Re: Vergelijk brandpuntafstanden
Zoals Pol Parasol al aankaartte; het gross kiest voor een groothoek omdat die meer erop wil hebben, een grotere beeldhoek. Of voor een tele omdat het vogeltje daarginds er groter op moet staan.
Dat er andere "effecten" of creatieve mogelijkheden zijn is voor die mensen van secundair belang. Maar je hebt gelijk, ze zijn er wel.
Dat is juist wat ik wil vermijden. Dat is een vertekend beeld.
Dat wil ik dus als vervolg gaan doen; een deel 2, zoals je min of meer suggereerde. In dat geval komt het relaas van 'Momentopname' in beeld; de effecten van groothoek of tele op het beeld.
Dank je. Vashe zdorovie!
Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant
Bekijk bericht
Dat er andere "effecten" of creatieve mogelijkheden zijn is voor die mensen van secundair belang. Maar je hebt gelijk, ze zijn er wel.
Zo kan je bv. (dat is wat ik o.a. in mijn achterhoofd had) ALLE foto's uit je voorbeeld van de grotere brandpuntsafstanden afleiden uit de foto met de 10mm - kwestie van te 'croppen'. Je resolutie zal natuurlijk slechter worden, maar qua beeldhoek en perspectief krijg je EXACT hetzelfde beeld.
Dit is met mijn voorstel niet zo: als je vertrekt van een normale lens, kan je zien hoe met een gelijkaardige compositie (het huisje is altijd evengroot) met een TELE idd. een compressie van het beeld kan scheppen, en door het gebruik van een GROOTHOEK meer ruimtelijkheid kan creeren.
Veel succes met het project en voormezelf: Santé
Comment