Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe studio bouwen? (Specifieker) beginnersvraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe studio bouwen? (Specifieker) beginnersvraag

Dag allemaal,

ik zou graag beginnen met een klein studiootje te bouwen, alleen heb ik hier niets ervaring mee. Graag zou ik dan ook weten wat jullie vinden wat ik nodig zal hebben. Bedoeling is portretfotografie te doen samen met het fotograferen van voorwerpen. Ik weet dat er soorten lampen voor nodig zijn, achtergronddoeken etc, maar wat juist goed is weet ik dus niet.
    Ik heb al gehoord van isimo tegen het plafond te hangen, om zo het licht beter te spreiden... is dit idd zo?

Heb ik een speciaal soort doeken nodig? Welke kleuren/motieven worden meestal gebruikt.
    Voor voorwerpen te fotograferen speciale ondergronden (parket,tegels,zand...wat nog zoal?)
    Verder welke soorten lampen zullen nodig zijn, ik heb hier bureaulampen (naart schijnt goed voor low-key foto's)

alvast bedankt om mij tips te willen geven.

groetjes,

Dennis
    Canon Eos 350D, grip, 50mm f1.8 II, 18-55kit, 55-200, en een verlanglijst dat eerder een waslijst is

Re: Hoe studio bouwen?

Je hebt vele vragen.
    Ik denk dat je best eens de zoekfunctie gebruikt op "studio" of "studiofotografie".
    Er staan bvb héél goeie filmpjes van BD lid madmax online.
    ook frederic de smet heeft hierover al veel postings gedaan.
    Zoek eens ,je zal een berg info vinden,en stel dan meer gerichte vragen.
    Succes !

Comment

ok bedankt!
      ga ik eerst eens doen dan
      Canon Eos 350D, grip, 50mm f1.8 II, 18-55kit, 55-200, en een verlanglijst dat eerder een waslijst is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sempike Bekijk bericht
        Dag allemaal,
        ik zou graag beginnen met een klein studiootje te bouwen, alleen heb ik hier niets ervaring mee.
        Beste Dennis

Je schrijft dat je nog geen studio ervaring hebt. Raad je aan om een keer een studio te huren om eens te zien of studio je wel ligt.

Het is immers een investering die je moet doen en als later zou blijken dat het niet je "ding" is ...

Succes met je zoektocht

Comment

ik ben al even aan het zoeken geweest, heb de filmpjes van madmax gezien (die echt subliem zijn!).

Wat ik al weet is dat voor mijn ruimte (4 op 6meter) een lichtsterkte van 300 a 500 watt genoeg is (klopt toch he). Achtergrond is meestal wit, maar kan ook grijsachtig zijn (of ander motieven). Met twee lampen en paar reflectieschermen kom je al heel ver, dus om te beginnen is dat voor mij voldoende denk ik. Toch zit ik met nog wat vragen.

Voor ik foto's kan gaan nemen moet ik een achtergrond hebben: moet dat een doek uit stof zijn, of eerder papier, moet dat doek/papier speciale eigenschappen hebben, bijvoorbeeld niet reflecterend ofzo

Welk zijn zoal goede lampen/softboxen? Niet te duur natuurlijk maar het mag ook niet stuk gaan na een week. Heb ook ergens gelezen dat gewoon lampen uit de bouwsector kunnen gebruikt worden… kan dat ook en heeft het een redelijk resultaat? Eventueel daar dan een doek voorhangen om het een beetje diffuus te maken?...

Softboxen of sunlightreflectors (verschil tussen?) moeten ook instelbaar zijn in stops, wat ik niet snap is hoe veel of hoe sterk instelbaar die moeten zijn, sommigen zijn vb :"6 stops 1/32 tot 1/1 (18Ws - 600Ws) met een hoge nauwkeurigheid van 1/10 f-stop" Wat is er eig goed nzo? ken hier niks van..

Als ik al een achtergrond heb, en wat licht met reflector kan ik toch al beginnen, dus al op voorhand bedankt aan wie op deze vele vragen wil antwoorden!

Dennis

Comment

Re: Hoe studio bouwen? (Specifieker)

Als je wil mag je is komen kijken bij mij in de studio !

MVG, Jeff

Ok je hoeft niet, natuurlijk, voor alle lezers die denken dat deze uitnodiging voor hun ook geldig is, sorry
            bij deze zeg ik er duidelijk bij dat ze bedoeld was voor de TS, maar die heeft al een studio gezien dus
            niet meer nodig dan .

MVG, Jeff
            Last edited by Digipics357; 28 januari 2008, 18:43. Reden: Update aanbod.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Re: Hoe studio bouwen? (Specifieker) beginnersvragen

Bedankt voor het voorstel, maar ik ben nl. al een paar keer in een real life studio geweest. Er zijn toch wat dingen die ik wel kan zien maar niet weet mbt de technologie enzo.

De achtergrond is meestal papierachtig, maar zou het ook met een stoffen doek kunnen? Zo'n doek gaan kopen in een fotowinkel kost toch al wat.

