Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rode ogen met externe flitser

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Rode ogen met externe flitser

Ik heb net een externe flitser aangeschaft (speedlite 430 van Canon) en wat me opvalt is dat ik regelmatig rode ogen heb. Wat is hier de oorzaak van? Ik moest op een loactie foto's gaan nemen met zo'n slechte belichting dat ik gewoon moest flitsen. Op 1.8 had ik een sluitertijd van 1" en statief is niet mogelijk daar. Maar ik zie nu wel dat ik redelijk wat foto's heb met rode ogen en daar ben niet echt tevree mee. Iemand tips hoe ik dit kan vermijden?
    Digi-Steve

Re: Rode ogen met externe flitser

Met de flist heb je het netvlies, door de pupil verlicht, en dat is rood. Bij beesten heb je weer andere kleuren. Waarschijnlijk heb je recht vooruit geflitst

Oplossingen:
    1 Niet rode ogen funktie op de camera gebruiken, dan maak je steeds de foto, die je niet wil maken.

2 bouncen tegen iets, flits naar boven, links, rechts if combinatie hiervan draaien zodat het licht tegen iets kan reflecteren, het wordt dan zachter en komt van een andere kant.

3 flist ergens naats de camera opstellen.

Wat ook betere resultaten geeft is de iso naar bv 400 iso en dan zacht inflitsen.

Boek over flisen kopen, bestuderen en oefenen, oefenen, oefe.......
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digi-Steve Bekijk bericht
      Ik heb net een externe flitser aangeschaft (speedlite 430 van Canon) en wat me opvalt is dat ik regelmatig rode ogen heb. Wat is hier de oorzaak van? Ik moest op een loactie foto's gaan nemen met zo'n slechte belichting dat ik gewoon moest flitsen. Op 1.8 had ik een sluitertijd van 1" en statief is niet mogelijk daar. Maar ik zie nu wel dat ik redelijk wat foto's heb met rode ogen en daar ben niet echt tevree mee. Iemand tips hoe ik dit kan vermijden?
      Wat ook kan helpen is ipv optisch zoom, voetzoom te gebruiken. De hoek tussen lens-object en flits-object moet zo groot mogelijk zijn. Hoe groter hoe minder kans op rode ogen dus hoe dichter het object bij je camera is hoe kleiner de kans op rode ogen.

Hubert
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
        Wat ook kan helpen is ipv optisch zoom, voetzoom te gebruiken. De hoek tussen lens-object en flits-object moet zo groot mogelijk zijn. Hoe groter hoe minder kans op rode ogen dus hoe dichter het object bij je camera is hoe kleiner de kans op rode ogen.
        Daar zul je veel waardering mee oogsten bij je slachtoffers....
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          *knip*
          1 Niet rode ogen funktie op de camera gebruiken, dan maak je steeds de foto, die je niet wil maken.
          *knip*
          Wat bedoel je daarmee?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
            Wat bedoel je daarmee?
            Bij RO reductie vuurt de camera eerst een aantal flitsen af of geeft een lichtstraal om de pupillen dicht te laten gaan en de foto wordt dan later genomen, dus niet de foto die wilde maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
              Wat bedoel je daarmee?
              Bedoeld mensen met dichtgeknepen ogen.
              Ogen moet je dichtknijpen op de WC maar niet op een foto. ;=)

Hubert
              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                Ogen moet je dichtknijpen op de WC maar niet op een foto. ;=)
                Haha, als je je anti-rode ogen opzet is vaak HET moment ook voorbij en heb je het gemist.

Comment

Eigenlijk is het simpel. Vermijd dat je flitser in de optische as staat van de lens. M.a.w. gebruik een beugel, zodat je flits naast je toestel staat, of ... nog beter, stel je flitser los op t.o.v. je camera.
                  BD0808BE

Comment

Working...
                  X