Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Partyfotografie fuif

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Partyfotografie fuif

    Oorspronkelijk geplaatst door Tom Beuckelaere Bekijk bericht
    Omgevingsfoto's zijn hier wel een probleem, wat is jullie best practice? Ik heb een prime die tot f1.8 kan, iso1600 lukt nog net om het ruisniveau "aanvaardbaar" te hebben. Ik heb altijd de indruk dat m'n publiek donker is of de kleuren in mijn foto nogal eentonig.
    Wachten tot de kleuren ernaar staan. In een donker en rode verlichte zaal het héél lastig zijn om goede foto's te schieten. Maar omgevingsfoto's doe ik altijd ZONDER flits en vandaar uit f zo laag mogelijk en iso op 1600 of 3200.

    Oorspronkelijk geplaatst door Koen87 Bekijk bericht
    Ik ben een beginner tot fotografie en heb er ondertussen al 2 fuiven opzitten, gewoon als hobby, niet betaald ofzo. Gear:

    - Nikon D90
    - Tamron 17-50 f/2.8
    - Nikon 35mm f/1.8
    - Nikon SB600 met omnibounce

    Die 35mm gebruik ik niet zoveel aangezien ik niet nog niet in grote zalen ben terecht gekomen, in kleine zalen heeft die imo geen nut wegens teveel ingezoomd, kun je geen overzicht foto's mee maken.

    Dit weekend ben ik op een fuif gaan schieten met de Tamron, voor de eerste keer. Beviel me goed met dat diafragma van 2.8. Overzicht foto's f/2.8, ISO3200 (wegens weinig belichting van organisatie) en sluitertijd 1/10 - 1/20 dacht ik. Soms lukte het nog net op ISO2000.

    Nu om het volk te fotograferen zet ik de flits op TTL-BL, diafragma nog steeds op f/2.8 en sluitertijd vrij rap, vergeten hoeveel. Ik dacht dat dit altijd het beste was f/2.8 aangezien ik dan zoveel mogelijk 'achtergrond' verlichting van de light show kan meenemen? Maar ik zie dat bijna iedereen hier op 3.5 - 4 trekt? Dat snap ik eerlijk gezegd niet zo goed, is het dan omdat je ander op 2.8 teveel flits opneemt? En flitsen op 1ste of 2de gordijn snap ik ook niet zo goed
    Met volk fotograferen moet je juist 3.5-4.0 pakken om iedereen scherp erop te krijgen, mischien zelfs iets meer. Met 2.8 kunnen de mensen welke niet geheel op een rechtelijn tov. je lens staan er zeer wazig uit komen te zien. Door juist korte sluitertijden te nemen ~1/4 - 1/10 krijg je veel achtergrond/omgevingslicht erop.
    De flitser laat ik altijd op het 1ste gordijn staan, oefen daar maar eerst mee voordat je expirimenteert op 2e gordijn

    En uiteraard rechtuit flitsen of bouncen via 't plafond bij bijv. DJ's.

    Comment


    • Re: Partyfotografie fuif

      Kijk, dat helpt me enorm! Het was de eerste keer met die Tamron en schoot continue op f/2.8 maar vond dat sommige mensen wat wazig waren op de foto's achteraf, dacht eerder een soort van foute focus. Nu weet ik dus waar ik fout zit Bedankt!

      Comment


      • Re: Partyfotografie fuif

        nog eens een update zie





        "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

        Comment


        • Re: Partyfotografie fuif

          Ziet er goed uit, enkel de eerste vind ik persoonlijk wat te wit Maar dit is mijn mening natuurlijk.

          Van mijn kant ook drie pics, bevindingen zijn altijd welkom. We steken er maar iets van op.



          Comment


          • Re: Partyfotografie fuif

            Ook prachtige foto's!
            Alleen bij de laatste zou ik persoonlijk wat meer lichtsfeer gebruikt hebben. Die dj foto's zijn prachtig!
            "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

            Comment


            • Re: Partyfotografie fuif

              gewoon met interne flits:




              je bent eigenlijk vooral afhankelijk van de ambient lichtbronnen in je omgeving


              Last edited by Dirtyharry71; 29 april 2012, 19:52.
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

              Comment


              • Re: Partyfotografie fuif

                Vorig weekend nog eens een feestje gedaan (mijn 3de).
                Eerste test met mijn nieuwe Tokina 11-16, deze keer een mix-mash van groothoek; 35mm en fisheye.

