Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lastige mensen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lastige mensen

OK, een klein vraagje. Als ikwilookmooiefotosmaken-mannetje heb ik een probleem.

Ik zie 't liefst foto's met mensen, foto's waar persoonlijkheid vanafstraalt. het karakter van de persoon in kwestie vangen en een verhaal vertellen is het doel. Dit dan nog liefst in 'real-life' omstandigheden. Dus geen geposeer, geen studiotoestanden. Maar meestal (lees altijd) mislukt die om allerlei redenen. Eén ervan is dat mensen dikwijls 'onnozel' beginnen doen als ze een fototoestel zien. Wat kan je hieraan doen? Zijn er tips voor?

Zijn er toevallig 'bekende' fotografen die zich met dit soort fotografie bezighouden, zo kan ik misschien nog iets opsteken.
    ...iter est meta

Re: Lastige mensen

Dit kan enkel als je socialefotografie doet want deze mensen hebben gewoonlijk geen intresse wat je met dat toestel staat te doen,candit is de meest idiale manier om deze mensen in hun vertrouwde omgeving vast te leggen,dit is alvast mijn ervaring,succes!!
    Zo objectief als mijn objectieven.....
    bd 616 be MVG Jan

Comment

Haal er een tele-lens bij

Comment

Het ligt eraan wat je wil doen. Wil je separate foto's maken, dan lukt 'candid fotografie' wel , doch wil je een reeks (project) maken, dan vraagt dit heeeeel wat geduld.
        Je spreekt over foto's die een verhaal vertellen, foto's waar het karakter van uitstraalt...wel, dan moet je je volgens mij inleven in die mensen hun situatie...zelf in hun leefwereld komen...
        Kijk maar eens naar de foto's van Vanfleteren ... dat zijn foto's die je niet zomaar maakt , maar vragen die betrokkenheid om tot zulk een resultaat te komen.

Grt,
        JanMetDePet
        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
          Kijk maar eens naar de foto's van Vanfleteren ...

Prachtige beelden
          Mvg,
          SW
          BD1071BE

Comment

Stefan Vanfleteren is de meester hierin hé. Ik werk met 'zo'n mensen', en geloof me, die hebben wel wat anders aan het hoofd dan mooie foto's. Ik ervaar zelf enorm veel schroom, en durf die stap niet te zetten om hen voor de lens te vragen (maar, eerlijk is eerlijk: ook omdat ik maar een beginner ben en met open mond kijk naar al die prachtige portretten), En wat wel helpt, vind ik soms, bij bijvoorbeeld pubers: véél foto's achter elkaar maken - tegen het einde van de reeks zitten er vaak mooie bij, ook als ze beweren dat ze niet 'op foto pakken'. En hun puistjes nemen ze er dan bij, omdat ze er wel mooi opstaan...
            www.fotocath.be
            Alles van waarde is weerloos.

Comment

als je een mooi beeld ziet... en dat verandert op het moment dat je je fototoestel uithaalt... dan lang genoeg blijven hangen tot ze gewoon aan je geraken en dan kan je foto's maken...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Je kan natuurlijk candits nemen op straat zodat je ze niet echt opmerken maar indien je echt een portret van iemand wil maken dan veronderstel ik dat je die persoon daarover aanspreekt.

Begin dan gewoon met een normaal gesprek en neem pas na een tijdje wat foto's. Zo wennen de mensen aan jou. Ook tijdens het nemen van de foto's ga je gewoon door met het gesprek en leg de camera gerust af en toe even opzij.

Neem er de tijd voor en dan zullen de mensen zich sneller op hun gemak voelen. Sommige mensen beginnen gekke bekken te trekken als ze een camera zien omdat ze zich geen houding weten aan te nemen en daarom doen ze dan maar wat gek.
                Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

Bezoek mijn foto's online

Comment

De sleutel is integreren in de omgeving die je wil vastleggen, dat wil zeggen ze moet je zo gewoon zijn dat ze je eigelijk al ni meer zien. Dat wil dus wel zeggen dat je van de eerste keer niet echt toppers gaat mee naar huis nemen. Integreren kan ook zwaar zijn voor de fotograaf. Denk maar is aan de pinten die je moet drinken en trakteren!

MVG, Jeff
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Working...
                  X