Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe studio bouwen? (Specifieker) beginnersvraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe studio bouwen? (Specifieker) beginnersvraag

mja oke
    aangezien normaal de eerste stap flitser is en pas nadien studioset zal ik dan maar eerst een flitser kopen. Of dat nu al gaat zijn of binnen een jaar, mmm... nog eens over nadenken
    Canon Eos 350D, grip, 50mm f1.8 II, 18-55kit, 55-200, en een verlanglijst dat eerder een waslijst is

Comment

Re: Hoe studio bouwen? (Specifieker)

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
      Nog beter is flitsers te kopen, zo heb je het hele kleurenspectrum die ontbreekt bij gewone lampen.. Niet aan beginnen die bouwlampen, ze zijn de paar euro's niet waard!
      Sorry voor de inmenging.(zoals ge zegt bouwlampen zijn niet zo goed)

Maar voor de daglicht TL lampen zoals die van Philips code 33 geeft men
      dacht ik ook een kleurtemperatuur op van 6500 graden/Kelvin.
      Kostprijs per lamp van 58W lengte 1.5m (=300W licht in gloeidraadlamp termen) 3 euro , uiteraard zonder armatuur.

Hebben die dan niet het volledige kleurspectrum mee ,voor electronische
      flitsers geeft men toch ook die zelfde waarde op.
      Last edited by dacale; 1 februari 2008, 08:26. Reden: tekst aanpassing
      Groeten Leon
      http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
      Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dacale Bekijk bericht
        Sorry voor de inmenging.(zoals ge zegt bouwlampen zijn niet zo goed)

Maar voor de daglicht TL lampen zoals die van Philips code 33 geeft men
        dacht ik ook een kleurtemperatuur op van 6500 graden/Kelvin.
        Kostprijs per lamp van 58W lengte 1.5m (=300W licht in gloeidraadlamp termen) 3 euro , uiteraard zonder armatuur.

Hebben die dan niet het volledige kleurspectrum mee ,voor electronische
        flitsers geeft men toch ook die zelfde waarde op.
        Goeie vraag.. Maar ik denk ook van niet. Herinner me een site met allemaal grafiekjes op, overal ontbrak er wel een 'kleur'.
        Ik laat het aan de kenners over

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
          Goeie vraag.. Maar ik denk ook van niet. Herinner me een site met allemaal grafiekjes op, overal ontbrak er wel een 'kleur'.
          Ik laat het aan de kenners over
          Ge hebt gelijk Lennert hier een site wat gaat over aqauriumverlichtng.
          daarin bespreekt men ook meerdere lamptypes en kleurtemperaturen

Er zijn betere TL types dan ik aangaf, die nog beter het daglicht benaderen.
          Zoals de Philips TLD950 met een keurweergave index van 98% waar de TLD33 maar 63%haalt.
          Maar of ze een flitslicht evenaren weet ik ook niet.

http://www.kara-inci.nl/tabelverlichting.htm.
          Last edited by dacale; 2 februari 2008, 06:36. Reden: toevoeging tekst
          Groeten Leon

Comment

kun je ook niet met flitsers werken?
            Twee flitsers en dan een reflectiescherm erbij eventueel...
            Zo'n flitser kan je dan ook nog gebruiken buiten de studio

grtz
            Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
            BLOG

Comment

Wat zorgt er eigenlijk voor dat de camera op AV een snellere sluitertijd heeft? (kortere dus).
              Hoe meer lampen ik maar bijbreng, die blijft altijd ongeveer hetzelfde.
              Enige tips?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ryder Bekijk bericht
                Wat zorgt er eigenlijk voor dat de camera op AV een snellere sluitertijd heeft? (kortere dus).
                Hoe meer lampen ik maar bijbreng, die blijft altijd ongeveer hetzelfde.
                Enige tips?
                Ge trekt met flits in AV stand en onafhankelijk van de lampen die ge bijbrengt
                ziet ge dat de sluitertijd hetzelfde blijft.(het gaat hier waarschijnlijk om binnen
                opnames)

Als ge flitst heeft de flits de bovenhand en bepaald de sluitertijd.
                (doe maar eens een test zonder flits met camera op statief)

Als ge wilt gaan spelen met sluitertijd moet ge uw camera "in full manuele mode " bedienen.(tenminste als ge uw bepaald diafragma wil behouden)

Maar dan moet ge alles zelf doen , focus,diafragma en sluitersnelheid instellen
                en uw belichting controleren.
                Groeten Leon

Comment

Bedankt voor de uitleg,
                  maar ik sprak niet over flits.
                  Als ik gewoon lampen bij breng of wegdoe dan blijft mijn sluitertijd op Av +- hetzelfde, aan wat ligt het dan?
                  Moet er direct licht in de lens komen voor de camera om dit zelf te veranderen?

