Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toneelfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Toneelfotografie

Ik heb hier al het 1 en ander gelezen om tot mooie toneelfoto's te komen zoals het gebruik van spotmeting, lichtgevoelige lenzen en een hoge ISO-waarde maar omdat ik geen lichtgevoelige lens heb zal ik het op een andere manier aan moeten pakken ben ik bang.

Mijn spullen:
    • Canon 350D
    • Canon EF-S 17-85 f/4.0-5.6 IS USM
    • Waarschijnlijk binnenkort een Sunpak 5000 flitser met een omnibounce.

Ik heb de mogelijkheid om bij de generale repetitie aanwezig te zijn om gedoe met publiek te voorkomen. Alle bewegingsvrijheid dus.

Spotmeting, AV-stand, ISO op 800 en misschien een statief gebruiken? Flitser sowieso uit den boze of kan die door juiste afstelling toch nog voor mooie plaatjes zorgen?

Alle tips zijn welkom!

Bedankt!

Re: Toneelfotografie

Ik zou eerder een lichtsterke lens kopen dan een flitser. een 2.8 ofzo of een 50mm 1.8 van canon kost ongeveer 150 euro en hier heb je wel veel plezier van. Verder iso iets van 800 en diafragma zo groot mogelijk. met de spullen die je nu hebt moet je een diafragma kiezen van 4. Ik hoop dat het gaat lukken met de spullen die je nu hebt. Statief raad ik je niet aan, omdat toneel veel beweegt. is dan gewoon onhandig. probeer wat te regelen met de lichtman, dat hij tijdens de generale iets meer licht geeft. Oh ja, en je kan nog iets onder belichten
    bezoek www.hoffoto.nl eens voor meer foto's

Comment

vergeet de flitser, de acteurs vergeven je het nooit

lichtsterke optiek is de boodschap.
      ben je nog goed te been? kijk naar de primes.
      30f1.4 50f1.4(1.8) 85f1.8 135f2 ...
      gaat het stappen al wat moeilijker, zoek een zoom
      17-50f2.8 24-70f2.8 28-70f2.8 70-200f2.8

mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Deze zijn allemaal genomen met mijn Sigma 70-200 f2.8 lens op ISO 400:
        Zoals elk jaar staat toneelgroep "De Ware Vrienden" te Denderwindeke momenteel weer op de planken en deze keer met het oude blijspel : "De blijde begraving van Klakke Verdoest" Enkele grimassen ... ;)

Normaal gezien is een toneelpodium altijd voorzien van een goede belichting (zware spots),
        dus dat valt goed mee..... (tenzij het een experimenteel donker drama-toneelstuk is )

Dus op ISO 800 zou dat moeten lukken met je 17-85 indien goed verlicht...
        Voor portretjes ga je misschien wel wat bereik te kort hebben ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G. Niezink Bekijk bericht
          Spotmeting, AV-stand, ISO op 800 en misschien een statief gebruiken?
          En dan roepen "freeze" zodat iedereen even bevroren staat?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Genomen met de 17-55 2.8 (Nikon) en de 70-200 2.8 'Nikon) zonder de stabilisator aan te zetten en zonder statief en zonder flits!.
            Ik stel de Iso in funktie van de sluiterstijd ( min 1/125 ). Te weinig licht, hogere iso. Vraag voor de alg repetitie begint of ze de bellichting effe willen aanzetten zodat je al op voorhand je toestel kan instellen.

en

en
            Last edited by vinstermik; 7 november 2007, 16:32.

Comment

Working...
            X