Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studiofoto's erg grauw

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Studiofoto's erg grauw

Hoi, ik ben sinds vandaag in het bezit van een Linkstar LF-300A flitsset.

Ik ben meteen naar zolder gegaan om hem uit te proberen. Wat me opvalt is dat de foto's erg 'grauw' zijn. Ze worden pas na bewerking wat "witter" Ik heb even een foto direct uit de camera gepost en dezelfde na bewerking.

voor

na

1/80, F/8, ISO100,Sigma AF 17-70mm

Doe ik iets fout ? of moet je altijd zo nabewerken ( dus komen de foto's nooit echt wit uit het toestel?)

ps. Ik heb nog geen enkele ervaring met studiofotografie, dus elke aanwijzing is van harte welkom.
    Canon EOS 1DX, Canon EOS 80D, Canon EF 85mm f/1.2L II,Canon EF 24-105mm f/4L IS, EF 70-200 f/2,8 IS L II L IS, speedlite 580 EX II, Canon EF 100 f/2,8 L IS
    http://marcelmol.smugmug.com/

Re: Studiofoto's erg grauw

Ik ken er niet echt iets van, maar op welke manier stel je je witbalans in ?
    Nikon D700 - Fuji S3 Pro / Nikkor 24-70 2.8 / Tokina 100 2.8 / Nikkor 50 1.8 / Sigma 70-200 2.8 / SB-600 - SB-26 /
    Mijn foto's
    Mijn blogje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Feb Bekijk bericht
      Ik ken er niet echt iets van, maar op welke manier stel je je witbalans in ?
      Ik heb de foto's gemaakt in RAW , dus ik kan de witbalans zelf achteraf aanpassen.
      Canon EOS 1DX, Canon EOS 80D, Canon EF 85mm f/1.2L II,Canon EF 24-105mm f/4L IS, EF 70-200 f/2,8 IS L II L IS, speedlite 580 EX II, Canon EF 100 f/2,8 L IS

Comment

Heeft niks met witbalans te maken. Uw foto is gewoon onderbelicht, meer niet.
        Manueel werken.
        Sluitersnelheid op pakweg 1/125
        Diafragma instellen op pakweg f/8 en schieten.
        Histogram raadplegen.
        Onderbelicht > groter diafragma
        Overbelicht > kleiner diafragma

Gegroet,
        Tom.

Comment

Hoi ,

Heb hier hetzelfde probleem gehad met produktfotografie.
          De problemen zijn op te lossen met een grijskaart ... omdat je dan een juiste witbalans kunt instellen.
          De grijskaart is op deze webwinkel aangekocht

Er staat ook voldoende info ivm het gebruik op de site.

Succes ermee
          Groeten

Pat

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
            Heeft niks met witbalans te maken. Uw foto is gewoon onderbelicht, meer niet.
            Manueel werken.
            Sluitersnelheid op pakweg 1/125
            Diafragma instellen op pakweg f/8 en schieten.
            Histogram raadplegen.
            Onderbelicht > groter diafragma
            Overbelicht > kleiner diafragma

Gegroet,
            Tom.
            Ok bedankt, ik zal morgen weer eens gaan oefenen. Ik moet er wel bij vertellen dat mijn flitsers nu op 1/8 ingesteld stonden, misschien is dit te weinig ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
              Heeft niks met witbalans te maken. Uw foto is gewoon onderbelicht,
              Gegroet,
              Tom.

Beste Tom
              Hier moet ik u toch tegen spreken,heb net even het histogram bekeken en ja hij is iets onderbelicht, maar als je dat goed zet dan is er nog geen witte achtergrond, er zit dan zelfs nog een beetje magenta zweem in(gekal monitor),dus is het wel degelijk raadzaam om een grijskaart te kopen
              Dit alles met de beste bedoeling en vriendelijke groet NoName

Ps; met de rest van u visie ben ik het met u eens
              D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
              www.langenacker.nl

Comment

Als je uw onderwerp goed belicht met één of 2 of meerder flitsers en je zet geen flitsers op de achtergrond kan je nooit een witte achtergrond krijgen.

Doe eens een eenvoudige test.
                Zet een wit blad, wit karton, of iets anders dat wit is als onderwerp om te fotograferen. Belicht uw onderwerp goed ( als wit ). En kijk dan naar uw foto, je zal zien dat uw wit voorwerp wit is en de achtergrond grijs is...
                en eigenlijk is dat niet meer dan normaal. Uw licht van uw onderwerp verzwakt naar mate het verder naar de achtergrond gaat waardoor de achtergrond donkerder zal zijn.

De enige oplossing is uw achtergrond als wit te belichten en uw onderwerp als onderwerp.

Als je 2 flitsers hebt en je werkt met kleine onderwerpen om te fotograferen kan je nog altijd één flitser op de achtergrond zetten( overbelichten ) en één flitser gebruiken samen met een reflectiescherm om uw onderwerp te belichten
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoName Bekijk bericht
                  Beste Tom
                  Hier moet ik u toch tegen spreken,heb net even het histogram bekeken en ja hij is iets onderbelicht, maar als je dat goed zet dan is er nog geen witte achtergrond, er zit dan zelfs nog een beetje magenta zweem in(gekal monitor),dus is het wel degelijk raadzaam om een grijskaart te kopen
                  Dit alles met de beste bedoeling en vriendelijke groet NoName

Ps; met de rest van u visie ben ik het met u eens
                  Kopen kopen kopen.
                  Zijn foto's waren te grauw en dat kwam door onderbelichting, niet omdat hij geen grijskaart bezit.
                  Trouwens, (en dit met alle respect voor pasjoo) iemand die op de zolder foto's maakt van een pluchen beest zal heus wel kunnen volstaan met zijn witbalans in te stellen op z'n witte achtergrond.