Bedankt

Comment

Bedankt voor de uitleg,
                    maar ik sprak niet over flits.
                    Als ik gewoon lampen bij breng of wegdoe dan blijft mijn sluitertijd op Av +- hetzelfde, aan wat ligt het dan?
                    Moet er direct licht in de lens komen voor de camera om dit zelf te veranderen?

Bedankt
                    dat ge niet over een flits sprak weet ik wel.

Maar gebruikt ge uw flits niet samen met uw lampen.
                    Groeten Leon

Comment

Ik flits zonder natuurlijk (interne flitser), 'k vind dat flitslicht echt lelijk.
                      Of zou ik dit beter wel doen?

Comment

Ik flits zonder natuurlijk (interne flitser), 'k vind dat flitslicht echt lelijk.
                        Of zou ik dit beter wel doen?
                        Flitsen met interne flitser is inderdaad niet de goede oplossing ,zeker als deze
                        niet wendbaar is.(geeft harde schaduwen)

Maar er is een oplossing , ik had op aangave van van iemand van BD een
                        tip gekregen om indirect te gaan flitsen via een wit plafond .

de eerste test was eenvoudig met een klein spiegeltje.
                        Camera op statief gezet , timerfunktie gebruikt en spiegeltje met de hand
                        vastgehouden om zo indirect te flitsen , er is ook gebruik gemaakt van reflectieschermen,
                        (ttz het zijn van die aluminium dekens die men op de vooruit legt voor de te hete zon of
                        in de winter tegen het bevriezen van de vooruit.)

Achteraf heb ik een houder gemaakt met ingebouwde spiegeling en verstelbaar die tussen camera en statief
                        gemonteerd is, zie tread in terzake hierover.

het is mischien een beetje simplistisch en lachwekkend maar het werkt.
                        het is bedoelt voor iemand met compaktcamera zonder flitsbevestigingsvoetje.
                        Last edited by dacale; 12 februari 2008, 05:34.
                        Groeten Leon

Comment

Uiteraard is een studio voor ieder anders qua ruimte en uiteindelijke doelen, maar ik zal een opsomming maken voor wat een gemiddelde studio u gaat kosten en wat je nodig hebt.

In mijn ogen minimale ruimte schietroppervlak ca 4x 6 meter. Hoe groter hoe beter. Je wilt ook nog je attributen kwijt en als je je model wilt vrijmaken van de achtergrond zet je haar 2 meter voor het doek. Zelf sta je ook nog eens 2 meter van het model af, dus dan zit je al op 4.

Hoogte is voor portretten niet belangrijk, maar voor full body en fashion toch wel een minimale 300-320cm hoog. Liever hoger als je van onder naar boven gaat schieten.

Aparte wc, kleed- en visaruimte.
                          Keukentje of pantry.

Nodig.

Basisset flitsers 2 stuks. Liefst 350 of 500 watt. Een goed merk, Bowens, Elinchrom enz.: 300-500 euro per stuk
                          Liefst 3 of 4 flitsers, maar kan ook met reflectieschermen, of later worden uitgebreid.

2-4 statieven.

1 softbox min. 60x90 en 1 plu
                          Uitbreiding kan zijn: een beautydish, octo, stripsoftbox., snoot, grids, gels. Kosten ca 1500-2000 euro.

Achtergrond papier. Rollen van 270 cm of 355 cm. Resp. 80 tot 200 euro.
                          Basis wit en zwart. Geen doeken ivm kreukels. Papier is beter maar duurder. Doeken kun je wassen.
                          Ophangsysteem met kettingen .. 200?

Laminaat vloer, zo glad mogelijk anders gaat je papier kapot door de hakken en scherpe attributen.

Om meteen te kunnen schieten met papier flitsers achtergrondsysteem ben je al snel 2000 euro aan basismateriaal kwijt. Ga je voor 4 flitsers en een zooi boxen en dishes, reken op nog eens 2000-3000 euro.

Geen continue licht. Dat wordt veel te warm en is ook moeilijker te sturen en af te dekken. Kost ook een vermogen aan stroom.

Je kunt een studio compleet kaal laten maar ook zo duur aankleden als je wilt,. Dat is naar keuze. Een kale garage/kelder/zolder is een prima begin.

Zeg je ik heb al een mooie kale ruimte en ik investeer 15000 euro, dan heb je ongeveer wat ik heb compleet met kasten, kleding, laminaat, keuken verlichting enz. (los van het pand en het railsysteem aan het plafond, die heb ik voor een prikkie op marktplaats kunnen kopen en was een godsvermogen waard. )

De vraag blijft.. hoe ver wil je gaan en wat wil je er mee bereiken. Een studio huren kost geloof ik 15-30 per uur. Voor 15000 kun je heel wat uurtjes een prof. Studio huren.