                Commentaar is altijd welkom!

                Unleashed @ Bouckenborgh Merksem w/ Wonkap, Syntopia & more

                Comment


                • Re: Partyfotografie fuif

                  leuk sfeertje
                  de mooiste zijn de die met meeste ambient light
                  Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                  Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                  Comment


                  • Re: Partyfotografie fuif

                    Ik mag morgenavond op een fuif met redelijke omvang foto's gaan maken, is in een grote zaal, plafond meters hoog dus niks te bouncen.
                    Mijn gerief: Sony alpha A580, externe flitser, Tamron 17-50 2.8, 50mm 1.7 en een 70-210mm.
                    Ik veronderstel dat ik maar best recht naar voren flits en meestal de Tamron zal gebruiken. Wanneer ik meer ruimte heb dan kan ik de prime gebruiken. 3 sets batterijen en extra batterijen voor de flitser zijn voorzien.
                    Buiten het technische aspect (aan te raden instellingen hangt voor een groot deel van de situatie en belichting af.. .maar ik gok op camera op programma mode of desnoods manueel en flitser op TTL 2de gordijn in te stellen?) heb ik ook een paar andere praktische vraagjes:

                    - is er een bepaalde etiquette naar de feestgangers toe, zoals eerst een vragend teken doen met je fototoestel in de zin van "ok als ik een foto trek?".. sommige mensen zijn er niet tuk op om gefotografeerd te worden...
                    - de foto's die je naar de organisatie stuurt van een watermerkje voorzien? ook als 't vrijwilligers werk is (is m'n eerste keer en wil voornamelijk ervaring en op den duur portfolio opdoen in partyfotografie)?
                    - .. nog andere aandachtspunten?

                    Comment


                    • Re: Partyfotografie fuif

                      Oorspronkelijk geplaatst door renio Bekijk bericht
                      Ik mag morgenavond op een fuif met redelijke omvang foto's gaan maken, is in een grote zaal, plafond meters hoog dus niks te bouncen.
                      Mijn gerief: Sony alpha A580, externe flitser, Tamron 17-50 2.8, 50mm 1.7 en een 70-210mm.
                      Ik veronderstel dat ik maar best recht naar voren flits en meestal de Tamron zal gebruiken. Wanneer ik meer ruimte heb dan kan ik de prime gebruiken. 3 sets batterijen en extra batterijen voor de flitser zijn voorzien.
                      Buiten het technische aspect (aan te raden instellingen hangt voor een groot deel van de situatie en belichting af.. .maar ik gok op camera op programma mode of desnoods manueel en flitser op TTL 2de gordijn in te stellen?) heb ik ook een paar andere praktische vraagjes:

                      - is er een bepaalde etiquette naar de feestgangers toe, zoals eerst een vragend teken doen met je fototoestel in de zin van "ok als ik een foto trek?".. sommige mensen zijn er niet tuk op om gefotografeerd te worden...
                      - de foto's die je naar de organisatie stuurt van een watermerkje voorzien? ook als 't vrijwilligers werk is (is m'n eerste keer en wil voornamelijk ervaring en op den duur portfolio opdoen in partyfotografie)?
                      - .. nog andere aandachtspunten?
                      Renio, wat betreft de techniciteit is het altijd een stukje trial and error, wees niet bang om te gaan spelen met de tips die hier te lezen zijn. De praktijk zal jou wel de goeie richting uitwijzen Gooi je sluitertijd al eens omlaag of omhoog, speel met je iso en je diafragma en kijk wat er gebeurd, je leert er razendsnel uit. Gooi die flitser momenteel volautomatisch met mss eens een correct van een beetje minder of meer afhankelijk of je mensen onder of overbelicht zijn.

                      Wat betreft de "etiquette", goeie vraag. Ik zat hier in het begin ook mee. Ik zelf ga nooit vragen aan de mensen of ze een foto willen, ze vragen het altijd aan mij. Als je pech hebt krijg je net 10 man op één moment die aan je mouw trekt, dan ga je maar snel door . Nee, mensen die een foto willen zullen je aanspreken of eerder porren.

