruiken. De hoek tussen lens-object en flits-object moet zo groot mogelijk zijn. Hoe groter hoe minder kans op rode ogen dus hoe dichter het object bij je camera is hoe kleiner de kans op rode ogen.Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht*knip*
1 Niet rode ogen funktie op de camera gebruiken, dan maak je steeds de foto, die je niet wil maken.
*knip*
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk berichtWat bedoel je daarmee?Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk berichtWat bedoel je daarmee?
Ogen moet je dichtknijpen op de WC maar niet op een foto. ;=)
HubertHubert
Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk berichtOgen moet je dichtknijpen op de WC maar niet op een foto. ;=)
Comment
-
Eigenlijk is het simpel. Vermijd dat je flitser in de optische as staat van de lens. M.a.w. gebruik een beugel, zodat je flits naast je toestel staat, of ... nog beter, stel je flitser los op t.o.v. je camera.BD0808BE
Comment
Comment