Succes met je keuze.
                          Groetjes, Jörgen
                          www.beautyshoot.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
                            Uiteraard is een studio voor ieder anders qua ruimte en uiteindelijke doelen, maar ik zal een opsomming maken voor wat een gemiddelde studio u gaat kosten en wat je nodig hebt.

In mijn ogen minimale ruimte schietroppervlak ca 4x 6 meter. Hoe groter hoe beter. Je wilt ook nog je attributen kwijt en als je je model wilt vrijmaken van de achtergrond zet je haar 2 meter voor het doek. Zelf sta je ook nog eens 2 meter van het model af, dus dan zit je al op 4.

Hoogte is voor portretten niet belangrijk, maar voor full body en fashion toch wel een minimale 300-320cm hoog. Liever hoger als je van onder naar boven gaat schieten.

Aparte wc, kleed- en visaruimte.
                            Keukentje of pantry.

Nodig.

Basisset flitsers 2 stuks. Liefst 350 of 500 watt. Een goed merk, Bowens, Elinchrom enz.: 300-500 euro per stuk
                            Liefst 3 of 4 flitsers, maar kan ook met reflectieschermen, of later worden uitgebreid.

2-4 statieven.

1 softbox min. 60x90 en 1 plu
                            Uitbreiding kan zijn: een beautydish, octo, stripsoftbox., snoot, grids, gels. Kosten ca 1500-2000 euro.

Achtergrond papier. Rollen van 270 cm of 355 cm. Resp. 80 tot 200 euro.
                            Basis wit en zwart. Geen doeken ivm kreukels. Papier is beter maar duurder. Doeken kun je wassen.
                            Ophangsysteem met kettingen .. 200?

Laminaat vloer, zo glad mogelijk anders gaat je papier kapot door de hakken en scherpe attributen.

Om meteen te kunnen schieten met papier flitsers achtergrondsysteem ben je al snel 2000 euro aan basismateriaal kwijt. Ga je voor 4 flitsers en een zooi boxen en dishes, reken op nog eens 2000-3000 euro.

Geen continue licht. Dat wordt veel te warm en is ook moeilijker te sturen en af te dekken. Kost ook een vermogen aan stroom.

Je kunt een studio compleet kaal laten maar ook zo duur aankleden als je wilt,. Dat is naar keuze. Een kale garage/kelder/zolder is een prima begin.

Zeg je ik heb al een mooie kale ruimte en ik investeer 15000 euro, dan heb je ongeveer wat ik heb compleet met kasten, kleding, laminaat, keuken verlichting enz. (los van het pand en het railsysteem aan het plafond, die heb ik voor een prikkie op marktplaats kunnen kopen en was een godsvermogen waard. )

De vraag blijft.. hoe ver wil je gaan en wat wil je er mee bereiken. Een studio huren kost geloof ik 15-30 per uur. Voor 15000 kun je heel wat uurtjes een prof. Studio huren.

Succes met je keuze.
                            Madmax,

veel van je foto's gezien en je weet natuurlijk waar je over praat,
                            maar dat moet toch goedkoper kunnen dan min 2000 euro??

ik wil zelf mijn kamer (4m x 4m) af en toe ombouwen tot een klein studiootje en had mijn oog laten vallen op de Elinchrom D-Lite Home Studio kit 4 to- go! 2x 400ws
                            voor 725 euro.

Dan nog een reflectiescherm en achtergrond voor laten we zeggen 400 euro en een lichtmeter van ca 300 euro

Dan kom je op een prijs van 1400 euro
                            Last edited by danielsl; 16 februari 2008, 19:32.
                            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                              Madmax,

veel van je foto's gezien en je weet natuurlijk waar je over praat,
                              maar dat moet toch goedkoper kunnen dan min 2000 euro??

ik wil zelf mijn kamer (4m x 4m) af en toe ombouwen tot een klein studiootje en had mijn oog laten vallen op de Elinchrom D-Lite Home Studio kit 4 to- go! 2x 400ws
                              voor 725 euro.

Dan nog een reflectiescherm en achtergrond voor laten we zeggen 400 euro en een lichtmeter van ca 300 euro

Dan kom je op een prijs van 1400 euro

ziet er een leuk setje uit trouwens !
                              misschien wel interessant dat setje zeker voor die prijs denk ik
                              http://www.jvs-photography.be/

Comment

even verder over dat licht gepraat
                                al je nu lampen gebruikt even terzijde dewelke en je houd op de plaats waar het licht valt een grijskaart om je witbalans in je camera aan te passen aan dat licht, is dan het probleem van die kleuren niet opgelost? of zie ik dat te simpel , want dient de mogelijkheid van aanpassing van de witbalans daar uiteindelijk niet voor?
                                http://www.jvs-photography.be/

Comment

Working...
                                X