                      Zorg er daarom voor dat je aanwezigheid als fotograaf opvalt (niet door te huppelen en te springen nee ) maar door foto's te nemen, ergens in het midden van de zaal te gaan staan. Kijk de mensen ook aan als je rondloopt met je materiaal, ze kijken terug en beseffen plots, halt! een fotograaf! Picturetime! Je ziet dat meestal grappig gebeuren omdat de helft van de vrienden niet weet wat er plots gebeurd

                      Ga ook nooit de party openen maar kom binnen wanneer het al een uurtje of twee bezig is, er is veel volk, er is sfeer en je schiet snel uit de startblokken. Heb je in het begin toch niets te doen? Ga dan wat overzichtsfoto's schieten, experimenteer wat, fotografeer eens de dj en ga niet in een hoekje staan omdat je niks te doen hebt. Als men je aan het werk ziet zal het publiek je zelf beginnen aanporren.

                      Voorzie je foto's zeker van een copyright en maak jou voorwaarden duidelijk naar de organisatie Als je gratis fotografeert is een copyright zeker toegestaan (en zelfs als het betalend is).

                      Verdere tips? Point, shoot, trial and error, wees niet bang om te falen, het publiek is vergevingsgezind

                      ohja, een berg batterijen voor je flitser en wat geheugenkaartjes

                      Comment


                      • Re: Partyfotografie fuif

                        Super bedankt voor je uitgebreide reactie Tom! Met die tips kan ik wel voort, nog meer is welkom natuurlijk

                        Comment


                        • Re: Partyfotografie fuif

                          In tegenstelling tot de meeste mensen zet ik mijn flitser nét niet op volautomatisch.
                          Om één of andere reden werkt dit niet voor mij, ik zet hem altijd op M, en pas zelf aan naargelang de belichting (die meestal niet veel veranderd, de hoeveelheid bedoel ik dan).

                          Comment


                          • Re: Partyfotografie fuif

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
                            In tegenstelling tot de meeste mensen zet ik mijn flitser nét niet op volautomatisch.
                            Om één of andere reden werkt dit niet voor mij, ik zet hem altijd op M, en pas zelf aan naargelang de belichting (die meestal niet veel veranderd, de hoeveelheid bedoel ik dan).
                            +1 hier TTL geeft altijd net iets te veel, of iets te weinig licht, dat ik niet wil compenseren met diafragma..
                            Jannes Bollen
                            Website / Facebookpagina

                            Comment


                            • Re: Partyfotografie fuif

                              wel.. het is een hele leuke ervaring geworden! Foto's staan hier: http://www.facebook.com/media/set/?s...04b7f59c<br /> ... let vooral niet te veel op de korrel... heb op 1200 ISO geschoten, de originele zijn nog zeer zuiver maar facebook upload maakt er een zooitje van.

                              hier staan ze inmiddels in betere kwaliteit ge-upload: https://docs.google.com/open?id=0B-q...WgydXlMdDVRdlE

                              130 van de 580 schoten er nog over... is niet evident om je belichting onder controle te houden en sluitertijd niet uit het oog te verliezen maar al bij al ben ik zeer tevreden voor mijn eerste keer als party fotograaf was ook een heel tof en spontaan publiek
                              De foto's die technisch niet gelukt zijn en ik toch wou behouden zijn achteraf met effectjes bewerkt (soms zwaar, soms licht).
                              Ik heb wel veel op 2.8 diafragma geschoten waardoor mijn sluitertijd wel kort kon blijven maar soms niet iedereen of alles scherp staat... maar dat brengt soms wel bij aan de sfeer die op den duur ook al niet te scherp meer was

                              Graag tips of meningen, altijd goed om uit te leren!
                              Last edited by renio; 18 mei 2012, 21:38.

                              Comment


                              • Re: Partyfotografie fuif

                                Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
                                In tegenstelling tot de meeste mensen zet ik mijn flitser nét niet op volautomatisch.
                                Om één of andere reden werkt dit niet voor mij, ik zet hem altijd op M, en pas zelf aan naargelang de belichting (die meestal niet veel veranderd, de hoeveelheid bedoel ik dan).
                                Ik stel mijn flitser ook manueel op het 2e gordijn in in donkere zalen. Zo kan ik mijn sluitertijd op 0,3" of 0,4" zetten waardoor ik meer sfeer krijg met het weinige licht dat aanwezig is.

                                Als ik in grotere en goed belichte zalen fotografeer gebruik ik wel ETTL op het tweede gordijn en 1/10.

                                Comment

                                Working...
                                X