Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotografie in kerk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• fotografie in kerk

Beste fotografen (amateur-semi-pro's en pro's)

Ik ben sinds kort gelukkige bezitter van een Eos 400D.
    Ik heb nog geen extra flits. Alleen een paar lenzen, van m'n vorige analoge Canon.

Ik wil dit weekend een koor fotograferen in een kerk.
    Graag enkele tips hoe ik het meest uit m'n toestel haal, tot ik kan investeren (na nieuwjaar ) in extra flits edm..

Re: fotografie in kerk

-statief
    -iso omhoog
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      -statief
      -iso omhoog
      En belichtingscompensatie eventueel 1 stop naar beneden draaien.
      Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
        -statief
        -iso omhoog
        Met statief, niet bewegende onderwerpen, iso zo laag mogelijk.

Zonder statief, niet bewegende onderwerpen, de iso zo laag mogelijk om net geen bewegingsonscherpte te krijgen, maar in dat geval is een statief toch eerder aan te raden.

Zonder statief, bewegende onderwerpen (personen), de iso zeker niet te laag om bewegingsonscherpte van camera en het onderwerp te vermijden, het diafragma ver openzetten helpt ook.

Let wel op dat het geluid van de camera niet teveel door de kerk galmt, dat kan heel storend werken. Als het daar plots stil wordt, en je maakt een foto, dan zal je snel horen wat in daarmee bedoel. Ik heb zelf ook al foto's gemaakt van een zangkoor in een kerk, en daar werden toen geluidsopnames gemaakt, daarom moest ik opletten dat ik geen foto's maakte tijdens "stille momenten".

In de meeste kerk-zangkoren zitten geen snelle bewegingen, probeer de sluitertijd op 1/100sec of korter te houden, dan zou het voor de meeste foto's wel moeten lukken. Werk in de AV-stand, met het diafragma ver open (dat is wel afhankelijk van de lens die je gebruikt, een 50mm f1,8 moet je niet volledig openzetten, want dan heb je waarschijnlijk te weinig scherptediepte), en pas de iso aan om de sluitertijd aanvaardbaar te krijgen. Als het zangkoor beter belicht is dan de achtergrond, dan zal je best de belichtingscompensatie wat lager zetten om te voorkomen dat de zangers (en zangeressen) overbelicht worden.

Als je met een langere lens moet werken (meer dan 100mm), probeer dan wel een statief te gebruiken om bewegingsonscherpte door beweging van de camera te voorkomen. Een lens met beeldstabilisatie zou dan wel handig zijn, maar ik vermoed dat je oude lenzen geen "IS" hebben.
        Met een langere lens kan je wel een hele reeks "portretjes" maken, maar probeer ook met een breedhoek het hele koor in beeld te krijgen.
        Last edited by Black B@ndit; 14 december 2007, 16:09.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Mijn eerste koorconcert fotoreportage was een miskleun van jewelste. Zwarte uniformen, donkere kerk, slechte verlichting resulteerden in weinig . Al dat zwart resulteerde in een zeer slechte lichtmeting in het toestel. Al de foto's waren overbelicht.

Gisteren een remake mogen doen (na een jaar). Had me gewapend met een lichtsterke lens, een stevige flits en een lichtmeter. Op voorhand op het podium gaan lopen en licht gemeten om een idee te hebben hoe het juist zat. Op plaatsen waar er niet genoeg licht was niet te beroerd geweest om direct te flitsen.

Als tip voor je eerste opdracht:
          - dirigent altijd flitsen en met een zo kort mogelijk sluitertijd, die mensen maken zeer snelle bewegingen
          - ik heb geen statief gebruikt
          - wantrouw de lichtmeter van je toestel, gebruik mode M en evalueer elk foto om je belichting parameters aan te passen (sluitertijd, diafragma en ISO waarde).
          - Hoe rekening mee dat je DOF vrij groot moet zijn
          - trek in RAW
          - vermijd 'luidruchtige' schoenen (vooral door contact met de vloer van de kerk)

Laat ons weten hoe het gegaan is en welke lessen je eruit getrokken hebt.

Mijn foto's van gisteren staan hier
          Canon 50D & 350D, 10-22, 17-85 USM IS, 50 USM, Sigma 70-300

Comment

Dank voor de tips die hier staan.
            Ik ga m'n best doen om daar een deftige fotoreportage van te maken.
            Ik tracht ze op 't net te zetten ook.
            Weet dat ik maar een amateurke ben van 't negende knoopsgat, en dat ik tracht tot aan 't colbertknopke te geraken.....

Ik kan tegen kritiek, ik kan er alleen maar uit leren.
            u hoort van mij.
            Mocht ik posten in de verkeerde rubriek, laat maar weten waar ik 't moet posten, ik verleg me dan.
            Merci !

Comment

Iets vergeten.
              M'n "oude" foto's staan op onze website. ( zie : http://www.sinjakoor.be)
              Ik heb die genomen met m'n vorig toestelletje, een Fuji S3000 en S5000 van een vriend.
              Ik hoop de de Canon iets deftiger foto's te maken.

Thanks.

Comment

zihier een link naar m'n gisteren genomen foto's..
                http://good-times.webshots.com/album/561794068kuizml

Comment

Working...
                X