Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sluitertijd - diafragma

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sluitertijd - diafragma

Hallo iedereen

Ik heb net een fz8 van panasonic gekocht. Dit is mijn eerste toestel waarvan ik de sluitertijd en diafragma zelf kan instellen .Kan er iemand mij nu eens zo simpel mogelijk uitleggen wat de relatie van die twee is hoe ik de beste instellingen kan bereiken in verschillende omstandigheden.Ik ben echt een leek op gebied van fotografie .
    Panasonic FZ8

Re: sluitertijd - diafragma

Voor zover ik het begrijp (maar wacht maar op de experts voor zekerheid ):

groot diafragma => snellere sluiterstijd mogelijk (dus minder beweging/onscherpte)

kleiner diafragma (minder licht binnen dus) => trage sluiterstijd (maar best op statief werken voor onscherptes te vermijden).

*verwacht verbetering van de pros*
    "People get so used to a diet of beige, that they can't handle it when something shocking pink comes along"
    - Rose McGowan

Comment

Je moet je inbeelden dat de factoren die je foto kan beinvloeden de volgende zijn
      - Iso
      - Diafragma
      - Sluitersnelheid

Deze elementen moet altijd evenredig samenwerken om een goed belichte foto te geven

VB

Als je 1 stop meer diafragma geeft kan je 1 stop sluitersnelheid of ISO minderen of van beide een halve

Als je 2 stoppen ISO verhoogd kan je 2 stoppen lager in diafragma of sluitersnelheid of elks 1 stop

Dus je geheel moet steeds in gelijk blijven, als je wat weghaald moet het ergens anders bij komen.
      Mvg,
      SW
      BD1071BE

Comment

eentje uit de oude doos, maar ik blijf de metafoor goed vinden.

Om het goed te begrijpen moeten we terug naar de analoge periode.