Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sluitertijd - diafragma

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sluitertijd - diafragma

Hallo iedereen

Ik heb net een fz8 van panasonic gekocht. Dit is mijn eerste toestel waarvan ik de sluitertijd en diafragma zelf kan instellen .Kan er iemand mij nu eens zo simpel mogelijk uitleggen wat de relatie van die twee is hoe ik de beste instellingen kan bereiken in verschillende omstandigheden.Ik ben echt een leek op gebied van fotografie .
    Panasonic FZ8

Re: sluitertijd - diafragma

Voor zover ik het begrijp (maar wacht maar op de experts voor zekerheid ):

groot diafragma => snellere sluiterstijd mogelijk (dus minder beweging/onscherpte)

kleiner diafragma (minder licht binnen dus) => trage sluiterstijd (maar best op statief werken voor onscherptes te vermijden).

*verwacht verbetering van de pros*
    "People get so used to a diet of beige, that they can't handle it when something shocking pink comes along"
    - Rose McGowan

Comment

Je moet je inbeelden dat de factoren die je foto kan beinvloeden de volgende zijn
      - Iso
      - Diafragma
      - Sluitersnelheid

Deze elementen moet altijd evenredig samenwerken om een goed belichte foto te geven

VB

Als je 1 stop meer diafragma geeft kan je 1 stop sluitersnelheid of ISO minderen of van beide een halve

Als je 2 stoppen ISO verhoogd kan je 2 stoppen lager in diafragma of sluitersnelheid of elks 1 stop

Dus je geheel moet steeds in gelijk blijven, als je wat weghaald moet het ergens anders bij komen.
      Mvg,
      SW
      BD1071BE

Comment

eentje uit de oude doos, maar ik blijf de metafoor goed vinden.

Om het goed te begrijpen moeten we terug naar de analoge periode.
        zoeen negatief zat vol met bolletjes (om het simpel te houden) en hoe meer licht er op dat bolletje viel hoe witter het werd net zoals zaadjes van een bloem. hoe krijg je nu er een hoeveelheid licht op? ofwel laat je er lange tijd door een klein gaatje er licht op vallen of je kan om net evenveel licht te hebben heel even door een groter gat er licht laten op vallen.
        Dus totaal licht= duur + oppervlakte van het gat. Iso bepaalt hoe snel je zaadjes groeien en dus hoeveel totaal licht je nodig hebt. grote "bollen" hebben weinig totaal licht nodig maar die zie je (ruis) kleine bollen zie je met blote oog niet. maar die hebben meer licht nodig.
        het gat is je diafragma ( hoog nummer is klein gaatje) en je sluitertijd je tijd natuurlijk. omdat makkelijk met elkaar te kunnen vergelijken heeft men stop's bedacht ( je zit namelijk met 3 grootheden te rekenen isowaardes, tijd, en oppervlakte) daarom: één stop is altijd evengroot bij de 3 waardes.
        dus draai je je diafragma 1 stop dicht ( vb van 3,6 naar 2,8) dan moet je om evenveel totaal licht te hebben een stop langer belichten (vb van 1/125 naar 1/60) of je iso een stop hoger zetten vb van 200 naar 400)
        hopelijk is het wat duidelijker, ik moet zeggen mondeling gaat dat beter dan op deze manier

digitaal klopt het verhaal technisch niet meer helemaal maar om ons oude mannen het makkelijker te maken is dezelfde redenering behouden door de fabrikanten.

groetjes Erwin
        Last edited by fotograaf330; 14 november 2007, 07:27. Reden: wat vergeten
        D300, wat nikor lenzen, plaats voor een studio.

Comment

Tot hier kan ik nog een beetje volgen (denk ik) Maar wat is nu het effect op de foto ik bedoel groote opening snelle sluiter tegen over kleine opening trage sluiter
          Panasonic FZ8

Comment

dag

kijk eens even 't volgende na: inleiding - basiscursus fotografie.
            je vindt dit terug in de menubalk Tips.
            succes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
              dag

kijk eens even 't volgende na: inleiding - basiscursus fotografie.
              je vindt dit terug in de menubalk Tips.
              succes
              Ik zal her even een link plaatsen

Link naar Inleiding basiscursus fotografie
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeisgat Bekijk bericht
                Tot hier kan ik nog een beetje volgen (denk ik) Maar wat is nu het effect op de foto ik bedoel groote opening snelle sluiter tegen over kleine opening trage sluiter
                Gewoon proberen, dan zie je het vanzelf. Kost niks.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

dus draai je je diafragma 1 stop dicht ( vb van 3,6 naar 2,8)
                  Ik neem aan dat ge hier wat te vlug bent geweest

Comment

Working...
                  X