Softboxen zijn supergoed natuurlijk, maar kost ook al wat, daarom, zou het met bouwlampen kunnen...
              Eventueel kan ik een goedkope softbox kopen, maar dan weet ik nog niet hoe instalbaar die moet zijn (aantal stops ofzo voor low/highkey)

alvast bedankt!

groetjes

Titeledit: heb er maar beginnersvragen bij gezet

Comment

Bouwlampen zijn niet echt handig voor modelfotografie, ze geven wat geel licht af. In plaats van dat kan je misschien daglichtlampen kopen. Ze zijn niet zo duur als de flitsers.

Comment

zoals dit een beetje? http://www.diyphotography.net/the-st...wont-strip-you

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
                    Bouwlampen zijn niet echt handig voor modelfotografie, ze geven wat geel licht af. In plaats van dat kan je misschien daglichtlampen kopen. Ze zijn niet zo duur als de flitsers.
                    Dat gele licht kan je aanpassen door een handmatige witbalans te gebruiken.

Maar daarmee krijg je de warmte niet weg die de lampen afgeven, je hebt verschillende lampen van 500W nodig als je voldoende licht wil, en dan kan je model het ook wel te warm krijgen.

De daglichtlampen, dat is een soort spaarlamp, en die heeft ook geen perfecte kleurweergave.

Met flitsers krijg je toch nog een betere kleurweergave dan met halogeenspots + aangepaste witbalans, maar de investering is ook heel wat groter.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Dat gele licht kan je aanpassen door een handmatige witbalans te gebruiken.

Maar daarmee krijg je de warmte niet weg die de lampen afgeven, je hebt verschillende lampen van 500W nodig als je voldoende licht wil, en dan kan je model het ook wel te warm krijgen.

De daglichtlampen, dat is een soort spaarlamp, en die heeft ook geen perfecte kleurweergave.

Met flitsers krijg je toch nog een betere kleurweergave dan met halogeenspots + aangepaste witbalans, maar de investering is ook heel wat groter.
                      Nog beter is flitsers te kopen, zo heb je het hele kleurenspectrum die ontbreekt bij gewone lampen.. Niet aan beginnen die bouwlampen, ze zijn de paar euro's niet waard!

Comment

Re: Hoe studio bouwen? (Specifieker) beginnersvraag

zoals in een ander forum te lezen staat (bedankt voor het antwoord lennert) ben ik ook van plan een portretlens aan te kopen, maar ook een flitser! de 430 EX, zou ik daar mooie portretten mee kunnen maken?
                        Via het plafond of de muur flitsen, of buiten in de zon eventueel met reflectieschermen... Misschien is dit wel een beter idee dan een studiootje te willen maken

Comment

zoals in een ander forum te lezen staat (bedankt voor het antwoord lennert) ben ik ook van plan een portretlens aan te kopen, maar ook een flitser! de 430 EX, zou ik daar mooie portretten mee kunnen maken?
                          Via het plafond of de muur flitsen, of buiten in de zon eventueel met reflectieschermen... Misschien is dit wel een beter idee dan een studiootje te willen maken
                          Denk er eerst eens over na! Een opzetflitser kun ja altijd en overal gebruiken. Dmv een cactus-triggertje kun je ze off-camera laten afgaan.
                          Als je een shoot op deze manier wilt doen moet je er wel rekening mee houden dat je wachttijd langer en langer wordt naarmate je batterijen plat geraken.
                          Met studioflitsers kun je om de (+-)1-2 seconden een foto trekken. Die flitsers zijn ook een stuk krachtiger, en gemaakt om een softbox/plu/dish op aan te sluiten. Maar dan weer minder mobiel om even op locatie te gaan flitsen..

Comment

sorry maar uit je antwoord weet ik niet of je mij de aankoop van een flitser aan of afraad Je kan ze idd ook buiten gebruiken, af de camera met zo'n kabelke, wat ik wel een groot voordeel vindt, eventueel bij een groot dynamisch bereik kan ik die ook gebruiken als invulflits.

Wat ik mij nu afvroeg, gisteren was ik foto's aan het nemen van mijn moeder, met flits, maar vanboven haar haren waren volledig donker nog. Zou ik met een opzetflits, via het plafond een veel beter resultaat krijgen...

groetjes

Comment

sorry maar uit je antwoord weet ik niet of je mij de aankoop van een flitser aan of afraad Je kan ze idd ook buiten gebruiken, af de camera met zo'n kabelke, wat ik wel een groot voordeel vindt, eventueel bij een groot dynamisch bereik kan ik die ook gebruiken als invulflits.

Wat ik mij nu afvroeg, gisteren was ik foto's aan het nemen van mijn moeder, met flits, maar vanboven haar haren waren volledig donker nog. Zou ik met een opzetflits, via het plafond een veel beter resultaat krijgen...

groetjes
                              Ik raad het je ook niet aan of af. Ik probeer je alleen te zeggen dat er voor en nadelen hebt bij alle 2.

Licht neemt heel sterk af in functie van de afstand.
                              Stond je moeder dichtbij, en de achtergrond een stuk verder, dan is je onderwerp goedbelicht, en de achtergrond een stuk donkerder.
                              Bounce je via het plafond, dan verspreid je het licht alle kanten op, zodat er meer belicht is

Comment

Working...
                              X