Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slagschaduw

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Slagschaduw

Hallo,

Ik ben net wat aan het uitproberen geweest met m'n externe flash. (eerste beste onderwerp dat ik tegenkwam) Weet dat de foto niet geheel scherp is (lage F-waarde...), maar daar gaat het niet echt om...

Ik vroeg me af of er een manier bestaat om de slagschaduw die steeds weer optreed tegen te gaan. Mijn 'opstelling' was de volgende: rechts externe flash, in WL en TTL mode, links een simpele bureaulamp 50W, ik met camera ongeveer in het midden. (EXIF: F6.3, iso400, 1/100)

Had de indruk dat bij het verhogen van de F-Waarde de slagschaduw erger werd. Weet er iemand raad? Kan een sterkere lamp (vb goedkope bouwlamp 1000W) langs de linkerkant de slagschaduw verminderen? Of toevlucht nemen tot photoshop?

thx!
    Sony DSLR-A100, DT 18-70 mm F3.5-5.6, Minolta AF 75-300 F4.5-5.6
    www.jeffnuyts.be

Re: Slagschaduw

Verhogen van de ƒ doet inderdaad de slagschaduw toenemen: er is immers meer licht van je flitser nodig voor een correct belichte foto.

Zet gewoon je onderwerp verder van de muur om dit opgelost te krijgen.

Flitsen langs een plafond (eventueel een stuk piepschuim dat je boven het onderwerp uit beeld houdt) zal de schaduw ook anders verdelen (en minder sterk op de muur aftekenen.

Ik zou niet zo enthousiast zijn om flitslicht en bureaulamplicht bewust te gaan mengen. Beiden hebben een andere kleurtemperatuur en dat zie je op je foto. Voor zwartwit omzettingen is dat geen probleem. Zelf zou ik dan eerder een stuk piepschuim als reflector links zetten om een deel van het flitslicht te weerkaatsen ipv een bureaulamp te gebruiken.

PS: een foto als dit valt met beperkte middelen correct te belichten. Ik zou niet te snel mijn toevlucht tot photoshop zoeken als je het gewoon correct kan doen tijdens de opname.
    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

hartelijk bedankt voor dit heel duidelijke antwoord! Gewoon verder van de muur plaatsen, simpel, maar effectief! Misschien ga ik wel eens om een stuk piepschuim ergens deze week
      Sony DSLR-A100, DT 18-70 mm F3.5-5.6, Minolta AF 75-300 F4.5-5.6
      www.jeffnuyts.be

Comment

Eigenlijk zie ik 3 schduwlijnen

Links een grote op de muur
        Links onder haar oksel
        En rechts naast uw pop en de buitenkant van de foto ( eens op en neer scrollen, dan zie je hem goed )...

Uw probleem is niks anders dan hard licht + de hoek waaronder je uw flitser gezet hebt...

Hoe maak je hard licht ? door een kleine lichtbron te nemen en ze ver weg te zetten.
        Hoe maak je zacht licht ? Door uw lichtbron groot te maken en ze dicht te zetten.
        Maak u dus een grote difuser en plaats hem zeer dicht

En laat dat bureaulampke maar voor wat het is en werk met uw flitser en reflectiescherm
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Working...
        X