Oorspronkelijk geplaatst door pasjoo Bekijk bericht
                  Ok bedankt, ik zal morgen weer eens gaan oefenen. Ik moet er wel bij vertellen dat mijn flitsers nu op 1/8 ingesteld stonden, misschien is dit te weinig ?
                  Er is geen 'goede' waarde voor de instelling van je flitsers, hangt van de omstandigheden af.
                  Onderbelichting compenseren kan je door :
                  1) diafragma te openen
                  2) intensiteit van de flits te verhogen
                  3) afstand van de flits tot het onderwerp te verkleinen
                  4) iso waarde te verhogen

Gegroet,
                  Tom

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                    Als je 2 flitsers hebt en je werkt met kleine onderwerpen om te fotograferen kan je nog altijd één flitser op de achtergrond zetten( overbelichten ) en één flitser gebruiken samen met een reflectiescherm om uw onderwerp te belichten
                    Dit heb ik geprobeerd, maar ook dan blijft de achtergrond ( zonder bewerking) grauw. http://i229.photobucket.com/albums/e...IMG_4875_1.jpg

Valt toch niet mee voor een leek......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pasjoo Bekijk bericht
                      Dit heb ik geprobeerd, maar ook dan blijft de achtergrond ( zonder bewerking) grauw. http://i229.photobucket.com/albums/e...IMG_4875_1.jpg

Valt toch niet mee voor een leek......
                      Meet eens je achtergrond uit en overbelicht die met 2 stops. Je zal zien dat hij witter dan wit zal zijn, zelfs zonder waspoeder
                      En als het kleine onderwerpen zijn die je wilt fotograferen, gebruik dan je softbox als achtergrond. Je zal zien dat dit prima werkt mits je goed uitmeet!

Mvg,

Comment

ik dacht dat men ook een custom witbalans foto kan maken in de zelfde lichtomstandigheden en daarna in de camera deze witbalans/custom/ selecteren.
                        Dan maakt de camera alle foto's onder de zelfde lichtomstandigheden met de custom witbalans.
                        Op de site van http://www.focusfx.nl/faq.php, vertelt men dat de correctie in PS moet gebeuren, dus nadat alle foto's gemaakt zijn met automatische witbalans en de grijskaart als onderdeel van een foto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Katalin Bekijk bericht
                          ik dacht dat men ook een custom witbalans foto kan maken in de zelfde lichtomstandigheden en daarna in de camera deze witbalans/custom/ selecteren.
                          Dan maakt de camera alle foto's onder de zelfde lichtomstandigheden met de custom witbalans.
                          Op de site van http://www.focusfx.nl/faq.php, vertelt men dat de correctie in PS moet gebeuren, dus nadat alle foto's gemaakt zijn met automatische witbalans en de grijskaart als onderdeel van een foto.
                          Dat is ook heel logisch! Je moet maar eens proberen een custom witbalans te maken als je met studioflitsers werkt... Zal niet lukken!
                          Door het maken van zo'n custom witbalans worden je flitsers namelijk niet aangestuurd...

Mvg,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                            Dat is ook heel logisch! Je moet maar eens proberen een custom witbalans te maken als je met studioflitsers werkt... Zal niet lukken!
                            Door het maken van zo'n custom witbalans worden je flitsers namelijk niet aangestuurd...

Mvg,
                            in de handleiding van de Nikon D200 staat het volgende..."Plaats een neutraal wit of grijs object in het licht dat zal worden gebruikt
                            voor de uiteindelijke foto. In studio-omstandigheden kan een grijskaart als
                            referentievoorwerp worden gebruikt,"
                            daarna wordt beschreven, hoe men een custom witbalans referentie maakt met de camera..
                            Dus het kan degelijk ook in de studio......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Katalin Bekijk bericht
                              in de handleiding van de Nikon D200 staat het volgende..."Plaats een neutraal wit of grijs object in het licht dat zal worden gebruikt
                              voor de uiteindelijke foto. In studio-omstandigheden kan een grijskaart als
                              referentievoorwerp worden gebruikt,"
                              daarna wordt beschreven, hoe men een custom witbalans referentie maakt met de camera..
                              Dus het kan degelijk ook in de studio......
                              Aan de zekerheid waarmee je het zegt veronderstel ik dat je de proef op de som genomen hebt...?
                              Als je een custom witbalans maakt met je fototoestel maak je totaal geen foto! De flitsers worden dus ook niet aangestuurd en gaan dus ook niet af. Je maakt dus eigenlijk een custom witbalans zonder dat je flitsers af gaan. Een witbalans die dus helemaal anders zal zijn dan wanneer je dan effectief foto's gaat maken en je flitsers dus wél afgaan, want ook de kleurtemperatuur van de ene flitser is niet dezelfde als van andere!!

In de studio moet je dus je lichtopstelling doen, het model een grijskaart in de handen stoppen die ze vasthoudt in die bepaalde lichtopstelling en aan de hand van die foto achteraf in Photoshop je witbalans uitmeten!

Mvg,

Comment

Working...
                              X