Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bedrijfsreportage

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• bedrijfsreportage

hallo, binnenkort moet ik een bedrijfsreportage gaan schieten. ik heb hier nog niet zoveel ervaring mee, dus mijn vraag was: heeft er iemand tips of handige weetjes omtrend gebruik van extern materiaal, de te kiezen instellingen en dergelijke die het voortdurend opnieuw regelen en bijstellen van de camera vergemakkelijken?
    bij voorbaat dank

Re: bedrijfsreportage

alle bedrijfsreportages zijn identiek
    alle extern materiaal is identiek
    iederen heeft dezelfde voorkeuren qua instellingen

de vraag zal dus rap beäntwoord worden

Mag ik veronderstellen uit wat je post dat je een eerste betaalde shoot voor een bedrijf gaat doen? en dat je je afvraagt hoe je met een flits, een reflectiescherm, filters etc om moet gaan?

Betreft het een bedrijfsvoorstelling, een productvoorstelling, een event, een ...."whatever" ... er kunnen 1001 dingen schuil gaan onder de noemer "bedrijfsreportage" en ook "extern materiaal" is niet eenduidig .. dit is dus een vraag waar ik geen zinnig antwoord op kan geven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door skip Bekijk bericht
      hallo, binnenkort moet ik een bedrijfsreportage gaan schieten. ik heb hier nog niet zoveel ervaring mee, dus mijn vraag was: heeft er iemand tips of handige weetjes omtrent gebruik van extern materiaal, de te kiezen instellingen en dergelijke die het voortdurend opnieuw regelen en bijstellen van de camera vergemakkelijken?
      bij voorbaat dank
      De eerste vraag die je moet stellen, is: voor wie is de rapportage bestemd? Is de doelgroep intern of zijn het de externen van het bedrijf. De volgende vraag is: wat is het doel van de rapportage? Heeft het bedrijf een standaard layout? Wat zijn de bedrijfskleuren? Zo zijn er nog vele vragen te stellen. Op basis van de antwoorden op de vragen, kan een beeld gevormd worden van de aard en de vorm van de foto's. Eerst dan kan je bepalen welke materialen en instellingen je nodig hebt.

Comment

het begon met een opdracht voor school: contacteer een bedrijf, maak een reportage van 5-10 foto's waarop te zien is hoe er in het bedrijf gewerkt wordt. dus een heftruck die in een opslagplaats staat niet, wèl een heftruck-chauffeur die aan het laden en het lossen is. de activiteiten moeten er op staan. dat is deel 1 van mijn opdracht, deel 2 komt van het bedrijf zelf, die toevallig toe waren aan een nieuwe reportage over hun bedrijf, maar die verwachtingen ken ik nog niet. hopelijk kan iemand me verder helpen met deel 1?

Comment

Voor deel 1 is het handig als je je op de hoogte laat brengen van het globale werkproces van het bedrijf. Dus wat zijn de grondstoffen, welke achtereenvolgende bewerkingen vinden plaats en wat is het eindproduct. Van al die elementen kan je een fotorapportage opstellen. In je presentatie dien je je wel aan de volgorde van het bedrijfsproces te houden. Het is verstandig om een evenwichtige mix van verschillende soort foto's te nemen van overzichten tot detailopnamen.
          Last edited by Peterdep; 24 oktober 2007, 00:27.

Comment

Ga op verkenning. Probeer een afspraak te krijgen om het bedrijf vooraf te bezoeken, neem eventueel snapshots. Dit heet research.
            Met die info kan je je een beter beeld vormen van welke standpunten en settings je wenst te gebruiken bij de echte reportage.
            Trouwens, mogelijk kan je dit over meerdere dagen doen, mogelijk stemt het bedrijf in met meerdere bezoeken verdeeld over de verscheidene afdelingen.

Nog een aantal losse flodders :
            -denk na over de opnames, wat het onderwerp is en wat je wenst over te brengen
            -gulden snede niet uit het oog verliezen
            -vermijd direct flitsen
            -bij indirect flitsen oppassen met witbalans onder TL-licht of HD ontladingslicht
            -vermijd drukke achtergronden
            -werkenemers die met plezier werken zijn steeds fotogeniek
            -schuw ongebruikelijke standpunten niet

succes,
            Tom.

Comment

student aan st lukas te brussel?
              foto als spiegel of als venster?

Comment

Working...
              X